Τετάρτη 26 Ιουλίου 2023

Χειρισμοί



Το πρωί της 25ης Ιουλίου 2023 δύο πιλότοι Canadair CL-215 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας σκοτώθηκαν ακαριαία καθώς το αεροπλάνο τους συνετρίβη 8 δευτερόλεπτα μετά από ρίψη νερού σε δασική πυρκαγιά κοντά στην Κάρυστο. Ας έχουν γαλάζιους ουρανούς και ούριο άνεμο τα παιδία καθώς πετάνε τώρα για πάντα προς την δύση.






Τις παραπάνω φωτογραφίες τις τράβηξα 5 Απριλίου 2021 καθώς Ιταλικά πληρώματα Canadair βομβάρδιζαν με νερό μια δασική πυρκαγιά κοντά στο χωριό μας, καθώς ο Κώστας μας, αφού είχε πετάξει ο ίδιος προς την δύση στις 5 Οκτωβρίου του 2020, ήταν μάλλον και στα τρία πιλοτήρια και βοηθούσε.




1. Flap: πτητική επιφάνεια που κατεβαίνει προς τα κάτω για να αυξήσει την άνωση που παρέχουν τα φτερά καθώς το αεροπλάνω ρίχνει ταχύτητα για να πάει πιο σιγά.

2. Aileron: πτητική επιφάνεια που ανεβαίνει προς τα πάνω ή προς τα κάτω για να στρίψει το αεροπλάνο δεξιά ή αριστερά. Με το δεξί προς τα πάνω και το αριστερό προς τα κάτω, το αεροπλάνο στρίβει δεξιά. Με το δεξί προς τα κάτω και το αριστερό προς τα πάνω, το αεροπλάνο στρίβει αρτιστερά.

3. Floater: βοηθάει να μείνει οριζόντιο δεξιά-αριστερά το αεροπλάνο καθώς κινείται πάνω στο νερό.

4. Rudder: αλλάζει τον προσανατολισμό της ατράκτου προς τα αριστερά ή δεξιά σε ευθεία πτήση για ανταπόκριση σε τυχόν πλάγιους ανέμους. Δεν χρησιμοποιείται ποτέ κατά την διάρκεια στροφής εκτός για ακροβατικούς ελιγμούς.

Canadair CL-215 Προδιαγραφές:
Πλήρωμα: 2 (Ένας πιλότος πτήσης και ένας πιλότος παρακολούθησης)
Ταχύτητα: 291 χμ/ω, 157 Κόμβοι
Ελάχιστη ταχύτητα πτήσης: 123 χλμ/ω, 66 κόμβοι
Μέση ταχύτητα ρίψης νερού: 195 χλμ/ω, 105 κόμβοι
Ανώτατο ψόμετρο πτήσης: 4.450 μέτρα, 14.600 πόδια
Βάρος, άδειο: 12.161 Κιλά
Ανώτατο βάρος απογείωσης (με νερό): 19.731 Κιλά
Ανώτατο βάρος μεταφερόμενου νερού: 5.455 λίτρα/κιλά


Βίντεο του ατυχήματος από την ΕΡΤ (ανάλυση 1920x1080, εδώ ζουμαρισμένο για λεπτομέρεια):



Καρέ από το Βίντεο του ατυχήματος:

Δευτερόλεπτο του βίντεο: 00,00
Πλησιάζοντας την φωτιά:
1. Τα φλαπς είναι χαμηλωμένα για αργή πτήση στα περίπου 195 χλμ/ω,
αν και το βίντεο προτείνει ότι πηγαινε πολύ πιο σιγά, ίσως 140 χλμ/ω, ανεπίτρεπτα,
2. Το δεξί άλιερον είναι σε θέση δεξιάς στροφής.

Δευτερόλεπτο 02,6
Το κλάσμα του δευτερολέπτου που άδειασαν 5.400 λίτρα/κιλά νερό και ελάφρυνε κατά 5 τόνους το αεροπλάνο,
το δεξί φτερό χτυπάει δέντρο:
1. Τα φλαπς είναι χαμηλωμένα για αργή πτήση στα περίπου 195 χλμ/ω
2. Το δεξί άλιερον παραμένει σε θέση δεξιάς στροφής.

