Αντανάκλαση του καινούργιου πύργου One World πάνω στο γυάλινο κτήριο εισόδου στο Μνημείο της 9-11, Ground Zero, 2015
Στις 8 Ιανουαρίου, 2023, είχα δημοσιεύσει μια ανάρτηση με 100 από τις φωτογραφίες ανθρώπων που έχω πάρει περπατώντας την Γη. Έχω ιδιαίτερη αδυναμία στις φωτογραφίες ανθρώπων στην καθημερινή ζωή και σε αυτό το στυλ, σε αυτή την σχολή φωτογραφίας, ακολουθώ με θαυμασμό από μακριά τους γίγαντες του είδους που μιλάνε στον καθένα μας.
Σήμερα δημοσιεύω περίπου 150 φωτογραφίες μου από εκείνες που δεν συμπεριλαμβάνουν ανθρώπους. Τοπία, κτήρια, φύση... αγάλματα... συν μερικές δευτερεύουσες που μπήκανε παρεμπιπτώντως, συν μερικές με παιγνιδάκια στο φώτοσοπ.
Από τις χιλιάδες φωτογραφίες που μάζεψα στη ζωή μου ήταν πολύ πιο εύκολο να διαλέξω τις εκατό που ονόμασα «πορτρέτα» παρά να διαλέξω σήμερα από τις χιλιάδες άλλες.
Ξέρω ότι έχω παραλείψει πάρα πολλές που θα ήθελα να συμπεριλάβω και αυτές παρακάτω δεν είναι οι καλύτερες. Το βρισκω ενδιαφέρον πως ήταν πιο εύκολο να διαλέξω φωτογραφίες ανθρώπων από το να διαλέξω φωτογραφίες τοπίων, κτηρίων, φύσης…
Παρεμπιπτόντως, συγγνώμη για την υδατογραφία των δικαιωμάτων μου στην μέση των φωτογραφιών. Κανονικά αυτό μπαίνει διακριτικά, με μικρού μεγέθους γράμματα, κάτω-κάτω δεξιά. Αλλά κλέβανε την φωτογραφία από την ιστοσελίδα, κόβανε το κάτω μέρος με το © και το όνομα, και την δημοσιεύανε χωρίς εγώ να έχω ιδέα. Όταν το είδα κατά συμπτωση παραπονέθηκα σε συντάκτη Ιταλικής εφημερίδας, πριν πολλά χρόνια, ότι, όχι μόνο χρησιμοποίησε φωτογραφία μου χωρίς άδεια και στην ιστοσελίδα τους και σε έντυπο, και έκοψε και επί τούτου, προμελετημένα, το κάτω μέρος με το όνομά μου και το σύμβολο των πνευματικών δικαιωμάτων, μου είπε ότι στο ίντερνετ κάνει ότι θέλει και να πάω να… κάνω την πράξη διαιώνισης του είδους. Από τότε, χρόνια τώρα βάζω την υδατογραφία στη μέση της φωτογραφίας διαγώνια να καλύψει τα πάντα και με μεγάλα γράμματα. Και βγάζω την υδατογραφία μόνο όταν κάποιος την αγοράσει και τα λεφτά είναι στην τράπεζα.
που επανέρχεται κάθε μέρα και διαφορετικό πάνω από τα ερείπια,
όσο είμαστε εδώ και επιλέγουμε να το δούμε.
(αυτήν την πήρα με την SLR Pentax, Half Frame της Μαργαρίτας)
Προσπαθώντας τον Απρίλιο του 2023 να χρησιμοποιήσω το Φώτοσοπ για να χειραγωγήσω την απελπιστική
κατάσταση κακης ποιότητας αυτής της φωτογραφίας που είχα πάρει τον Απρίλιο του 2008
με μια μικρούλα ψηφιακή τσέπης.
