Το πως σκεφτόμαστε, ο καθένας, σχετικά με οποιοδήποτε θέμα εξαρτάται και από το πως λειτουργεί το μυαλό μας από την δομή του, με την οποία γεννηθήκαμε, η οποία περεταίρω θράφηκε και εξελίχτηκε από την άμεση κοινωνία, την ευρύτερη κοινωνία, την παιδεία, την μόρφωση, αλλά επίσης και από τα ένστικτα που πηγάζουν από τα βάθη της οργανικής, φυσικής εξέλιξης.
Η φύση μας επιβάλει την επιβίωση του ισχυρότερου αλλά η νόησή μας ωθεί προς την αλληλεγγύη και ισότητα. Η φύση μας ωθεί να προτιμάμε τους όμοιους μας αλλά η νόηση μας προτείνει την συμπερίληψη όλων.
Ο πατριωτισμός, και το επόμενο βήμα μετά τον πατριωτισμό, ο φασισμός, απαιτούν τον αποκλεισμό άλλων από τον κύκλο μας ενώ η οικουμενική αντιμετώπιση αγκαλιάζει όλη την ανθρωπότητα ασχέτως με εθνικότητα ή ράτσα, πίστη ή προτιμήσεις.
Η πιο εμφανής διαφορά μεταξύ των ανθρώπων δεν είναι η ράτσα ή η εθνότητα αλλά το φύλο. Η ανθρωπότητα αποτελείται από άνδρες και γυναίκες, και η ταυτότητα των ανθρώπων τοποθετείται βάση των ορμονών του καθενός σε κάποιο σημείο πάνω στην ευθεία γραμμή μεταξύ των δύο φύλων --και εκεί ξεκινά ο αυθαίρετος διαχωρισμός και συνεπώς η καταπίεση, και ο φόβος.
Πριν 100 χρόνια οι γυναίκες δεν επιτρεπόταν να ψηφίζουν. Σήμερα όχι μόνο ψηφίζουν αλλά γίνονται Βουλευτές, Υπουργοί και Πρωθυπουργοί. Το επόμενο βήμα στον αιώνα που έρχεται ελπίζω να είναι το να γίνονται γυναίκες ιερωμένοι σε όλες τις θρησκείες. Να σταματήσει πλέον η διαφοροποίηση μεταξύ ανθρώπων βάση φύλου.
Το που τοποθετείται ο καθένας μας και η κάθε μια μας ως προς τα φύλα, την ράτσα, το έθνος, την πίστη κλπ… εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και μερικοί από αυτούς τους παράγοντες είναι εμπεδωμένοι στην οργανική φύση του καθ΄ενός και της κάθε μιας. Άλλοι παράγοντες αναπτύσσονται με την ικανότητα διανόησης του κάθε εγκέφαλου, την παιδεία, την μόρφωση… το περιβλάλλον. Υπάρχουν άνθρωποι που απλά παπαγαλίζουν αυτά που τους λένε οι ...αρχηγοί τους. Και υπάρχουν και οι άνθρωποι οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται καν να κοιτάξουν μέσα τους και να βρουν το που βρίσκονται στα θέματα αυτά, ή το γιατί βρίσκονται όπου βρίσκονται.
Εγώ παραδείγματος χάριν, από παιδί, και μεγαλώνοντας μέχρι σήμερα, πάντα ψάχνομαι και ποτέ δεν «είδα» διαχωρισμό αξιολόγησης ανάμεσα στα φύλα, τις ράτσες, τα έθνη… Οι άνθρωποι και ο χαρακτήρας τους και ο νους τους με ενδιέφερε, όχι το φύλο, ράτσα ή έθνος. Για μένα, κυρίως αυθόρμητα από ένστικτο, αλλά και επίσης λόγω της όποιας ανάπτυξης ακολούθησε ο νους μου, η «πατρίδα» μου είναι το Σύμπαν, όχι μια συγκεκριμένη χώρα της Γης, το «έθνος» μου είναι όλη η Ζωή στο Σύμπαν, ούτε καν μόνο όλη η ανθρωπότητα ή ένα συγκεκριμένο έθνος, και δεν αισθάνομαι ποτέ καμία σημασία ως προς το φύλο των ανθρώπων γύρω μου, άνδρες, γυναίκες, ομοφυλόφιλοι, τρανς... Καθώς μεγάλωνα και μεγαλώνω όλο και περισσότερο συνειδητοποιώ ότι αισθανόμενος και σκεφτόμενος έτσι ανήκω σε μια μικρούτσικη μειονότητα.
Και καθώς μεγαλώνω όλο και βλέπω ότι η πείρα της ζωής με διδάσκει πως, πολύ συχνότερα από όσο θα ήταν σωστό, η συζήτηση με ανθρώπους διαφορετικών απόψεων είναι απογοητευτική.
Επειδή, όλο και περισσότεροι συζητητές αποφεύγουν την συζήτηση και απαντούν με την έκφραση «αυτό είναι γνώμη σου». Ελάχιστα γνωστό γεγονός είναι ότι μόνο οι αυταρχικοί άνθρωποι που θέλουν να επιβάλουν την άποψή τους, χωρίς να έχουν επιχειρήματα για συζήτηση, καταφεύγουν στο σοφιστικό αδιέξοδο του «αυτό είναι γνώμη σου».
Η συζήτηση είναι, ή θα έπρεπε ίσως να ήταν, ...ενδιαφέρον πράμα. Αναζήτηση από κοινού.
Λέει ένας, αυτό είναι κόκκινο. Απαντάει ο άλλος, εμένα μου φαίνεται περισσότερο ροζ. Και λέει ο τρίτος, μα εγώ το βλέπω να μωβίζει κάπως.
