Σάββατο 22 Ιουνίου 2013

Φιλοξενία












Η Ελληνική φιλοξενία είναι εμπειρία μοναδική.
Οι ξένοι δεν σταματάνε να το λένε
κι ο Έλληνας τό 'χει καμάρι.

Αυτό που δεν κατάλαβα ποτέ, είναι,
τι σχέση έχει η φιλοξενία με τον τουρισμό;

Ο τουρισμός είναι μπίζνες.
Ο τουρίστας έχει Ευρώ και Δολάρια,
κι ο Ρωμιός του λέει,
να δωμάτιο, να παραλία, να ελιές, ντομάτες, μάρμαρα,
φέρτα τα
Ευρώ και τα Δολάρια,
και χαμογελάει.
Μπίζνες.
Τι σχέση έχει η φιλοξενία με την μπίζνα;

Όπου στη Γη ήλιος, χιόνι, βουνό ή θάλασσα,
έχει και ξενοδοχεία, σερβιτόρους,
τουρισμό,
χαμόγελα.
Εμείς μπορεί νά 'χουμε τον Ζορμπά να χορεύει στον γιαλό,
έχουν κι οι άλλοι τα δικά τους.
Ο τουρισμός είπαμε είναι μπίζνες.

Αλλά και την οικογένειά σου,
και τους φίλους σου
ένα τραπέζι θα τους κάνεις
Δεν είναι θέμα φιλοξενίας.
Είναι θέμα αγάπης και φιλίας.

Τι είναι αυτή η φιλοξενία τότε;
Από τι φαίνεται και που την βρίσκεις;

Ίσως να φαίνεται από το αν,
όταν γυρίσει κάποιος από την εκκλησία, Ανάσταση,
με το Άγιο Φως για την μαγειρίτσα,
ή και κάθε μέρα ή βράδυ,
μια που κάθε μέρα είν' Ανάσταση
καθώς είπε ο Καζαντζάκης,
και δει ένα ζητιάνο έξω από το σπίτι του,
αν θα του δώσει δυό δεκάρες, ή καμιά.

Αν θα τον ρωτήσει αν είναι Έλληνας πριν αποφασίσει
αν θα του δώσει δυό δεκάρες ή μια γροθιά.

Η φιλοξενία τελικά φαίνεται στην πράξη,
αν κοιτάς δέρμα, διαβατήριο,
πριν αποφασίσεις αν έχεις μπροστά σου
άνθρωπο ή ζώο.

Αν κοιτάς δέρμα, διαβατήριο,
πριν φορτώσεις τα δικά σου λάθη στον ζητιάνο,
πριν πεις ότι φταίει εκείνος για την κοινωνία που έχτισες εσύ,
με τα δανεικά που στο τέλος σ' έκαναν
ζητιάνο εσένα.

Και λίγοι ξέρουνε ότι,
όταν κοιτάν' έναν ζητιάνο,
ένα μετανάστη,
κοιτάνε στον καθρέφτη.

Κι ο καθρέφτης περιμένει
να δει τι θα κάνουνε,
τι θα καθρεπτίσει.

Όχι Ελληνική Φιλοξενία,
τις πρισσότερες φορές,
Μόνο Ξένιος Ζευς.


























5 σχόλια:

  1. Τι ψάχνεις... εδώ σου λένε που οι "λάθρο" δεν δικαιούνται να ομιλούν γιατί δεν πληρώνουν ...φόρους!!!! Ασχέτως, αν τους φόρους που θα παίρναμε αμοίβοντάς τους κανονικά και με ασφαλιστικά δικαιώματα, τους παρακρατούμε (φυσικά ως γνήσια ελληνολαμόγια στη τσέπη μας και όχι στο κράτος) έχοντας τους να δουλεύουν με μισθούς σκλάβου. Ασχέτως αν εμείς τους επιτρέπουμε να διαβιούν εσαεί, σε καθεστώς ημιπαρανομίας γιατί βολεύει να κάνουν δουλειές που τα τεμπελχανεία παιδιά μας ούτε καν διανοούνται, ακόμα και όταν είναι χρονίως άνεργα. Άστα αγαπητέ, ζέχνουμε απ' όπου μας ακουμπήσεις και φρενιάζουμε για να περάσει η στρατόκαυλη εμμονή μας σε όλη τη κοινωνία...

    Μήπως για όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα που ταλαιπωρούν τη "δημοκρατία" μας η απάντηση είναι πολύ απλή: εφαρμογή των Νόμων. Χωρίς εξαιρέσεις. Τόσο απλό.

    Αλλά σε μας οι νόμοι πάντα αρχίζουν μετά από μας. Γι αυτό και δεν υπάρχει ελπίδα να φτιάξει κάτι σε τούτη τη ρημαδοχώρα. Γιατί πάντα θα ζητάμε να ξεκινήσει από το γείτονα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειλικρινά ελπίζω αγαπητέ spacefreak να διόρθωσα την πατάτα που είχα κάνει στο προ-προηγούμενο (εστιάζοντας σε μια κιλμακωτή συζήτηση που δεν έγινε) και να εξήγησα γιατί βγήκε έτσι.

      "ΣΑΦΩΣ και ο ΚΑΘΕ Άνθρωπος έχει δικαίωμα να ομιλεί και να κρίνει οποιαδήποτε χώρα όσοι σκληρά όσο επιθυμεί, ΚΑΙ οι μετανάστες, ΚΑΙ οι λαθρομετανάστες. Ίσως ιδίως οι λαθρομετανάστες γιατί εκείνοι κρατάνε τον καθρέπτη στον οποίον κοιτά η κοινωνία από την οποία ζητούν βοήθεια και ανθρωπιά."

      Δεν καταλαβαίνουν καν οι διάφοροι ότι με την σωστή αντιμετώπιση από την Ελλάδα και τους Έλληνες, οι λαθρομετανάστες, πέρα από το ότι είναι άνθρωποι σαν τους παππούδες μας που πηγαίνανε λαντζέρηδες στην Νέα Υόρκη, θα μπορούσαν να βοηθήσουν την οικονομία της χώρας, και θα το θέλανε.

      Και στο κάτω κάτω από που αλλού ξεκινά το πρόβλημα, όπως λες, παρά από την ανύπαρκτη αστυνόμευση και από την ποσώς παρακολούθηση των νόμων. Είναι η χώρα ένα μπάχαλο εγωκεντρισμού και ρατσισμού και μας φταίνε οι φτωχοί που παρακαλάνε να δουλέψουνε έντιμα κι η Ελλάδα τους στέλνει να καθαρίζουν τζάμια στα φανάρια. Και μετά ακούς "οι μετανάστες με έκαναν ρατσίστρια καλέ!" Και μετά πάνε εκκλησιά να κοινωνήσουνε σα δε ντρέπονται.

      Μάλιστα. Πάντα θα ζητάμε να ξεκινήσει από τον γείτονα.

      Διαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το ξαναγράφω χωρίς ανωρθωγραφοίαις.

    Καλημέρα Δημήτρη. Αυτά τα περι Ελληνικής λεβεντιάς και φιλοξενίας είναι μύθοι. Μπορεί οι αρχαίοι Ελληνες να ήταν φιλόξενα λεβεντόπαιδα, οι νεοέλληνες όμως απέχουμε έτη φωτός απο τους προγόνους. Διαμορφώσαμε τους εαυτούς μας ξεπατικώνοντας ήθη απο άρπαγες, λήσταρχους κάθε καρυδιάς καρύδι που θα ρημάζει το τόπο εκτός κι αν εξαγορασθεί απο το Κράτος για να κάτσει ήσυχα. Η πολιτική της Ελλάδος εφήρμοσε τη τακτική αυτή απο καταβολής του Ελληνικού Κράτους. Κάθε που σταματάει ο (κρατικός) ορός, αρχίζουν και τα επεισόδια στους δρόμους. Και βέβαια αυτός ο εγωκεντρικός εκμεταλλευτής λαός επιλέγει πολιτικούς - αχυρανθρώπους που αλληλοσπαράσονται (για τη καρέκλα) χωρίς πρακτικά να κάνουν κάτι για το κοινωνικό σύνολο (άγνωστη λέξη).