Περίπου δύο ώρες εργασίας αργότερα με ακυρώσεις αποφάσεων και λήψεις καινούργιων,
σιγά-σιγά, έφερα την φωτογραφία σε ένα σημείο που δεν είναι πια φωτογραφία
αλλά ψηφιακή εικόνα,
που σταμάτησα να την προχωρώ όταν μου θύμισε το Λονδίνο μου.
Είναι σαν να φωτογραφίζεις ανθρώπους σε μια παγωμένη στιγμή της ζωής,
Η μαμά μας συνομιλεί με την Νύδια, το τυφλό κορίτσι της Πομπηίας,
Randolph Rogers, 1859, Met, NY, 2016
Jean Antoine Houdon (French, 1741–1828). Winter, 1787. Bronze
και βάζω εδώ από κάτω μια φωτογραφία από τον κατάλογο του Μουσείου
για να το δείτε από ουδέτερη γωνία στο σύνολό του, χωρίς να επηρεάζει η γωνία και σύνθεση
που επέλεξα να χρησιμοποιήσω στην παραπάνω:
(η δική μου γωνία είναι από χαμηλά, αριστερά, για την έκφραση του κοριτσιού)
(κλικ στο λινκ για λεπτομέρειες)
Αυτό δεν είναι ιδιαίτερης σημασίας ή τέχνης άγαλμα, ούτε καλή φωτογραφία,
αλλά την κοιτάζω πάντα γιατί μου θυμίζει
μια σκηνή από την ταινία του Τρυφώ, L' Histoire d' Adelle H. (1975) με την Ιζαμπέλ Ατζανί.
Nikon D300 Half Frame, φακός 200 mm (Full Frame αντιστοιχία 300 mm), χωρίς τρίποδο.
Κάτω, Πανσέληνος, Σαν Μπενεντέτο ιν Άλπε, Ρομάνια, 6 Απριλίου 2023
Nikon Z9 Full Frame, φακός Ζ 800 mm, 150 scale, ISO 200, 1/125, f11.
Τα δέντρα απέχουν 3,35 χιλιόμετρα. Το φεγγάρι, 389.490 χιλιόμετρα
Πρώτη φορά που πήγα σε πελάτες μου στο Λαβλαντ, Κολοράντο, Οκτώβριο του 2000...
Ήμουνα ο μόνος που έκανε μια ώρα να οδηγήσει από το αεροδρόμιο του Ντένβερ στο Λαβλαντ,
αλλά εννέα ώρες από Λαβλαντ στο Ντένβερ επειδή γύριζα μέσα από τα βραχώδη όρη...
με τον Τζων Ντένβερ στο CD να τραγουδάει Rocky Mountain High, μεταξύ άλλων.
Μετά πηγαίναμε κάθε χρόνο με τον Κώστα για σκι, και έχουμε κάνει όλα τα βουνά εκεί, σκι...
όλες τις κορφές του Κολοράντο, εκτός από το Τέλιουράιντ όπου έπεσε το αεροπλάνο του, 5/10/2020.
Μόνο στο Τέλιουράιντ δεν είχαμε πάει.
Δεν ξέρω γιατί αλλά ποτέ δεν είχα ενδιαφερθεί να πάμε στο Τέλιουράιντ...
Βραχώδη Όρη, 2006
Arapahoe Basin, Copper Mountain, Keystone, Breckenridge, Vail, Beaver Creek, Snowmass, Aspen...
15 χρόνια μετά την φωτογραφία του 2000, όταν ο Κώστας με έφερε στο Κολοράντο μας,
στους εξομοιωτές της Γιουνάιτεντ στο Ντένβερ.
Ένα Σαββατοκύριακο μπήκαμε στο αυτοκίνητο και επισκεφτήκαμε τα παλιά μας λημέρια.
Εδώ αύξησα τον κορεσμό των χρωμάτων επί τούτου, με πολύ ένταση, στο φώτοσοπ,
πάντως είναι μια διδικασία που γινόταν και με φιλμ.
Δυό ώρες από το χωριό μας, το τελευταίο βουνό όπου πήγαινα για σκι πριν η πλανητική θέρμανση
τα τελευταία έξι-εφτά χρόνια εξαφανίσει το χιόνι από εκεί.