Ή, λέει ένας, αυτό είναι κόκκινο. Και απαντά ο άλλος. Τι λε ρε, μπλε είναι. Τι μπλε καλέ μου; κοίτα που το χρώμα είναι σαν τριαντάφυλλο. Δεν υπάρχουν μπλε τριαντάφυλλα! Ναι, αντικρούει ο άλλος, αλλά υπάρχουν μπλε πανσεδες! Μα αυτό δεν είναι πανσές, τριαντάφυλλο είναι. Γνώμη σου, τον αποστομώνει ο άλλος!
~~~
Τις προάλλες μπήκε στο σπίτι μας άνθρωπος που για πάνω από δεκαοχταετία, ποτέ, για κάποιον άγνωστο μέχρι τώρα λόγο, δεν είχα αισθανθεί ότι ταιριάζουμε, σαν άνθρωποι. Κάτι δεν ήτανε στην θέση του. Και τώρα επί τέλους, τις προάλλες, αποκαλύφθηκε το γιατί. Ντιπ αγράμματος φασίστας παπαγαλάκι ο άνθρωπος. Του αρέσει ο Τραμπ επειδή μάχεται εναντίων των τρανς και εναντίων εκείνων που μας λένε ότι «δεν υπάρχουν δύο φύλα αλλά 752 φύλα». Αργότερα το είπε «252 φύλα». Στάσου, του λέω, από 752 κατέβηκε ο αριθμός στα 252; Πεντακόσια λιγότερα, αλλά το 52 μένει 52; Η απάντηση ήταν ότι για εκείνον η πίστη είναι «Πατρίδα-Θρησκεία-Οικογένεια». Το είπε με έναν στόμφο που μου θύμισε τον Παπαδόπουλο το '67. Και με ρώτησε αν έχω ακούσει για την Χρυσή Αυγή. Αρκετές φορές τόνισα ότι κάτι τέτοια τα λένε φασίστες και μαλάκες (και έβαζα ιδιαίτερο στόμφο και στην λέξη φασίστες και στην λέξη μαλάκες) και μου απάντησε κάμποσες φορές με το ...«αυτό είναι γνώμη σου». Τες-παν, ούτε με γρονθοκόπησε ούτε τον πέταξα έξω από το σπίτι μας.
Τον ρώτησα κάποια στιγμή, αν ένας άνθρωπος λόγω του οργανισμού του αισθάνεται γυναίκα, εσένα πως παρεμβαίνει στην δική σου ελευθερία; Παρεμβαίνει, απαντούσε. Έπρεπε να τον είχα ρωτήσει, και πως σου παρεμβαίνει ρε μαλάκα; σου θίγει τον ...ανδρισμό;! Αλλά δεν το είπα αυτό. Είχα αρχίσει να φοβάμαι γιατί έχουμε αρκετά μπιμπλό, κρύσταλλα κλπ.
Δυστυχώς δεν είχα ούτε τριαντάφυλα ούτε πανσέδες να του πετάξω. Μόνο μπανάνες είχαμε στο σπίτι, για το κέηκ που φτιάχνω για την Μαργαρίτα και δεν ήθελα να τις χαραμίσω. Τις μπανάνες. Και ήταν και πολύ ώριμες! ότι πρέπει για το αμερικάνικό μου Banana bread για το οποίο τρελαίνεται η Μαργαρίτα.
Banana bread
- 250 γρ. αλεύρι
- 1 κουταλάκι του γλυκού μαγειρική σόδα
- 1 κουταλάκι του γλυκού μπέηκινγκ πάουντερ
- 1/4 κουταλάκι του γλυκού αλάτι
- 115 γρ. ανάλατο βούτυρο
- 150 γρ. καστανή ζάχαρη
- 50 γρ. λευκή ζάχαρη
- 2 αυγά
- 80 γρ. γιαούρτι
- 4 ώριμες μπανάνες λιωμένες με μεγάλο πιρούνι
- 1 κουταλάκι του γλυκού εκχύλισμα βανίλιας
- 1-2 φλυτζάνια κομματάκια σοκολάτα γάλακτος (chocolate chips)
Πάντως μου είπε, «Δεν είχα γνωρίσει ποτέ τον Κώστα αλλά ήθελα να σου πω συλλυπητήρια». Ευχαριστώ, του λέω, αλλά τον είχες γνωρίσει και τον είχες δει σε τρεις εκδηλώσεις, εκείνη, την άλλη και την παράλλη, και επίσης ο Κώστας ήταν και στον γάμο μας που είχατε έρθει κι’ εσείς και είχατε μιλήσει και τότε αρκετές φορές με τον Κώστα, και στον γάμο και στο δείπνο. «Α, ναι;» απάντησε με αμηχανία.
Δεν ξέρω τι να μου μείνει βαθύτερα από την τελευταία και τελική αυτή συνάντηση. Ο ηλίθιος φασισμός ή το ότι δεν θυμόταν ότι είχε γνωρίσει και μιλήσει με τον γιό μας, τέσσερεις ξεχωριστές φορές συνολικά, ένας γάμος και τρεις εκδηλώσεις… Εντάξει, δεν τον βλέπω να ξαναπατάει το πόδι του στο σπίτι μας, τι να κάνουμε, ένας λιγότερος άνθρωπος να συναντάμε και να ανακατεύονται τα σωθικά μας.
Αυτό που εννοώ είναι ότι υπάρχουν αναμφισβήτητες Ηθικές Επιταγές.
Πιο βαθιά μου έρχεται στα αγγλικά: Moral Imperatives.
Δεν υπάρχει πια χώρος για την υποκρισία της κοινωνικότητας και για την δειλία της ευγένειας.
Τα γεγονότα και η ιστορία έχουν ξεπεράσει και υπερβεί τον εφησυχασμό της καθημερινότητας.
Τα στρατόπεδα χαράζονται στο χώμα.
Η αντιπαράθεση πλησιάζει.
~~~
Κάθε άνθρωπος έχει ηθικούς κανόνες. Ακόμα και οι μαφιόζοι έχουν κανόνες, άσχετα αν εμείς δεν τους καταλαβαίνουμε ή δεν θέλουμε να τους ακολουθήσουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο να μην τρως ζώα είναι κι αυτό ένας ηθικός κανόνας. Μερικοί τον καταλαβαίνουν, μερικοί όχι.
Είναι πρόδηλο ότι έχουμε φύλα και φυλές. Δεν έχω τα ίδια μάτια με έναν κινέζο ούτε το ίδιο χρώμα δέρματος με έναν αφρικανό.
Το ζητούμενο δεν είναι να καταργήσουμε τα φύλα, ούτε τις φυλές (βιολογικά αδύνατον). Το ζητούμενο είναι να καταργήσουμε τις διακρίσεις ανάμεσα τους.
Οι διακρίσεις έχουν το αίσθημα ανωτερότητας σαν προαπαιτούμενο. Αν δεν νιώθεις ανώτερος, δεν κάνεις διακρίσεις.
Πριν λοιπόν ξεκινήσουμε να μιλάμε για διακρίσεις οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε ποιος είναι κατά την γνώμη μας ανώτερος από ποιον.
Οσο ένας λευκός homo sapiens θεωρεί τον εαυτό του ανώτερο από ένα γουρούνι, θα τον θεωρεί αυτόματα και ανώτερο από έναν μαύρο homo sapiens.
Οσο θεωρούμε ότι ένα γουρούνι οφείλει να πεθάνει για να απολαύσουμε εμείς την μπριζόλα, τόσο θα θεωρούμε ότι ένας αράπης οφείλει να δουλεύει σκλάβος για να απολαύσουμε εμείς αυτά που φτιάχνει. Και τόσο θα θεωρούμε ότι μια γυναίκα οφείλει να δίνει απόλαυση σε εμάς τα αρσενικά.
Η ανωτερότητα είναι το κλειδί.
Τα παραπάνω είναι γνωστά και πολυσυζητημένα εδώ και 10ετίες. Εχουν καταντήσει πλέον ψιλοαδιάφορα. Ο καθένας έχει αποκρυσταλλώσει ήδη τις απόψεις του.
Το πρόβλημα είναι πολιτικό. Ένα συγκεκριμένο κόμμα (δεν λέμε ονόματα) νομίζει ότι με το να υπερπροβάλλει τον αντι-ρατσισμό και τον αντι-σεξισμό του θα εμποδίσει τον Τραμπ από το να επανεκλεγεί. Καλή τύχη σύντροφοι, θα την χρειαστείτε.
Στην τελευταία φράση γράφεις "Τα στρατόπεδα χαράζονται στο χώμα. Η αντιπαράθεση πλησιάζει."
Just curious: Πιστεύεις πραγματικά ότι η αντιπαράθεση θα γίνει πάνω στο ποιός έχει την καλύτερη Ηθική; Πιστεύεις πραγματικά ότι στο ένα στρατόπεδο θα είναι οι φασίστες σεξιστές και στο άλλο οι αντιφασίστες αντισεξιστές;
Υ.Γ. Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι τα ζώα πάλι μένουν έξω από την κουβέντα. Μιλάμε άραγε πραγματικά για Ηθική ή μήπως για το ποιος θα πάρει την κυβερνητική κουτάλα;
Φυσικά ο κάθε άνθρωπος έχει ηθικούς κανόνες, και το δύσκολο είναι να πιστεύει στους δικούς του κανόνες χωρίς να πιστεύει ότι οι άλλοι των άλλων είναι κατώτερης αξίας –και να εξασκεί την ελευθερία του χωρίς να επεμβαίνει στην ελευθερία των άλλων 😊 Αν η ηθική του λέει ότι άλλοι είναι κατώτεροι και πρέπει να είναι υποτακτικοί του, τότε, αργά ή γρήγορα κάποιος θα τον παλουκώσει. (βλ. homo sapiens 250.000 ΠΚΕ-2025 ΚΕ).
ΔιαγραφήΠου βρίσκεται η βαθύτερη σημασία; Στο σχήμα των ματιών ή στο πες λειτουργούν; Στο χρώμα του δέρματος ή στο τι καλύπτει;
Το ζητούμενο φυσικά δεν είναι να καταργήσουμε τα δύο φύλα και τις ενδιάμεσες ταυτότητες αλλά να σταματήσουμε να αξιολογούμε τους ανθρώπους βάση του φύλου τους.
Μπορείς φερ’ ειπείν να κάνεις την διάκριση του ότι αυτός ο άνθρωπος έχει το ταλέντο να σχεδιάζει και να κατασκευάζει μια μηχανή ενώ ένας άλλος άνθρωπος έχει το ταλέντο να την λειτουργεί. Διάκριση χωρίς ανάθεση αξίας. Μόνο ανάθεση συμπληρωματικής από τον ένα στον άλλο συνεισφοράς. Αν και οι δύο είναι λευκοί άνδρες, όλα καλά, Αν όμως ένας άνθρωπος είναι λευκός άνδρας και άλλος μαύρη γυναίκα, τότε αρχίζει ο Δημήτρης να γράφει αναρτήσεις.
Άρα η διάκριση μπορεί να πηγαίνει στο τι προσφέρει ο καθείς, ή ποια είναι η ράτσα, φύλο και προτιμήσεις του. Ποιο απ’ τα δύο λες ότι είναι περισσότερο αρμόζον για αξιολόγηση; Η επιφάνεια του ωκεανού με τα κύματα, ή το βάθος του με ότι ζει μέσα του; Οι δύο διαστάσεις ή οι τρεις;
Το να θεωρήσω τον εαυτό μου διαφορετικό από ένα γουρούνι, μια αρκούδα, ‘ένα δελφίνι ή ένα γλάρο είναι ακριβές. Αλλά την στιγμή που δεν έχει κανείς την παραμικρή ιδέα του πως σκέφτονται, πως επικοινωνούν και πως αντιλαμβάνονται την ύπαρξή τους οι άλλοι ζωντανοί οργανισμοί, δεν μπορώ να αξιολογήσω ότι εγώ είμαι ανώτερος γιατί αφ’ ενός δεν έχω την παραμικρή κατανόηση του άλλου και αφ’ εταίρου δεν έχω μέτρα και σταθμά στα οποία να βασίσω την αξιολόγηση.
Το αν θα πεθάνει ένα γουρούνι για να φάω το υπαγορεύει η φύση. Το αν θα κάνω έναν συνάνθρωπο σκλάβο είναι μεν η υπερίσχυση του δυνατότερου αλλά, από την άλλη λείπει η νόηση από την εξίσωση, άρα ο άνθρωπος που κάνει σκλάβο άλλο άνθρωπο εντάσσει εαυτό στην κατηγορία του ζώου άνευ νόησης (αν βέβαια δεχτούμε ότι τα ζώα δεν έχουν νόηση).
Η «ανωτερότητα» είναι η ερώτηση. Η απάντηση (το κλειδί) είναι η νόηση.
Αυτά δεν είναι πολυσυζητημένα εδώ και 10ετίες αλλά εδώ και πολλές, πολλές χιλιετηρίδες (κάπου 250 από δαύτες) και η συζήτηση είναι πολύ διαφορετική σήμερα από όσο ήταν πριν αιώνες και πριν χιλιετηρίδες. Η εξέλιξη (και της νόησης) δεν προχωρά αρκετά γρήγορα για να την αντιληφθούμε στην δική μας ζωή, όμως κάνει άλματα καθώς οι γενεές γίνονται εκατοντάδες.
Η πολιτική δεν κατευθύνει την νόηση, αλλά, την εκφράζει. Και η πλειοψηφία (στην Δημοκρατία), ή η δύναμις (στην δικτατορία) την εφαρμόζει. Ο ηλίθιος Τραμπ εξελέγει δημοκρατικά από τους ομοίους του. Ο φασίστας Μουσολίνι, ο Ναζί Χίτλερ και ο Κομμουνιστής Στάλιν όλοι εξελέγησαν με άλφα ή βήτα διαδικασία. Όταν η πλειοψηφία εφαρμόζει αυτά που εφαρμόζει σήμερα, τότε… αν δεν σ’ αρέσει ο καιρός, περίμενε λίγο 😊
Φυσικά και ΔΕΝ πιστεύω ότι η αντιπαράθεση θα γίνει πάνω στο ποιος έχει την καλύτερη ηθική, γιατί κατά την γνώμη μου (ρώτησες τι πιστεύω εγώ) δεν αξιολογείται κάτι ως αξία αλλά ως φύση. Η μια ή η άλλη ηθική δεν είναι «καλύτερη» αλλά είναι διαφορετική. Και στην προκειμένη, τόσο πολύ διαφορετική που δεν υπάρχει πλέον βάση συζήτησης. Άρα, αργά ή γρήγορα, αντιπαράθεση. Και πιθανόν μάλιστα να κερδίσουν οι Τραμπικοί. Ή, η Χρυσή Αυγή/Σπαρτιάτες-πως διάολο τους λένε τώρα… Άλλες χώρες, ίδιο πράμα, να δεις 😊
Τα ζώα δεν μείνανε καθόλου έξω από την κουβέντα! Τόση ώρα για ζώα συζητάμε. Το ζώο homo sapiens, είδος των Μεγάλων Πιθήκων 😊
Νά ‘σαι καλά!
"...Το αν θα πεθάνει ένα γουρούνι για να φάω το υπαγορεύει η φύση..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΑμ εδώ είναι το ψητό (στην κυριολεξία). Το τι υπαγορεύει η φύση είναι μια __πολύ__ προσωπική ερμηνεία. Σύμφωνα με μερικούς ανθρώπους, η φύση υπαγορεύει τον βιασμό γυναικών, σύμφωνα με άλλους ανθρώπους η φύση υπαγορεύει την παιδική δουλεία - ή την δουλεία γενικά κ.ο.κ.
Πόλεμος, εισβολή, δολοφονία, κλοπή, you name it, δεν υπάρχει τίποτα που να μην υπαγορεύει η φύση.
Το δίκαιο του ισχυρότερου, κι αυτό φύση είναι. Αρα μπορούμε όλοι μας να στρίψουμε ο ένας το λαρύγγι του άλλου - αν είμαστε σε ισχυρότερη θέση από τον άλλο.
Υπάρχουν γύρω στα 8 δις διαφορετικές αντιλήψεις για το τι υπαγορεύει η φύση. Από την στιγμή που φέρνεις την φύση σαν δικαιολογία γι αυτό που κάνεις, ανοίγεις διάπλατα την πόρτα για κάθε είδους αυθαιρεσία. Και για κάθε είδους τερατωδία.
Στο ότι δεν υπάρχει βάση συζήτησης με τους Άλλους, έχεις απόλυτο δίκιο. Έχω εδώ και πολύ καιρό έχω σταματήσει να συζητάω με τους 'Αλλους. Είναι 100% χάσιμο χρόνου. Συζητάω μόνο με ανθρώπους που έχουν τα ίδια φόντα με εμένα ;-) ;-)
Αλλά όλα τα παραπάνω είναι σε φιλοσοφικό / ηθικό επίπεδο.
Η απορία μου στο πολιτικό επίπεδο παραμένει:
Περιμένεις πραγματικά πολιτική αντιπαράθεση; Και αν ναι, πάνω σε τι βάση;
Στην βάση ότι οι τραμπικοί είναι ηλίθιοι φασίστες σεξιστές;
Αν αυτή πρόκειται να είναι η βάση της επόμενης αντιπαράθεσης, την κάτσαμε την βάρκα.
Το τι υπαγορεύει η φύση το βλέπουμε συγκρίνοντας τις ομοιότητες στην συμπεριφορά της πλειοψηφίας των ζώων, όχι κρίνοντας το πως μαλακίζεται ο εξυπνότερος των μεγάλων πιθήκων βιάζοντας γυναίκες ή κάνοντας τα παιδιά σκλάβους.
ΔιαγραφήΔολοφονία είναι το να σκοτώνεις άλλο μέλος του είδους σου και ελάχιστα άλλα ζώα αλληλοσκοτώνονται. Αρκετά πάντως εισέρχονται σε περιοχές όπου ήδη ζουν άλλα του είδους τους, και μετά ή ζουν μαζί ή μια ομάδα φεύγει από εκεί.
Η υπερίσχυση του ισχυρότερου είναι φύση. Το «δίκαιο» του ισχυρότερου δεν είναι φύση αλλά ανθρώπινη μαλακία όπου πιστεύουμε ότι έχουμε κάποιο αντικειμενικό «δίκιο» ή κάποιο …«δικαίωμα».
Ότι απαντώ εδώ, έρχεται από την κατεύθυνση του ότι δεν υπάρχει καλύτερο ή χειρότερο, κάτι με αξία και κάτι χωρίς αξία.
Έχουμε φτάσει στις κοινωνίες μας σε σημείο όπου λέει κάποιος «αυτό είναι γνώμη σου» και η συζήτηση σταματά. Πράγματι δεν υπάρχει πια στιος μέρες μας συζήτηση, μεταξύ των περισσοτέρων. Κάτι σαν κι’ εμάς πάντως, όπως λες, συνεχίζουμε την συζήτηση 😊 κι’ ας γινόμαστε όλο και περισσότερο μειοψηφία. Δεν θα πω βέβαια ότι εξ’ αυτού είμαστε καλύτεροι από τους άλλους. Είμαστε διαφορετικοί, και εμένα προσωπικά μου αρέσει το πως είμαστε και πως συζητάμε εσύ κι’ εγώ και οι όλο και λιγότεροι όμοιοί μας 😊
Όχι, όχι, δεν περιμένω «πολιτική αντιπαράθεση» Στις σημερινές ανθρώπινες κοινωνίες, όπως πάμε, περιμένω ζωώδη αντιπαράθεση σαν λιοντάρια που κυνηγάνε ζέβρες ή δελφίνια που δεν επιτρέπουν καρχαρίες στα νερά τους. Όταν γίνει αυτό, θα το …ονομάσουμε «πολιτική» για να ανάγουμε τους εαυτούς μας σε κάτι που έχει κάποια …αξία. Έτσι για τα μάτια, που λένε.
Περεταίρω Επεξηγήσεις… 😊
- Ο κάθε άνθρωπος πιστεύει ότι η δική του ηθική είναι καλύτερη, ή σωστότερη, ή κάτι τέτοιο. Συνεπώς, δεν υπάρχει «καλύτερη ή «χειρότερη» ηθική επειδή η «καλύτερη» εξαρτάται από ποιον ρωτάς. Τα μόνα έγκυρα κριτήρια είναι το ότι υπάρχουν διαφορές, και το πόσο απέχουν οι «διαφορές» μεταξύ τους.
- Ομάδες με διαφορετικές ιδέες, πιστεύω και ηθική, συνήθως βρίσκουν μια κοινή πορεία βασισμένη στον συμβιβασμό που απορρέει από συζήτηση. Όμως όταν οι διαφορές είναι τόσο μεγάλες που να σταματάνε την συζήτηση, τότε… η αντιπαράθεση (πόλεμος) ξεκινά όταν η συζήτηση σταματά.
- Όλοι οι ζώντες οργανισμοί που αναπαράγονται και διαιωνίζονται λέγονται «ζώα». Το ενδιαφέρον είναι ότι δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός ως προς το πότε, σε ποιο επίπεδο, ένας οργανισμός δεν λέγεται πλέον ζώο, αλλά αμοιβάδα ή κάτι οτιδήποτε «κατώτερο» του «ζώου» . Το επίσης ενδιαφέρον είναι ότι εμείς, αν και είμαστε ζώα, λέμε όλα τα άλλα όντα ζώα, και εμάς μας λέμε «ανθρώπους» λες και είμαστε κάτι ανώτερο από ζώο. Αυτό είναι πραγματικά χαριτωμένο 😊
- Εν τω μεταξύ, μη έχοντας την παραμικρή ιδέα πως σκέπτονται, πως συνειδητοποιούν την ύπαρξη, πως επικοινωνούν, πως οργανώνουν τις κοινωνίες τους κλπ., όλα τα άλλα ζώα, πιστεύουμε ότι εμείς είμαστε τα μόνα ζώα που τα κάνουν αυτά. Η φύση έχει αρκετό χιούμορ ώστε να μπορεί να περιμένει κανείς ότι, άγνωστο σε εμάς, υπάρχουν άλλα ζώα στην Γη που χτίζουν περισσότερο αξιόλογες και μακρόβιες κοινωνίες. Με περισσότερη αλληλεγγύη από όση επιδεικνύουν οι εξυπνότεροι των μεγάλων πιθήκων…
Σημ. Όταν έγραψα "...που χτίζουν περισσότερο αξιόλογες και μακρόβιες κοινωνίες", τη λέξη "αξιόλογες" δεν την χρησιμοποίησα ως ένδειξη "αξίας" αλλά ώς κάτι το οποίο είναι "άξιο λόγου" 😊
ΔιαγραφήΔεν το πέρασα στο ντούκου, αγαπητέ 😊 Το άφησα για τελευταίο.
ΔιαγραφήΌλα τα ζωντανά όντα τρώνε άλλα ζωντανά όντα. Αν δεν φάνε θα πεθάνουνε. Το ενδιαφέρον είναι το ποιος και που τραβάει την γραμμή πάνω της οποίας δεν τρώει ζωντανά όντα και κάτω της οποίας τα τρώει. Τα λάχανα δεν είναι ζωντανά άραγε; Απλά μπορεί να γίνει συζήτηση για το ποιοι ζωντανοί οργανισμοί λέγονται «όντα». Οι απαντήσεις όμως ως προς το που πέφτει η γραμμή, θα διαφέρουν. Πέρα από τους ζωντανούς οργανισμούς, Οι καρποί είναι το πως κάνουν σεξ τα φυτά. Τα λουλούδια το ίδιο 😊 Ίσως η σωστή μέθοδος για να μην τρώμε ζωντανούς οργανισμούς είναι να τρώμε μόνο καρπούς, ή λουλούδια, αλλά όχι λάχανα, ή πατάτες. Περί ορέξεως (ή γνώμης)…
Σε θαυμάζω όχι για το ότι τραβάς κάποια γραμμή στην ζωική κλίμακα πάνω από την οποία δεν τρως κάτι. Σε θαυμάζω γιατί έχεις μια γνώμη/πιστεύω που χρειάζεται περισσότερη πειθαρχεία και θέληση από όση θα είχα την δύναμη να επιδείξω εγώ.
Καλημέρα, ξεκινάω ανάποδα, από την τελευταία σου φράση προς τις πρώτες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναφέρεις "πειθαρχεία" και "θέληση". Πρόκειται για την μεγαλύτερη παρεξήγηση σε αυτό το θέμα.
Ξεκινάς από μια αυθαίρετη παραδοχή, ότι η κατανάλωση κρέατος αποτελεί απόλαυση. Και μετά συμπεραίνεις ότι για να παραιτηθεί κάποιος από αυτήν την απόλαυση χρειάζεται σιδερένια πειθαρχεία - την οποία εσύ όπως λες, δεν διαθέτεις.
Η παρεξήγηση δεν συμβαίνει μόνο σε εσένα. Όλος ο κόσμος νομίζει ότι οποιος δεν τρώει κρέας είναι ένας ξινός ασκητικός τύπος χωρίς καμία χαρά στην ζωή του. Πολύ μεγάλο λάθος.
Μόλις καταλάβεις ότι η κατανάλωση κρέατος δεν αποτελεί απόλαυση, δεν χρειάζεσαι καμία απολύτως πειθαρχεία για να σταματήσεις. Αν δεις το κρέας στο πιάτο σου σαν έναν φριχτό μαρτυρικό Θάνατο, το να σταματήσεις δεν χρειάζεται καμία πειθαρχεία.
Παρεπιπτόντως, η βιομηχανία ξοδεύει κολοσσιαία ποσά προκειμένου να αποδείξει ότι το κρέας αποτελεί "απόλαυση". Το ίδιο κάνουν και με το τσιγάρο. [*] Απο την στιγμή που (αφήνεις να) σε πείθουν οτι το προϊόν τους αποτελεί απόλαυση, σε έχουν στο χέρι. Θα αρνηθείς σθεναρά κάθε άποψη που θα σου στερεί την "απόλαυση" σου.
Μόλις καταλάβεις ότι με την απόλαυση κάποιος σε χειρίζεται για να βγάλει κέρδος, πολλά επιχειρήματα αποκτούν άλλο βάρος.
[*] Το θέμα είναι εξόχως πολιτικό. Όλη η ιστορία με την κλιματική αλλαγή βασίζεται κι αυτή πάνω στην προπαγάνδα της απόλαυσης. Όσοι θέλουν να προστατεύσουν το κλίμα, θέλουν να σου στερήσουν την "απόλαυση" του να τρέχεις με το αυτοκίνητο σου. Τα γερμανικά καθάρματα του afd το πρώτο που θέλουν να κάνουν σαν κυβέρνηση είναι να γκρεμίσουν όλες τις ανεμογεννήτριες.
Επόμενο θέμα οι κόκκινες γραμμές. Αφου όλα είναι όντα, που βάζουμε την διαχωριστική γραμμή;
Εδώ να παρατηρήσω ότι όλοι έχουμε διαχωρισμούς, όχι μόνο οι χορτοφάγοι. Ακόμα και ο πιο φανατικός κρεατοφάγος θα φάει γουρούνι, κοτόπουλο και μοσχάρι, αλλά αν προσπαθήσει να φάει τον σκύλο του ή την γάτα του ή το καναρίνι του, θα τον βάλουν φυλακή (στην Δύση τουλάχιστον).
Η κόκινη γραμμή χρησιμοποιείται ευρύτατα εναντίον των χορτοφάγων (και το μπρόκολο πονάει, γιατί τρως μπρόκολο) και είναι μια ΑΝΗΘΙΚΗ και αισχρή σοφιστεία.
Η προσωπική μου αντι-σοφιστεία: Μισώ τα φυτά, γι' αυτό τα τρώω. Αγαπάω τα ζώα, γι αυτό δεν τα τρώω ;-)
Πέρα από τις σοφιστείες, το ζητούμενο είναι να προξενήσεις όσο δυνατόν λιγότερη οδύνη γίνεται. Και η οδύνη ενός μπρόκολου που το ρίχνεις σε βραστό νερό είναι σαφώς μικρότερη από την οδύνη ενός μικρού αρνιού που το χωρίζεις από την μανούλα του και το σφάζεις (αφού το έχεις βασανίσει φριχτά πρώτα με μεταφορές σε σφαγείο κλπ κλπ κλπ κλπ).
Μη μου απαντήσεις πληζ ότι "δεν ξέρουμε πόσο πολύ πονάει το μπρόκολο", γιατί αυτό θα είναι υπεκφυγή. Θα σου απαντήσω ότι ναι, δεν ξέρουμε πόσο πονάει το μπρόκολο. Ξέρουμε όμως πόσο πονάει το αρνάκι και το γουρουνάκι. Γίνε εσύ χορτοφάγος ΤΩΡΑ - με τις σημερινές γνώσεις - και όταν μάθουμε το πόσο πονάει το μπρόκολο, θα βρούμε μια λύση και γι αυτό.
Τρίτο και τελευταίο θέμα η πολύπαθη φύση. Θα μπορούσα να γράψω βιβλίο με παραδείγματα από φρικαλεότητες που υπάρχουν στην φύση. Ζώα που κατασπαράζουν άλλα ζώα ζωντανά, ομαδικοί βιασμοί (πίθηκοι, δελφίνια, ακόμα και πάπιες), δολοφονία βρεφών (λιοντάρια, γάτες, σκύλοι, πουλιά), εισβολή συμμοριών σε άλλες κοινότητες (πίθηκοι, μηρμήγκια, πουλιά) και πάμπολλα άλλα.
Κάπου γράφεις "... η πλειοψηφία των ζώων...". Δεν υπάρχει πλειοψηφία. Κάθε ζώο έχει διαφορετικές συνθήκες, διαφορετικά γονίδια. Δεν υπάρχει μία συμπεριφορά στην φύση που θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε κυρίαρχη είτε πλειοψηφική. Στην φύση υπάρχουν απλά τα πάντα.
Ναι, όλες οι φρικαλεότητες είναι φυσικές, κομμάτι της φύσης. Το θεμελιώδες ερώτημα είναι κατά πόσο εσύ επιλέγεις (εντελώς αυθαίρετα) να ακολουθήσεις μερικές φυσικές συμπεριφορές και όχι άλλες. Η φύση περιέχει τα πάντα, το τι επιλέγεις εσύ να πάρεις από την φύση είναι αυτό που σε κάνει αυτό που είσαι. Και είναι αυτό που σου επιτρέπει να κοιμάσαι ήσυχος τα βράδυα και να βλέπεις το πρωί το πρόσωπο σου στον καθρέφτη. ;-)
Νάσαι πάντα καλά.
Μπουόνασέρα αγαπητέ μου Jolly Roger! Συγγνώμη για την καθυστέρηση, έλειπα!
ΔιαγραφήΤελικά, πόσο εύκολο είναι να γίνει μια παρανόηση λεγομένων που τώρα που τα ξαναδιαβάζω πράγματι ήταν πολύ φυσικό να γίνει, αλλά συζητητές σαν και του λόγου μας τις λύσεις για κάτι τέτοια τις μασάμε!
Σκεφτόμουνα σε εντελώς γενικές και φιλοσοφικές γραμμές για την πειθαρχία και θέληση που πιστεύω ότι μου λείπει. Δεν θα μπορούσε να ήταν μακρύτερα από το μυαλό μου το αν η κατανάλωση κρέατος θεωρείται απόλαυση. Ιδιαίτερα επειδή εγώ προσωπικά ποτέ δεν θα την έβλεπα σαν «απόλαυση». Μάλιστα, στα 67 μου η όρεξή μου έχει ρίξει την κατανάλωσή μου κρέατος κάπου στα 20% του τι ήταν πριν πολλά χρόνια. Και τώρα πια, μόνο φιλέτο για να μασιέται.
Όσο για ασκητικούς ξινούς τύπους, ούτε αυτό εγώ τουλάχιστον το βλέπω έτσι ή θα το σκεφτόμουνα έτσι. Πέρσι περάσαμε τρεις βδομάδες στην Ιταλία και άλλες τρεις αργότερα στην Αθήνα με μια δεσποινίδα 27 ετών και το αγοράκι της 4 ετών, που είναι vegetarian. Επί έξι βδομάδες πέρσι η Μαργαρίτα και εγώ τρώγαμε καθημερινά vegetarian που τα μαγείρευε η καλεσμένη μας. Ούτε που σκεφτήκαμε «Α! τρώμε vegetarian» ή ότι «μας λείπει το κρέας». Μάλιστα κάμποσα από τα πιάτα που έφτιαχνε τα βρήκα απολαυστικά. Αλλά και πάλι, για μένα κάτι καλό, απολαυστικό, μπορεί να είναι το οτιδήποτε χωρίς το αν είναι κρέας ή όχι να έχει σημασία.
Μόνο μια φορά πήγαμε μαζί της στο Φάληρο σ’ ένα εστιατόριο όπου πήγαινα από 17 χρονών για το κοτόπουλο το λεμονάτο σχάρας. Τα περισσότερα που πήραμε ήταν vegetarian. Στο τέλος όταν βάζαμε αποφάγια σε δυό κουτιά για το σπίτι, η Μαργαρίτα αφηρημένα πήγε να βάλει ένα κομμάτι κοτόπουλο στο κουτί που είχε σπανακόπιτα. Καθώς το έβαζε, πήγε για μισό δευτερόλεπτο να ακουμπήσει ένα από τα σπανακοπιτάκια αλλά η Μαργαρίτα αμέσως άλλαξε πορεία και σήκωσε το κομμάτι του κοτόπουλου και το έβαλε στο σωστό κουτί. Ίσως να μην ακούμπησε καν ένα σπανακοπιτάκι. Η δεσποινίς αποφάνθηκε ότι δεν μπορεί πια να φάει τα τρία σπανακοπιτάκια που είχαν μείνει. Ίσως αυτό να ήταν κάπως υπερβολικό από μέρους της;
Α! και μετά από τα Ιταλικά βουνά και τις Ελληνικές παραλίες μάθαμε ότι δεν είναι εμβολιασμένοι για τίποτα ούτε καν για τέτανο.
Η σύζυγος του Κώστα ήταν vegetarian. Αλλά έτρωγε μόνο παϊδάκια αν τα έψηνα εγώ.
Η σύζυγος του αδελφικού φίλου του Κώστα είναι vegetarian, αλλά τρώει κοτόπουλο, και δεν τρώει όμως ούτε οτιδήποτε από την θάλασσα. Ούτε μύδια.
Άλλοι vegetarian πίνουν γάλα, άλλοι όχι.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί ένας άνθρωπος να επιλέξει να είναι vegetarian, ή, ακόμα πιο αυστηρά, vegan. Οι λόγοι μπορεί να έρχονται από ένα φάσμα που συμπεριλαμβάνει το να μην ενισχύουμε την βιομηχανική θανάτωση ζώων, ή το να μην «παίρνει» κρέας ο οργανισμός μας και να μας ενοχλεί, ή λόγοι φιλοσοφικοί και φυσικά λόγοι θρησκευτικοί. Τους σέβομαι όλους τους λόγους χωρίς συζήτηση. Αν ποτέ σταμάταγα εγώ να τρώω κρέας τελείως θα ήταν μόνο αν ο οργανισμός μου δεν το ήθελε πια.