Δευτερόλεπτο 03,1
Το χτύπημα στο δέντρο έκοψε το δεξί floater και τίναξε την άτρακτο σε πιο απότομη δεξιά στροφή:
1. Τα φλαπς είναι χαμηλωμένα για αργή πτήση στα περίπου 195 χλμ/ω
2. Το δεξί άλιερον παραμένει σε θέση δεξιάς στροφής.

Δευτερόλεπτο 04,75
Η δεξιά στροφή συνέχισε και η άτρακτος έγειρε περισσότερο προς τα δεξιά.
Σε αυτή την υπερβολική (για την ήδη χαμηλή ταχύτητα) κλίση των φτερών η άνωση χάθηκε και το αεροπλάνο άρχισε να πέφτει:
1. Τα φλαπς είναι ακόμη χαμηλωμένα για αργή πτήση στα περίπου 195 χλμ/ω
2. Το δεξί άλιερον παραμένει σε θέση δεξιάς στροφής, αλλά μόλις άρχισε να ευθυγραμμίζεται.

Δευτερόλεπτο 09,00
Το αεροπλάνο έχει χάσει άνωση, έχει σταματήσει να πετάει και πέφτει.

Συντρίφτηκε στο έδαφος στην πλαγιά στο δευτερόλεπτο 10,5 του βίντεο.


Ξεκινόντας σαν δευτερόλεπτο μηδέν (00:00) την στιγμή της πρόσκουσης στο δέντρο, αντί στην αρχή του βίντεο πριν την ρίψη, το αεροπλάνο έχασε άνωση στο δευτερόλεπτο 2,15 και συντρίφτηκε στο δευτερόλεπτο 08:00.

Οκτώ δευτερόλεπτα από πρόσκρουση στο δέντρο ως τον θάνατο.
Μόνο δύο δευτερόλεπτα για να σωθεί το αεροπλάνο, από την πρόσκρουση ως το χάσιμο άνωσης.

ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ:

1. Σύμφωνα με κυβερνητικές προδιαγραφές της Βορείου Αμερικής, το βομβαρδιστικό νερού πρέπει να έχει υψόμετρο από την φωτιά μεταξύ  22 και 28 μέτρα για μέγιστη αποτελεσματικότητα της ρίψης νερού. Πιο χαμηλά, το νερό δεν προλαβαίνει να "απλωθεί" σωστά. 
Η παρακάτω φωτογραφία, χρησιμοποιώντας την άτρακτο, 19,8 μέτρα μήκος και 28.6 μέτρα μήκος φτερών, για μέτρηση, το αεροπλάνο έκανε ρίψη σε ύψος λιγότερο των 16 μέτρων πάνω από την φωτιά, άρα πετούσε τουλάχιστον 5 έως 11 μέτρα χαμηλότερα από όσο έπρεπε για να είναι αποτελεσματική και ασφαλής η ρίψη.


Αν λόγω της γενικής ζέστης συν την φωτία στο έδαφος, ή απλά λόγω λάθους, ο πιλότος είδε ότι πετούσε πολύ χαμηλά έπρεπε σαν ρουτίνα να διακόψει την επιχείρηση και να πετάξει ευθεία με μηχανές στο φουλ για να κερδίσει ύψος.

2. Το κλάσμα του δευτερολέπτου όταν ο πιλότος ένοιωσε την πρόσκρουση σε δέντρο δεξιά, έπρεπε άμεσα να γυρίσει το πηδάλιο αριστερά ώστε να πέσει προς τα κάτω το δεξί αλιερόν και να ευθυγραμίσει την πτήση. Καθυστέρησε τουλάχιστον 3 δευτερόλεπτα τα οποία του κόστισαν μια πιο απότομη δεξιά στροφή, και την ζωή εκείνου και του συγκυβερνήτη του.

Τρία δευτερόλεπτα σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης μέσα σε ένα πιλοτήριο είναι μια αιωνιότητα. Τα τελευταία 4 δευτερόλεπτα ήξεραν ότι πεθαίνουν.

Ακούω και διαβάζω τόσα πολλά από χτες. Κανείς πουθενά δεν ανέφερε την οφθαλμοφανή θέση των πτητικών επιφανειών σε δεξιά στροφή και την καθυστέρηση αλλαγής. Τίποτα από τα παραπάνω δεν διάβασα ή άκουσα πουθενά.