Άθροισμα τμημάτων από 18 διαφορετικές φωτογραφίες, η κάθε μία 24 mm Half Frame,
ενωμένες στο Φώτοσοπ, "στο χέρι" και με το μάτι, σιγά-σιγά,
για οπτικό βάθος και αίσθηση σύνθεσης στο τελικό αποτέλεσμα ισάξιο μιας Hasselblad,
.
Μιά ζωή στα Βραχώδη Όρη, το 2008 μετατοπιστήκαμε στις Άλπεις,
Το πρώτο και μεγαλύτερο πρόβλημα, βέβαια, είναι ότι το κρύσταλο των παραθύρων του ουρανοξύστη μας
είναι φυμέ, πρασινομπλε-γκρι σκούρο. Σαν γυαλιά ηλίου. Ενεργεί σαν ένα φίλτρο μπροστά στον φακό.
Με φιλμ θα επιλέγαμε κάποιο φίλτρο για τον φακό με χρώμα που να εξουδετερώνει το κρύσταλο του παραθύρου.
Ακριβώς την ίδια λειτουργία την κάνουμε με φίλτρα στο Camera Raw πρόγραμμα του Adobe Photoshop.
αλλά δεν φαίνονται για το τι είναι και τα νομίζουμε αντανακλάσεις ή UFO :-)
και φτιάχνουμε περισσότερο τα χρώματα, κορεσμό, κλπ., κλπ.
Αυτή η φωτογραφία πάρθηκε με:
Nikon D300, ISO-400, Half frame, Nikkor 18 mm (Full Frame equiv., 28 mm) 1/5 seconds, f/3.5.
Ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα θα μπορούσα να έχω και με φιλμ και εμφανιστήριο.
Τον φακό τον είχα ακουμπήσει στο παράθυρο, και για να αποφύγω αντανακλάσεις αλλά
και για να το χρησιμοποιήσω αντί τριπόδου για σταθερότητα.
Επίσης, χρησιμοποίησα Geometry controls στο Camera Raw για να φτιάξω καθέτους, οριζόντιους
και παραμόρφωση όπως θα μπορούσαμε με ειδικό πανάκριβο φακό αρχιτεκτνικής φωτογραφίας.
Όταν ο Κώστας πήγε την μαμά μας, τον μπαμπά μας, την Μαργαρίτα και εμένα για δείπνο.
Ποταμός Άρνο και Πόντε Βέκιο, Φλορεντία, 2014
Δεξιά, η εκκλησία του ενδεκάτου αιώνα όπου παντρευτήκαμε, Ορθόδοξη απο το 2006.
Βενετία, αυγή, 2008
Μια ευρυγώνια φωτογραφία με τον ορίζοντα στη μέση ώστε να μην υπάρχει παραμόρφωση,
μετά, με το πάνω μέρος κομμένο ώστε στο τελικό κάδρο να μην είναι ο ορίζοντας στη μέση.
Φθινόπωρο στην Λαβέρνα του Αγίου Φραγκίσκου, 2019.
Άθροισμα τριών φωτογραφιών στο φώτοσοπ, "στο χέρι" και με το μάτι.
Οι πέντε παραπάνω φωτογραφίες: Σούρουπο στα Απέννινα βουνά μας, 2017
(είμαστε σίγουροι ότι ο Κώστας ήταν και στα τρία πιλοτήρια και βοηθούσε)
Οι δύο παραπάνω φωτογραφίες, το Διαστημικό Λεωφορείο Enterprise πάνω στο Μπόινγκ 747 του,
Αεροδρόμιο Στάνστεντ, Λονδίνο, 1978
Το Αββαείο μας, δυό πόρτες κάτω από το σπιτάκι μας, Σαν Μπενεντέτο ιν Άλπε, 2018
Κάτω από την πλάκα είναι η κρύπτη του αρχικού Αββαείου του 8ου αιώνα.
Το κτίσμα πάνω από την κρύπτη έπεσε πριν λίγους αιώνες παραμελημένο,
καθώς η Εκκλησία έστελνε όλα τα χρήματα στην Φλορεντία για την συνεχή οικοδόμηση του Ντουόμο.
Acquacheta, San Benedetto in Alpe, 2010 (Nikon D300)
Τώρα με την καινούργια Nikon Z9 πρέπει να ξαναπερπατήσω τις δύο ώρες μονοπάτι, που το κάνω τρεις ώρες...
με το σακίδιο για τους φακούς, ΚΑΙ το τρίποδο...
Ιταλικά:“Come quel fiume c'ha proprio camminoprima da Monte Veso inver levante,dalla sinistra costa d'Apennino,che si chiama Acquacheta suso, avanteche si divalli giù nel basso letto,e a Forlì di quel nome è vacante,rimbomba là sovra San Benedettodell'Alpe per cadere ad una scesaove dovria per mille essere recetto;così, giù d'una ripa discoscesa,trovammo risonar quell'acqua tinta,sì che 'n poc'ora avria l'orecchia offesa”.Dante Alighieri, Divina Commedia, Inferno, canto XVI (94-105)1308-1320 (14ος αιώνας) της Κοινής ΕποχήςΑγγλικά:"Even as that stream which holdeth its own courseThe first from Monte Veso tow’rds the East,Upon the left-hand slope of Apennine,Which is above called Acquacheta, ereIt down descendeth into its low bed,And at Forli is vacant of that name,Reverberates there above San BenedettoFrom Alps, by falling at a single leap,Where for a thousand there were room enough;Thus downward from a bank precipitate,We found resounding that dark-tinted water,So that it soon the ear would have offended.Μετάφραση στα Αγγλικά: Henry Wadsworth Longfellow (1807–1882)
Ο Δάντης που θεωρείται πατέρας την νέας Ιταλικής γλώσσας, έγραψε «ove dovria per mille essere recetto» το οποίο δεν γίνεται επακριβώς κατανοητό και υπάρχει η διαφωνία μεταξύ ακαδημαϊκών ως προς το αν εννοούσε ότι ο καταρράκτης λάμβανε νερό από χίλιους χειμάρρους ή είχε αρκετό νερό για να υποστηρίξει χίλιους κατοίκους. Η Μαργαρίτα στην διατριβή για το διδακτορικό της υποστηρίζει το πρώτο, και ο Longfellow είναι ο μόνος μεταφραστής στα Αγγλικά που το απέδωσε με αρκετή ασάφεια ώστε να είναι πιστότερο στο πνεύμα του Δάντη. Όλες οι άλλες μεταφράσεις στα Αγγλικά τείνουν προς την υποστήριξη χιλίων κατοίκων.
Ιστοσελίδα που έφτιαξα σαν δωρεά στο χωριό μας, στα Ιταλικά και στα Αγγλικά,
(για να επιλέξετε γλώσσα, σημαιάκι στο επάνω μενού),
με δικό μου κείμενο και πολλές φωτογραφίες:
Με το Τζιπ που τον πήγαινε Δημοτικό.
και η πατημασιά του βόρειου πύργου όπου οι δύο πατημασιές καταγράφουν τα σχεδόν 3.000 ονόματα των νεκρών.
Μπαίνοντας στους πάγους του Αρκτικού Ωκεανού, περίπου 900 χιλιόμετρα από τον Βόρειο Πόλο,
Ιούλιος 1979
Σπιτσβέργη (Svalbard), Ιούλιος 1979.
Εκεί γνώρισα την Κριστίν, την μητέρα του Κώστα, Παρασκευή 13 Ιουλίου 1979.
Είχανε πάει με την οικογένειά της κρουαζιέρα όταν τελείωσε το πανεπιστήμιο και μετά έμεινε στο κρουαζιερόπλοιο να εργαστεί στο γραφείο πληροφορειών για λίγους μήνες. Μετά μπήκα εγώ για τζαμπέ κρουαζιέρα επειδή ο νονός μου εργαζόταν για την ναυτιλιακή εταιρία.
Όταν το πλοίο μπήκε στους πάγους, έκανε τρύπα και το επόμενο πρωί ξυπνήσαμε στην Σπιτσβέργη με το πλοίο να γέρνει 6 μοίρες προς μια πλευρά και δύτες του Νορβηγικού ναυτικού να επιθεωρούν και να επιβλέπουν την επισκευή.
Τότε πήγα στο γραφείο πληροφοριών και ρώτησα αν είναι αλήθεια ότι σήμερα θα αλλάξουν την κινηματογραφική ταινία και αντί της προγραμματισμένης θα βάλουν την ταινία SOS Titanic. Αυτή ήταν η πρώτη ερώτηση που έκανα ποτέ στην μητέρα του Κώστα.
Άλλη ερώτηση, τρία χρονια αργότερα, στο Αγγλικό αυτοκίνητό μου μεσάνυχτα έξω από τη εκκλησία της Μαντλαίν, στο Παρίσι, ήταν αν θα με παντρευτεί. Όταν την ξαναείδα στο Παρίσι το 1982, δεν την είχα δει τρία χρόνια, από το Άμστερνταμ το 1979.
Την Μαργαρίτα δεν χρειάστηκε να την ρωτήσω το 2008. Το σκεφτήκαμε και οι δυό την ίδια στιγμή, δυόμισι βδομάδες αφού έφτασα επί τέλους στο χωριό μας, και βρήκαμε ο ένας την άλλη μετά από 49 χρόνια περπατώντας (και οδηγώντας) την Γη, εγώ, και προσέχοντας το δάσος και το βουνό, όπως είχε ονειρευτεί όταν ήταν κοριτσάκι εκείνη. Παντρευτήκαμε 5 μήνες αργότερα και αργήσαμε τόσο, από την ημέρα που το αποφασίσαμε μέχρι την ημέρα που παντρευτήκαμε, επειδή έπρεπε να οργανώσουμε τα προγράμματα 125 καλεσμένων από έξι χώρες και τρεις ηπείρους.
στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ, Φλόριδα, Διαστημικό Κέντρο Κέννεντυ.
Ήταν η πρώτη φορά που πήρα μειωμένο εισιτήριο λόγω μεγάλης ηλικίας --senior citizen discount.
(ετσι του ήρθε και φθηνότερα!)
Είχα πάει για πρώτη φορά το 1989, 29 χρόνια πριν, με την Κριστίν, ενάμισι χρόνο πριν γεννηθεί...
Και μας είχε πετάξει εκεί το 2012 μετά την αποφοίτησή του.
Χωράει όρθιος ο πύραυλος Saturn V που πήγε στο φεγγάρι,
1969 - Apollo 11
(αυτή τη φωτογραφία δεν την πήρα εγώ --τότε ήμουνα 11 χρονών...)
(και δεν είχα τηλεφακό)
Στις 8 Φεβρουαρίου 2010, ο Κώστας, δεκαενίαμισι χρονών, ήταν καλεσμένος της NASA για την εκτόξευση
του Διαστημικού Λεωφορείου Endeavour, Αποστολή STS-130
υπό την ιδιότητά του, του Συντάκτη της εφημερίδας του πανεπιστημίου του,
Embry-Riddle Aeronautical University, το λεγόμενο «Χάρβαρντ των Ουρανών»,
όπου τώρα, από το 2020, δίνουν κάθε χρόνο υποτροφίες στο όνομα του Κώστα.
Το ποσό επένδυσης στο όνομά του έχει φτάσει στις $50.000, από δωρεές 20 και 50 και 100 δολλαρίων
και τώρα τον Απρίλιο του 2023 κάνουν καινούργια εκστρατεία για περισσότερες δωρεές
ξεκινώντας με την εταιρία κατασκευής αεροπλάνων Bombardier,
που προσέφερε συμβολικά $5.000 στο Fund του Κώστα για να ξεκινήσουν το τριήμερο δωρεών.
Στην αίθουσα συναντήσεων του Πρύτανη της Αεροναυτικής έχουν μόνιμα στον τοίχο ένα πόστερ
του Κώστα με μια πλάκα αφιέρωσης. Μας στείλανε ένα αντίγραφο του πόστερ και το έχουμε στο σπίτι.
Τον Δεκέμβριο του 2022 συναντηθήκαμε με δύο από τους μέχρι τώρα τέσσερεις φοιτητές
που έλαβαν την υποτροφία του Κώστα.
(ναι, το ξανάγραψα αυτό, εδώ, μόλις τον Ιανουάριο, αλλά ποτέ δεν είναι αρκετά)
Η κολώνα των υδρατμών φαίνεται σαν να έχει κάνει γωνία επειδή οι άνεμοι κινούνται διαφορετικά
σε διαφορετικά υψόμετρα, και το κάτω μέρος της κολώνας ο αέρας το είχε ήδη σπρώξει, όχι όμως στο πιο πάνω μέρος της κολώνας.
Φωτογραφία: Κώστας,
από το παρατηρητήριο για Τύπο και καλεσμένους, πεντέμισι χιλιόμετρα από την πλατφόρμα εκτόξευσης.
(απόσταση περίπου Φλοίσβος-Σύνταγμα)
Στις 14 Μαΐου 2012 ο Κώστας μας πέταξε 10 μέτρα πάνω από τον διάδρομο προσγείωσης του Διαστημικού Λεωφορείου,
κατα όλο το μήκος πέντε χιλιομέτρων του διαδρόμου. Το VAB φαίνεται στο βάθος αριστερά σε απόσταση 3,8 χλμ.
Πήρα το βίντεο από την μπροστά-αριστερη θέση του Cessna 172, καθώς ο Κώστας πετούσε δεξιά θέση με 85 κόμβους.
Καθόμουνα αριστερά επειδή εκτός Ακρωτηρίου Κανάβεραλ πετούσα εγώ, με τον εκπαιδευτή μου στα δεξιά.
Για την προσέγγιση και πτήση ειχαμε ακριβώς την ίδια θέα από τα μπροστινά παράθυρα που είχαν από το Space Shuttle.
Το VAB από ψηλά, στο βάθος μια από τις δύο πλατφόρμες εκτοξεύσεως. Η άλλη είναι δεξιά εκτός φωτογραφίας.
Τα οχήματα πηγαίνουν από το VAB στις πλατφόρμες πάνω σε μια πλατφόρμα με ερπίστριες.
Φωτό: Μαργαρίτα, 2012
Βέβαια, η Σελήνη εδώ φαίνεται μεγαλύτερη σε σχέση με την Γη απ' όσο είναι στην πραγματικότητα,
οπότε φανταστείτε ότι είμαστε κοντύτερα στην Σελήνη και είναι θέμα γωνίας και προοπτικής.
φωτογραφημένος από το παράθυρο της κρεβατοκάμαράς μας.
στο ποταμάκι Spruce Creek στο Port Orange της Φλόριδας, 2016.
και πως να το φτιάξουμε βήμα-βήμα.
Μπορεί να πάρει πέντε με τριάντα λεπτά η μία.
πάντα στο χέρι και με το μάτι χωρίς προκαθορισμένους αυτοματισμούς.
Όταν παντρευτήκαμε στις 27 Σεπτεμβρίου 2008, στην Φλορεντία,
Διαλέξαμε έναν επαγγελματία Ιταλό φωτογράφο αφού είδαμε το πορτφόλιό του, το οποίο δεν ήταν δικό του τελικά.
Στην Ελλάδα προσπαθούνε να σε πίσουνε ότι η δουλειά τους είναι απίθανη και ότι εσύ δεν ξέρεις τι σου γίνεται.
Στην Ιταλία σου δείχνουνε δουλειά άλλου και ούτε γάτα ούτε ζημιά. Το τίνος είναι, είναι λεπτομέρια.
Για 400 Ευρώ έκανε μια δουλειά που όταν την είδα έβαλα τα γέλια,
και ζήτησα από όλους τους φίλους να μου στείλουν φωτογραφίες δικές τους από τα κινητά και μηχανές τους.
Εδώ από κάτω, το πορτραίτο μας του υποτιθέμενου φωτογράφου στο Πόντε Βέκιο, και, από κάτω,
πως την έφτιαξα στο φώτοσοπ με δική μου φωτογραφία (ίδιο σημείο, μεταγενέστερη) πίσω από εμάς:
(Έσωσα ένα 20% των 420 φωτογραφιών του, στο φώτοσοπ, και οι υπόλοιπες για πέταμα)
(Σ' αυτό το πορτραίτο, εκτός από την ερασιτεχνική υπερέκθεση και λάθος γωνία αφ' υψηλού,
είχε βάλει και τα κεφάλια στην μέση της φωτογραφίας και του ορίζοντα)
(Ο Τζων Φορντ θα του είχε σπάσει τα δόντια, για τον ορίζοντα στη μέση και μόνο!)
(Βλέποντάς τον να φωτογραφίζει ήξερα ότι τα έκανε θάλασσα και έβραζα, αλλά δεν μπορούσα να κάνω τίποτα)
Έβλεπα, πρόσφατα, όπως κάθε μέρα πριν κοιμηθώ, το Late Show με τον Stephen Colbert της προηγούμενης νύχτας από την Νέα Υόρκη, από το Ed Sullivan Theater στο Broadway όπου μάλιστα πήγαμε με τον ανιψιό μου τον Ρικάρντο σαν μέλη του ακροατηρίου πέρσι τον Αύγουστο του 2022 και αποθανατιστήκαμε σε εκείνο το επισόδειο στην δεύτερη σειρά του εξώστη, στα πλάνα, με καλεσμένο τότε τον James Taylor... Σ' αυτό το επισόδειο λοιπόν που είδα τώρα, οι καλεσμένοι του Stephen ήταν ο Θρυλικός John Kander, 96 χρονών, που έγραψε καθοριστικά μιούζικαλ του Broadway όπως το Chicago, Cabaret και New York, New York, και ο επίσης θρύλος, πλέον, Lin-Manuel Miranda, 43 χρονών, που έγραψε τα μιούζικαλ In The Heights και Hamilton (το οποίο επίσης είδαμε στο θέατρο στο Broadway με τον Ρικάρντο). Οι δυό τους, αν και τους χωρίζουν τρεις γενεές, έχουν γίνει στενοί φίλοι και συνεργάτες και έγραψαν μαζί το καινούργιο New York, New York, που ανοίγει τώρα στο Broadway.