Και επέτρεψέ μου να μην συζητήσω ορισμένες συγκεκριμένες απόψεις στις οποίες η σκέψη μας πιθανώς να διαφέρει επειδή σεβόμενος απόλυτα την δική σου άποψη θεωρώ άνευ σημασίας το να αμφισβητήσω κάτι το τόσο υποκειμενικό.
Τέλος Μέρους Πρώτου 😊 Συνεχίζεται!
Μέρος Δεύτερο.
ΔιαγραφήΘα μπορούσα να κόψω το κάπνισμα, να χάσω βάρος, να ασκούμαι και να περπατάω καθημερινά, και μετά να με πατήσει λεωφορείο 😊 Είμαι η γενιά όταν η Λωρέν Μκακώλ κράταγε το τσιγάρο της στα χείλια της και ρώταγε, παιδιά, ποιος θα μου δώσει φωτιά; Και ο Χάμφρι Μπόγκαρτ της πετούσε ένα κουτί σπίρτα και η Μπακώλ το έπιανε στον αέρα. Πριν με πατήσει λεωφορείο θα συνεχίσω να είμαι ότι είμαι 😊
Το ξέρω πόσο περισσότερο πιθανό είναι να πάθω καρκίνο και δεν δίνω σημασία στο τι προσπαθεί να με πείσει η βιομηχανία. Με έπεισαν ήδη η Λωρέν Μπακώλ, ο Τζων Γουαίην και ο Κλιντ Ήστγουντ… Γι αυτό άλλωστε πλήρωνε τα στούντιο η βιομηχανία να καπνίζουν οι ηθοποιοί!
Νομίζω ότι το ότι δεν κάνουμε τίποτα, μηδέν, για να αποτρέψουμε την κλιματική αλλαγή είναι ότι σαν είδος ζώου ντροπιάζουμε τα άλλα ζώα. Από την Βιομηχανική επανάσταση και μετά το ζάρι είχε ριχθεί. Δεν είναι τόσο ότι θα χρειαζόντουσαν ένα εκατομμύριο τρισεκατομμύρια δολάρια για να αλλάξουμε μηχανισμούς παραγωγής ενεργείας στον πολιτισμό των οχτώ δισεκατομμυρίων, όσο είναι ότι αν αρχίσουμε να παράγουμε καινούργιες μηχανές μιας θαυματουργά καινούργιας τεχνολογίας αύριο το πρωί, θα πάρουμε 40 χρόνια να τα αντικαταστήσουμε όλα. Και δεν έχουμε 40 χρόνια. Το ορόσημο το ξεπεράσαμε ήδη πριν 20 χρόνια.
Ξέρεις τι με θυμώνει εμένα; Φάλαινες στον νότιο Ειρηνικό μπορούσαν να επικοινωνήσουν με φάλαινες στην Αλάσκα μέχρι που η ηχορύπανση από τις μηχανές και προπέλες των καραβιών μας έδωσε τέλος στην ικανότητά τους να επικοινωνούν.
Συμφωνώ απόλυτα με το πως χειρίστηκες το θέμα κόκκινων γραμμών. Κι’ εγώ κάτι τέτοιο προσπάθησα να αποδώσω όπως το παρουσίασες κι’ εσύ.
Όταν είπα ότι και τα φυτά είναι ζωντανά, ανέφερα, φιλοσοφικά ένα γεγονός, αλλά, σε καμία περίπτωση δεν πήγα να πω ότι πονάνε οι αγκινάρες. Δεν έχουν κεντρικό νευρικό σύστημα. Πάντως είναι γεγονός επίσης, ότι φυτά, δέντρα, έχουν κάποιο επικοινωνιακό σύνδεσμο από τις ρίζες τους που μόλις τώρα έχουμε αρχίσει να ανακαλύπτουμε.
Το αν η κόκκινη γραμμή χρησιμοποιείται εναντίων των vegetarian ή vegan δεν το αμφισβητώ αλλά το αποδίδω σε κακεντρεχείς ρηχούς ηλίθιους, στον αριθμό των οποίων επιμελώς προσπαθώ να μην συμπεριλαμβάνομαι 😊
Σίγουρα δεν διαφωνώ ότι υπάρχουν φρικαλεότητες στην φύση. Αλλά, μιλώντας πάντα φιλοσοφικά, ο ορισμός της φρικαλεότητας είναι εντελώς υποκειμενικός. Το αν συμφωνώ μαζί σου απλά σημαίνει ότι σκεφτόμαστε παράλληλα αλλά όχι ότι απαραίτητα έχουμε δίκιο. Σκέψου ότι όταν εφηύραμε τον Θεό φτιάξαμε δίπλα του και τον Σατανά. Αν ο Σατανάς έχει δύναμη ίση με του θεού, τότε έχουμε δύο θεούς. Αν ο θεός είναι ένας τότε ο Σατανάς είναι υποτακτικός στον Θεό, άρα ο Θεός επιτρέπει στον σατανά να κάνει ότι κάνει. Δηλαδή… Φύση, Φρικαλεότητες… Θεός, Σατανάς… Η ανθρώπινη αντίληψη του τι είναι φρικαλεότητα ή Σατανάς είναι υποκειμενική. Η Φύση είναι μια και δεν είναι ούτε καλή, ούτε κακή. Είναι Φύση.
Νά ‘σαι καλά Jolly Roger μου!
Αύριο καινούργια ανάρτηση, παραπέρα από την παρούσα 😊
Πιστεύω ότι θα σε διασκεδάσει αυτή η ταινία: https://www.imdb.com/title/tt0427944
ΔιαγραφήΑν θέλεις πες μου να στην στείλω.