    Λές πολύ σωστά ότι φιλοξενία δεν υπάρχει και δεν σχετίζεται με το τουρισμό. Αν πάς στη γείτονα Τουρκία ή σε όποια άλλη πολιτισμένη χώρα, οι δύο λέξεις είναι ταυτόσημες εκτός βέβαια απο τις υπο-ανάπτυκτες ληστρικές χώρες όπως η Ελλάδα αρέσκεται να διαφημίζεται ότι είναι.
    Ποιά φιλοξενία όταν επιτρέπες την ανεξέλεγκτη εισβολή Αλβανών (όταν άνοιξαν τα σύνορα) και κάθε άλλου μετανάστη για να κάνουν τις δουλειές που βαριέσαι να κάνεις, απερίσκεπτα, χωρίς καταγραφή και μέριμνα ; Τόμοι έχουν γραφτεί για το Ellis island των ΗΠΑ όπου γύρω στα 1900 έβαζαν εκεί τις καραβιές μεταναστών, μέχρι να τους καταγράψουν/γιατρέψουν/εντάξουν στη χώρα τους. Ποιά φιλοξενία όταν επιτρέπεις ανήλικα παιδιά να "αγοράζουν" θέσεις στα φανάρια για να ζητιανεύουν, αντί να βρίσκονται στα σχολεία να μαθαίνουν γράμματα?
    Κανείς δεν καταλαβαίνει ότι το Ελληνικό Κράτος είναι ο καθρέφτης του Ελληνα πολίτη που θεωρεί τη φιλοξενία σαν τον εθελοντισμό : κάτι ψιλομαλάκες προσφέρουν κοινωνική εργασία χωρίς φράγκο.. χαχαχα! Ο τουρίστας είναι ένας ηλίθιος λεφτάς που έρχεται να δεί πέτρες και για να τον αρμέξουμε. Θα φάει ότι μπαγιάτικα έχουμε, ιδιαίτερα σπαγγέτι μπολονέζ (ηλικία του κιμά, μιάς εβδομάδας και βάλε), χωριάτικη χωρίς φέτα και ελιές.. που χρεώνονται έξτρα (προσωπική εμπειρία πρίν κάτι χρόνια στη Πλάκα), θα πίνει μπύρες (ληγμένες) και τσάγια..θα τα ακουμπάει και ο επόμενος.
    Καθαρά ληστρική προσέγγιση..ακολουθούμε τη γραμμή των προγόνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή σου μέρα Μαρίνα και καλή βδομάδα.

      Έτσι ακριβώς όπως τα λες και χειρότερα.
      Μάλιστα όταν γύρναγα όλη την Ελλάδα πέντε χρόνια για τον τουρισμό, έπρεπε να με συνοδεύουν οι τοπικοί αντιπρόσωποι στα μπαρ για να κλείνουν το μάτι στον μπάρμαν ότι είμαι δικός μας να μου δίνουν πραγματικό ποτό και όχι μπόμπα. Όχι ότι τους ενδιέφερα αλλά με θέλαν την επομένη να εργάζομαι αντί να είμαι νόκάουτ.

      Η "Ελληνική Φιλοξενία" όσον αφορά τον τουρισμό, είναι "μάρκα", branding, marketing του προϊόντος, κι όποιος το χάψει και πλερώσει. Στην Τουρκία στην ακτή της Ιωνίας βρίσκεις πολύ ανώτερη τουριστική υποδομή από τα δικά μας τα ρεζίλια.

      Αλλά το θέμα, όπως λες, πάει πολύ πέρα από αυτά: Ένας θεός (εκ των του Ολύμπου) ξέρει πως διάολο το σημερινό συνονθύλευμα είναι ευθείς απόγονοι εκείνων (όσο οι "Μακεδόνες" του FYROM είναι απόγονοι του Αλέξανδρου, τόσο οι νεοέλληνες είναι απόγονοι του Περικλή ή και του Ιουστινιανού). Ευθείς απόγονοι και συνεχιστές των κλεφτών και των αρματολών, να ξεγελάμε σαν τον Καραγκιόζη τον Σουλτάνο, τον Βεζίρη και τους κοτζαμπάσηδες... Με τον Χατζηαβάτη στη μέση. Βέβαια, και πίσω στον Περικλή να πάμε, αναρωτιέμαι, αν πας μη Έλλην ήταν Βάρβαρος, πόσο φιλόξενοι ήταν οι Αθηναίοι στους ζητιάνους που τύχαιναν "βάρβαροι"... Ίσως να τους ζητούσαν απόδειξη μη βαρβαρότητας πριν τους δώσουν φαΐ στις αγορές...

      Αυτό που είπες, ότι οι μετανάστες ήταν καλοί όσο κάνανε για πενταροδεκάρες τις δουλειές που βαριότανε να κάνει ο Έλληνας είναι η ουσία. Αυτό που είπες, είναι η ουσία για το Ellis Island από όπου χτίστηκε η δυνατότερη οικονομία του κόσμου μέσω οργάνωσης, αποδοχής και ενσωμάτωσης στο εργατικό αλλά και κοινωνικό δυναμικό, όπου η διαφορετικότητα ήταν κάτι το θετικό και προσθετικό. Λένε ότι από το 1892 έως το 1954, πάνω σε κάθε καράβι που έφερε μετανάστες στο Ellis Island, υπήρχε "ένας"... Ένας μετανάστης που πρώτος από όλο το καράβι, καθώς πλησίαζαν το λιμάνι, φώναζε κάποια στιγμή: "Την βλέπω! Βλέπω την Ελευθερία" (εννοώντας το άγαλμα δίπλα στο Ellis island).

      Εδώ, στην Ελλάδα, όπως και σε όλο τον ανθρώπινο κόσμο, η φιλοξενία μετριέται από το πως φερόμαστε στους ξένους, τους φτωχότερους από εμάς, τους διαφορετικούς. Όχι μόνο προς εκείνους που δεν είναι "βάρβαροι", ή που είναι συγγενείς ή φίλοι, ή εκείνοι που θα μας δώσουν λεφτά για την "φιλοξενία". Τους άλλους. Και ο καθρέπτης της Ελλάδας σήμερα δείχνει όχι μόνο ότι δημιουργήσαμε την Χρυσή Αυγή των ασπόνδυλων ανθρωπόμορφων ζώων, αλλά και ότι ο αριθμός τους αυξάνεται και πληθύνεται καθημερινά, σαν στο Βερολίνο 1930-1934 --μέχρι η μάσκα να πέσει εντελώς. Ελληνική φιλοξενία βασισμένη σε μια πραγματικότητα που οι τουρίστες στο τέλος θα δουν σε όλη της την μεγαλοπρέπεια γιατί δεν είναι χαζοί οι άνθρωποι...

      Διαγραφή

Σημειώσεις σχετικά με τα σχόλια:

Η Αποθήκη Σκέψης δεν δέχεται "Ανώνυμα" σχόλια, γιατί μερικοί ανώνυμοι διάλεγαν να μην υπογράφουν καν με κάποιο όνομα κάτω από το σχόλιό τους. Ενώ ούτε η μπλογκική ταυτότητα ούτε ένα όνομα γραμμένο κάτω από ένα σχόλιο σημαίνουν τίποτα, η προδίδουν κανένα πραγματικό στοιχείο, η πλήρης ανωνυμία δείχνει απλά έλλειψη οποιουδήποτε σεβασμού προς τους άλλους σχολιαστές. Ζητώ συγγνώμη για αυτήν την αλλαγή από τους φίλους που υπέγραφαν τα ανώνυμα σχόλιά τους και ελπίζω να βρείτε έναν τρόπο να συνεχίσετε να σχολιάζετε όποτε θέλετε.


Για να απαντήσετε σε μεμονωμένα σχόλια, κάντε κλικ στο λινκ "Reply" κάτω από το κάθε σχόλιο. Για να συνεχιστεί η σειρά σχετικών σχολίων κάτω από ένα συγκεκριμένο σχόλιο πρέπει να πατάτε το λινκ "Reply" κάτω από το αρχικό σχόλιο της σειράς.

Για να γράφετε ανεξάρτητο σχόλιο πρέπει να χρησιμοποιείτε το κουτί σχολίων κάτω-κάτω χωρίς να πατάτε "Reply" προηγουμένως.