Είναι ωραίο να αποκαλούμε τους νεκρούς ήρωες και να βάζουμε τριήμερο πένθος. Όμως, αυτό χτίζει μια αφήγηση άσχετη με την πραγματικότητα. Έτσι, δεν ανεβάζουμε τα παιδιά αυτά στο επίπεδο ηρώων. Απλά μειώνουμε το επίπεδο που θεωρούμε ηρωισμό.

Και για όσους λένε ότι οι πιλότοι ήταν κουρασμένοι από πολλές πτήσεις, προτείνω ότι πραγματικός ηρωισμός είναι να επιβάλουν στους εαυτούς τους να πάνε να κοιμηθούν δυό-τρεις ώρες για να σώσουν περισσότερους ανθρώπους αργότερα.

Τα παιδιά αυτά έχασαν την ζωή τους επειδή ο πιλότος που πετούσε το αεροπλάνο λανθασμένα επέτρεψε στον εαυτό του να επιχειρήσει πιο χαμηλά από όσο σαφώς απαιτούσαν οι προδιαγραφές της περίπτωσης (προσέξτε πως λέω "λανθασμένα επέτρεψε", γιατί αν έλεγα ότι το έκανε επίτηδες τότε θα τον κατηγορούσα ότι έκανε τον καουμπόη αντί τον επαγγελματία), και, επίσης, δεν αντέδρασε ακαριαία στο πηδάλιο μετά από την πρόσκρουση στο δέντρο. 

Αλλά αυτά δεν τα λένε οι εξπέρ με τα λοφία στο μπανιστίρ ντουλάπ της τελεβιζιόν και στα φέησμπούκια απ' την πολυθρώνα.


ΠΡΟΣΘΕΣΗ 8 μμ:

Δημοσιεύτηκε στα Νέα «τι ανέφερε ταξίαρχος ε.α.» σχετικά με το ατύχημα:

https://www.tanea.gr/2023/07/26/greece/ptosi-kananter-o-pilotos-den-evlepe-apo-ton-kapno-poios-to-leei/

 1. Λέει ότι «Οι χειριστές προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στη φωτιά, να την σβήσουν. Πάντα κατεβαίνουν με αντίθετη ροή ανέμων για να υπάρχει στήριξη στο αεροπλάνο.»
- Και τις προδιαγραφές που καθορίζουν ύψος ρίψης τα 22-28 μέτρα που τις βάζει; 

2. Λέει ότι όταν αποκολλήθηκε ο πλωτήρας (floater) έπεσε στο πηδάλιο (άλιερον) και το έκανε να μην λειτουργεί.
- Στα 0,2 δευτερόλεπτα μετά την πρόσκρουση, το βίντεο δείχνει τον πλωτήρα να πέφτει ήδη προς τα κάτω από το φτερό. Πότε πρόλαβε σε 0,2 δευτερόλεπτο να πάει προς τα πάνω, να σπάσει το άλιερον και μετά να πέσει προς τα κάτω; Αν δεν λειτουργούσε το άλιερον πως ευθυγραμμίστηκε 4 δευτερόλεπτα αργότερα; 

3. Λέει ότι σε αυτές τις επιχειρήσεις τα κανανταίρ πετάνε κόντρα στον άνεμο.
- Στο βίντεο ο καπνός από την φωτιά κινείται οφθαλμοφανέστατα από τα δεξιά προς τα αριστερά του αεροπλάνου (πλάγιος για το αεροπλάνο άνεμος) και έρχεται από τα δεξιά, ενώ το αεροπλάνο έχει ήδη δεξιά κλίση στροφής. 

4. Λέει ότι ο πιλότος δεν έβλεπε από τον καπνό.
- Τότε είχε την υποχρέωση να σταματήσει την επιχείρηση. Αλλά, κοιτάξτε το βίντεο. Υπάρχει πλήρης ορατότητα, συν το αεροπλάνο δεν μπαίνει ποτέ μέσα στον καπνό. 

Τι σου είναι οι εξπέρ, μανούλα μου…




~~~







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου