Κυριακή, 30 Μαρτίου 2014

Γυναίκες









Πάντα σχηματίζω ενστικτωδώς εντυπώσεις για τους ανθρώπους γύρω μου, αλλά το ένστικτό μου φαίνεται οφείλει κάτι σε κάποια οργανική ιδιοτροπία του μυαλού μου γιατί πριν τελειώσει ο σχηματισμός οποιασδήποτε γνώμης πρώτα γυρίζει σαν μπούμερανγκ με την ερώτηση: "Τι σκέψεις και εντύπωση άραγε να έχει ο άλλος για μένα".

Όπως καταλαβαίνετε είναι φυσικό επόμενο να χαμογελώ όταν  ακούω οποιονδήποτε να αποφέρει οποιαδήποτε γνώμη ή κρίση για οποιονδήποτε άλλον χωρίς να αναρωτηθεί πως τον βλέπουνε εκείνον, ή εκείνη, οι άλλοι. Βέβαια, το θέμα δεν είναι το αν λέει ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα... το θέμα είναι ότι κανείς δεν θα έπρεπε να λέει κανέναν "κεφάλα".

Το τι λέει ο καθένας έχει φυσικά κάποιο θεμέλιο, κάποια αφετηρία, και τεκμηριώνεται από τον ορθολογισμό της δομής σκέψης με την οποίαν ενηλικιώθηκε ο κάθε άνθρωπος. Το πρόβλημα, για μένα, δημιουργείται όταν ένας άνθρωπος εκφράζει μια άποψη χωρίς να έχει την συνείδηση ότι η γνώμη του αφορά μόνο την οπτική την δικιά του, εκείνου που κρίνει, και ότι από κάποια άλλη οπτική και εμπειρία, ας πούμε του κρινόμενου, η γνώμη είναι όχι μόνο αντιδιαμετρικά αντίθετη, αλλά και αντικειμενικά εξ' ίσου ισχύουσα.

Μιλάνε πολλές γυναίκες του δυτικού κόσμου για το ότι στον κόσμο της Μέσης Ανατολής οι νόμοι των κρατών και θρησκειών απαγορεύουν στις γυναίκες να βγαίνουν από το σπίτι χωρίς να φοράνε ένα ύφασμα που να κρύβει το πρόσωπό τους.

Και πολλές γυναίκες από τον κόσμο της Μέσης Ανατολής μιλάνε για το πως οι γυναίκες του δυτικού κόσμου βάφονται, σοβατίζονται, φτιάχνονται, μυρίζουνε και ντύνονται με μοναδικά κριτήρια το τι θεωρούν οι άντρες "όμορφο" και "σέξυ".




Λέγεται μάλιστα ότι πολλές γυναίκες του δυτικού κόσμου έχουν αφομοιώσει τόσο τέλεια στο ένστικτό τους την υποδούλωση αυτή, που πραγματικά πιστεύουν ότι τους αρέσει γιατί το θεωρούν ότι τις κάνει πιο όμορφες... και ότι τα κριτήρια της "ομορφιάς" είναι ...δικά τους!

Και οι ιθαγενείς στον Ειρηνικό πίστευαν ότι τα μπιχλιμπίδια και οι χάντρες που τους έφερνε το Βρετανικό ναυτικό άξιζαν περισσότερο από την Γη και υποταγή που έδιναν σαν αντάλλαγμα. Εγώ αναρωτιέμαι ποιά είναι η διαφορά μεταξύ των μπιχλιμπιδιών που έδιναν στους ιθαγενείς, και του κραγιόν, μέηκαπ, σκιά ματιών, αρώματα, εσώρουχα, παπούτσια και φορέματα που "επιβάλει" η δυτική κοινωνία στις γυναίκες της, σε σημείο να πιστεύουν ότι τους αρέσουν γιατί αυτό είναι "ομορφιά"...

Εγώ βέβαια δεν ξέρω  ακριβώς που βρίσκεται η ιδιαίτερη και αντικειμενική ομορφιά στα φτιασίδια, στις σκιές στα μάτια, τα κραγίον, το μέηκάπ, τα άβολα εσώρουχα και τα φορέματα... Έτυχε όλες οι γυναίκες της ζωής μου να μην ενδιαφερόντουσαν για αυτά, ίσως και αυτό να με έκανε να ενδιαφερθώ για εκείνες... Η Μαργαρίτα ποτέ δεν έχει ακουμπήσει καλλυντικό, δεν φοράει φορέματα, και είναι γεμάτη χαρά για την ζωή.

Βέβαια υπάρχει διαφορά: οι Γυναίκες που καλύπτουν το πρόσωπό τους με ένα ύφασμα το κάνουν επειδή αυτό είναι μέρος του γενικότερου δόγματος μιας πίστης, μιας θρησκείας και κοινωνικών κανόνων. Ενώ οι γυναίκες που έχουν υιοθετήσει ότι τους πλασάρουν οι άντρες και ο καταναλωτισμός ως "ομορφιά" και "ελευθερία" δεν συνδέουν την παρουσίασή τους με οποιοδήποτε πιστεύω. Για "πίστη" αρκεί να πάνε Ανάσταση για 7-8 λεπτά μεσάνυκτα και να κάνουν ξόρκια όταν τις ...ματιάζουνε.

Τώρα ίσως να κινδυνεύω να θεωρηθώ πως παίρνω κάποια θέση. Όχι. Απλά κάνω αυτό που κάνω πάντα. Παραθέτω και τις δύο πλευρές ως ισάξιες στους ισχυρισμούς τους. Εγώ προτιμώ να βλέπω όλες τις πλευρές παρά να πιστεύω ότι η δική μου η πλευρά είναι πιο θεμελιωμένη σε αντικειμενικότητα από άλλες... Εντάξει, που και που παραθέτω την δική μου πλευρά, αλλά, ποτέ δεν την έχω παρουσιάσει σαν σωστή, ή σαν "κέντρο". Αυτό το αφήνω στους κρίνοντάς με. Άλλο να λέω την γνώμη μου, ίσως και με πάθος, και άλλο να την πουλώ σαν απαραίτητα σωστή αφ' υψηλού.








Ποιά είναι η διαφορά μεταξύ των δύο φωτογραφιών που είναι δίπλα-δίπλα η  μία στην άλλη και στην αρχή και στο τέλος της ανάρτησης; Αντί να ψάχνουμε για διαφορές ας κοιτάξουμε την ομοιότητα: και οι δύο γυναίκες παρουσιάζουν τον εαυτό τους όπως τους έχει επιβάλει η κοινωνία τους. Και οι δύο αισθάνονται όμορφες και ηθικά σωστές. Άρα, στο τέλος εξαρτάται από το τι ο κάθε άνθρωπος θεωρεί ομορφιά, και τι θεωρεί ηθικά σωστό. Η ερώτηση είναι, όταν κοιτάς την Γη από το διάστημα, υπάρχει άραγε κάτι πιο σωστό από το άλλο; Με ποιανού τα κριτήρια;














Δύο από τις φωτογραφίες είναι από την ταινία του Ρόμπερτ Ώλτμαν, Prêt-à-Porter (1994). Η μία είναι η Σοφία Λωρέν και ο Μαρτσέλο Μαστροϊάνι και η άλλη δείχνει μια πασαρέλα όπου η σχεδιάστρια μόδας αποφάσισε να βγάλει όλα τα μοντέλα εντελώς γυμνά, φορώντας μόνο καουμπόικες μπότες.












4 σχόλια:

  1. H διαφορά με τις γυναίκες του Δυτικού κόσμου είναι ότι οι τελευταίες μπορούν και να μην βαφτούν, ή να βαφτούν λίγο, ή και πολύ, να βάλουν μπιχλιμπίδια, αλλά μπορεί και όχι, να μιλούν ελεύθερα ή να υποτάσσονται στον άντρα, να συνάπτουν ακόμα και σχέσεις μεταξύ τους, ή ακόμα και να παντρεύονται μεταξύ τους, να υιοθετούν παιδιά, να περπατούν στο δρόμο μόνες φορώντας από το πιο προκλητικό μέχρι και το πιο συντηρητικό ρούχο, να αναλαμβάνουν θέσεις στον επιχειρηματικό ή πολιτικό στίβο, να είναι είτε έτσι, είτε αλλιώς.
    Οι γυναίκες που προβάλλονται εδώ στις φωτο είναι μια βιτρίνα, είναι αυτό που επιθυμούν οι διάφοροι image makers, ίσως και μια ολόκληρη "βιομηχανία" για την γυναίκα, δεν σημαίνει ότι οι όλες οι γυναίκες είναι έτσι, αν και δεν με χαλάει καθόλου σε προσωπικό επίπεδο να είναι και έτσι, εφόσον οι ίδιες το έχουν αποφασίσει (και αυτό όντως είναι δικαίωμα τους).
    Σε ποιο βαθμό είναι επιλογή τους; Περίπου στον ίδιο βαθμό που είναι και δική μου επιλογή να είμαι έτσι ή αλλιώς.
    Οι εικόνες με τις γυναίκες της Μέσης Ανατολής, αποτελούν καθημερινές εικόνες γυναικών που δεν έχουν επιλέξει να είναι έτσι, αλλά τους έχει επιβληθεί δια νόμου να είναι έτσι, κι όχι απαραίτητα επειδή αυτό "απαιτεί" μια παράδοση.
    Η διαφορά είναι πολύ μεγάλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το ότι καθε ανθρωπος έχει το γουστο του και τις προτιμησεις του ειναι κατανοητο και σεβαστο Δημητρη, αλλα να καταδικασουμε την γυναικεια φιλαρεσκεια - που δεν ειναι αποκλειστικα γυναικεια στο τελος τελος- ως παραλογη και ως σημειο των καιρων μας, δε με βρισκει συμφωνη.
    Η Παριζιανα της Κνωσου και τα περιτεχνα χτενισματα των Καρυατιδων ειναι δυο πολυ απλα παραδειγματα της σημασιας που εδειχνε απο παντα ο ανθρωπος στην εμφανιση του.
    (Ρωτα μια κομμωτρια ποση ωρα θα της επαιρνε να πλεξει τα μαλλια μιας σημερινης γυναικας οπως τα εχουν οι Καρυατιδες, για να καταλαβεις τον χρονο που αφιερωναν απο τοτε στην εμφανιση τους)
    Σε ολη την ιστορια της ανθρωποτητας, οι ανθρωποι και κυριως οι γυναικες καλλωπιζονται - για τον εαυτο τους, για τους αλλους, δεν εχει σημασια στην τελικη - αρα πρεπει να ειναι μαλλον κατι συμφυτο με την ανθρωπινη φυση.
    Οι μοδες φυσικα αλλαζουν, οπως και τα προιοντα ομορφιας και περιποιησης
    Το αν σημερα υπαρχει μια ολοκληρη βιομηχανια που κερδιζει απο τον τομεα της ομορφιας δεν ειναι πιο παραλογο απο το να υπαρχει μια ολοκληρη βιομηχανια που φτιαχνει ηλεκτρονικα παιχνιδια για παραδειγμα.
    Το ποσο θυμα θα πεσει η καθε γυναικα αυτης της βιομηχανιας εξαρταται απο την ιδια , οπως εξαρταται απο τον καθε ενα το ποσο θυμα θα πεσει στο FB, στην γενικοτερη καταναλωτικη μανια της εποχης και γενικα σε οτιδηποτε.

    Αλλα οση φυσικη ειναι η ομορφια που αναφερεις, τοσο φυσικη ειναι και η φιλαρεσκεια

    Τζων Μποη, συμφωνω φυσικα στα περι ελευθερης εκφρασης και τη δυνατοτητα επιλογων και δεν ειναι λιγες οι φορες που εχω ευχαριστησει τον Υψιστο που γεννηθηκα στην εποχη μας και στο σωστο ημισφαιριο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και αφού συμφωνήσω με τους προλαλήσαντες να προσθέσω πως κάτω από την μπούργκα συνήθως θα δεις ένα πρόσωπο βαμμένο πιο πολύ κι από κυρία που πάει σε βραδινή έξοδο, θα βρεις ‘άβολα’ εσώρουχα και γυμνές γάμπες και ψηλοτάκουνα , όπως και περίτεχνες κομμώσεις…

    Υγ. Φυσικά υπάρχουν και εκατομμύρια καλυμμένες γυναίκες κάτω από ένα πανί που δεν έχουν την δυνατότητα να φάνε, όχι να φροντίσουν και τον εαυτό τους!


    Υγ. Από τις απαρχές του κόσμου άντρες και γυναίκες φρόντιζαν
    να στολίζουν το κορμί τους ώστε αυτό να δείχνει ομορφότερο.
    Πότε με τατουάζ, με κεντήματα στο δέρμα, με κόκκαλα στα ρουθούνια
    ή στα αυτιά, με διάφορους τρόπους που απλώς άλλαξαν μέσα στους αιώνες.
    Και φυσικά το πόσο θύμα θα πέσει κάποιος ή κάποια στην ματαιοδοξία του,
    αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο σκέψης του .

    Την Καλησπέρα μου και καλή εβδομάδα…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα σε όλους και συγγνώμη για την καθυστέρηση!

    Αγαpητοί Τζων, Scarlett και Levina, και βέβαια συμφωνώ με όλα όσα γράφετε, άλλωστε από τον ίδιο κόσμο είμαστε και οι τέσσερεις... Κατ' αρχάς, όπως είπε και ο Τζων Μπόη, η διαφορά είναι πολύ μεγάλη. Θα έλεγα ότι αν προσπαθήσουμε να διυλίσουμε τις τεράστιες διαφορές στον πυρήνα του κέντρου τους θα βρούμε τον διαχωρισμό ή όχι κράτους και θρησκείας. Νομίζω όλα τα υπόλοιπα χτίζουν πάνω σε αυτό για να υλοποιήσουν την διαφορά μεταξύ ανθρώπων που όπως λέει και η Scarlett και η Levina, όλοι, από πάντοτε, και σε κάθε κουλτούρα έβρισκαν τρόπους να εμπλουτίσουν την παρουσίασή τους.

    Ο έμπνευση για την ανάρτηση ήταν ότι καμιά φορά ακούω, εκτός από την αναφορά σε διαφορές, την γνώμη ότι εμείς είμαστε καλύτεροι/ανώτεροι, κάνουμε πράγματα πιο σωστά, ή εκείνοι είναι καταπιεσμένοι... οπτική με την οποία διαφωνώ. Το Ισλάμ είναι 500 χρόνια μεταγενέστερο του Χριστιανισμού. Πριν 500 χρόνια ο χριστιανισμός ήταν πολύ, μα πολύ πιο καταπιεστικός από το τι φαίνεται να είναι το Ισλάμ σήμερα. Ο διαχωρισμός κράτους (νόμων, κοινωνικών κανόνων) και εκκλησίας μόνο τον εικοστό αιώνα άρχισε για τα Χριστιανικά κράτη. Μέχρι πριν καμιά εικοσαριά χρόνια ακόμα δίνανε φούστες στα μοναστήρια κλπ., σε γυναίκες που φορούσαν παντελόνια ή σορτς.

    Δεν αμφιβάλω Levina ότι πολλές γυναίκες σε χώρες του Ισλάμ φοράνε αρκετά "δυτικά" πράγματα κάτω από τα επιβαλλόμενα ρούχα, όπως και πολλοί "δυτικοί" άνθρωποι αποβάλλουν "δυτικούς τρόπους... ο καθένας είναι ελεύθερος, αλλά η ελευθερία δεν έχει την ίδια έννοια παντού, και η θρησκεία δεν έχει την ίδια θέση παντού.

    Πολλοί άνθρωπο στο Ισλάμ μπορεί α ασφυκτιούν, αλλά υπάρχουν και άλλοι, με τους οποίους έχω συζητήσει, που βρίσκουν στην δική του θρησκεία και νόμους μια κοινωνία κατά εκείνους καλύτερη από την δική μας. Δεν πιστεύω ότι κάτι είναι καλύτερο από κάτι άλλο και με αυτή την έννοια έκανα και την ερώτηση που είναι η τελευταία φράση της ανάρτησης...

    Σίγουρα υπάρχουν διαφορές μεγάλες, και οπωσδήποτε υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα σε όλους τους ανθρώπους και το τι επιθυμούν... Αλλά η διαφορές στο διαχωρισμό κράτους και θρησκείας, ή στην ταύτισή τους, μπορεί για μένα προσωπικά να επιτρέπει να προτιμώ την δική μας κοινωνία αλλά ποτέ δεν θα την σύγκρινα ποιοτικά ή αξιοκρατικά. Αυτό προσπάθησα να γράψω.

    Έγραψα περισσότερο από την οπτική του ότι μπορεί να είμαστε όλοι διαφορετικοί, αλλά κανένας δεν μπορεί, πέρα από υποκειμενικές γνώμες και προτιμήσεις, να πιστεύει ότι κάποιος ή κάποιοι είναι υποδεέστεροι ή καλύτεροι από άλλους...

    Καλή εβδομάδα σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημειώσεις σχετικά με τα σχόλια:

Η Αποθήκη Σκέψης δεν δέχεται "Ανώνυμα" σχόλια, γιατί μερικοί ανώνυμοι διάλεγαν να μην υπογράφουν καν με κάποιο όνομα κάτω από το σχόλιό τους. Ενώ ούτε η μπλογκική ταυτότητα ούτε ένα όνομα γραμμένο κάτω από ένα σχόλιο σημαίνουν τίποτα, η προδίδουν κανένα πραγματικό στοιχείο, η πλήρης ανωνυμία δείχνει απλά έλλειψη οποιουδήποτε σεβασμού προς τους άλλους σχολιαστές. Ζητώ συγγνώμη για αυτήν την αλλαγή από τους φίλους που υπέγραφαν τα ανώνυμα σχόλιά τους και ελπίζω να βρείτε έναν τρόπο να συνεχίσετε να σχολιάζετε όποτε θέλετε.


Για να απαντήσετε σε μεμονωμένα σχόλια, κάντε κλικ στο λινκ "Reply" κάτω από το κάθε σχόλιο. Για να συνεχιστεί η σειρά σχετικών σχολίων κάτω από ένα συγκεκριμένο σχόλιο πρέπει να πατάτε το λινκ "Reply" κάτω από το αρχικό σχόλιο της σειράς.

Για να γράφετε ανεξάρτητο σχόλιο πρέπει να χρησιμοποιείτε το κουτί σχολίων κάτω-κάτω χωρίς να πατάτε "Reply" προηγουμένως.