Σε μια στιγμή ο John Kander, ο οποίος είναι το καθοριστικό παράδειγμα του ορισμού «Καλλιτέχνης» στο πεδίο της τέχνης του, είπε κάτι για καλλιτέχνες, καθώς μιλούσε για τον Miranda και τον ίδιο, αλλά δεν θέλησε καν να χρησιμοποιήσει την λέξη και το είπε περιφραστικά ως «άνθρωποι που φτιάχνουν τέχνη αν θέλετε (να το πείτε έτσι)». Και την στιγμή που είπε την λέξη τέχνη, art, έκανε με τα δύο δάχτυλα του κάθε χεριού την χειρονομία που χρησιμοποιούμε όταν μιλάμε και θέλουμε να βάλουμε σε εισαγωγικά μια λέξη την οποία λέμε. Στα Αγγλικά, κάνοντάς το αυτό εννοούμε ότι η λέξη που βάζουμε σε εισαγωγικά προτείνει μια έννοια εντελώς υποκειμενική και αόριστη. Κι' έτσι θυμήθηκα πως σ' αυτές τις αναρτήσεις προσπαθώ να διαχωρίσω μια κουλτούρα από μια άλλη, την Ελληνική, ως προς την σημασία της έννοιας της Τέχνης και του Καλλιτέχνη. Ο Καλλιτέχνης John Kander την έβαλε την λέξη «τέχνη» σε εισαγωγικά και αυτό με αντιπροσωπεύει απόλυτα ως προς το τι προσπαθώ να εκφράσω εδώ, γενικά: Πραγματικοί καλλιτέχνες στην κουλτούρα όπου μεγάλωσα, ποτέ δεν παίρνουν την λέξη στα σοβαρά για τους εαυτούς τους --δεν αποδίδουν βαρύτητα στην λέξη, πέρα μιας υποκειμενικής εντύπωσης τρίτων. Όχι από ευγένεια ή ψευτο-ταπεινοφροσύνη, αλλά ειλικρινά, πραγματικά, με συλλογισμό και σκεπτικό. Θα το θεωρούσαμε αστείο αν όχι λυπηρό να ακούσουμε κάποιον, οποιοσδήποτε και να είναι, να αποκελεί τον εαυτό του Καλλιτέχνη. Ο John Kander δεν το βρήκε δυνατό να αποκαλέση τον Lin-Manuel Miranda και τον εαυτό του ως ανθρώπους που φτιάχνουν «τέχνη» χωρίς να βάλει την λέξη σε εισαγωγικά.
Έχω βάλει κόκκινα βελάκια που δείχνουν τον Ρικάρντο και εμένα :-)
Εγώ ειμαι με πουκάμισο χρώματος dusty rose, φυσικά.
Τα τελευταία χρόνια βρίσκομαι σε περίοδο κόκκινου και ροζ, μετά την περίοδο θαλασσί...
(το κίτρινο είναι μόνιμο μαζί με τα περιοδικά χρώματα)
Πάμε στην Αθήνα να φάμε λίγο αρνάκι και κανένα κοκορέτσι, και επιστρέφουμε αρχές Μαΐου.
Τι ωραίο όλο αυτό το φωτογραφικό άλμπουμ, όπου το "καλλιτεχνικό" :-) μπλέκει με το ιδιωτικό ! Να μη μιλήσω για τον εντελώς απαραίτητο σχολιασμό που ακολουθεί τις φωτογραφίες και μεταμορφώνει όλο αυτό το άλμπουμ στην ιστορία μιας ζωής!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε θα επεκταθώ ξανά στην κουβέντα που ανοίξαμε πέρι καλλιτεχνών και τεχνών. Θα συμφωνήσω μόνο πως ο όρος καλλιτέχνης, είναι ένας όρος που αποδίδεται σε κάποιον από τρίτους και όχι από τον εαυτό του για τον εαυτό του.
Πάντως θαύμασα πάρα πολλές φωτογραφίες σου, εντυπωσιάστηκα δε με τα αποτελέσματα επεξεργασίας με φωτοσοπ, όπως στη φωτογραφία του Λονδίνου του 2008!!!
Προσωπικά δεν έχω ασχοληθεί ποτέ με το φώτοσοπ. Το μόνο που πειράζω σε κάποιες φωτογραφίες μου είναι η φωτεινότητα και το κοντραστ, άντε να κάνω καμιά φορά και λίγο πιο θερμά τα χρώματα.
Επίσης μου αρέσει πολύ το θέμα της γωνίας που πολύ προσεχτικά επιλέγεις για τις φωτογραφίες σου και ο τρόπος που εδώ πολύ σωστά εξηγείς πόσο διαφορετική είναι μια εικόνα ανάλογα με τον τρόπο που την προσεγγίζεις και την αναδεικύνεις. Μια διαφορετική γωνία, ένας διαφορετικός φωτισμός και όλα αλλάζουν . Ε,....κι αυτό είναι τέχνη, στην τελική :-)
Μου άρεσαν πολύ τα στάχυα του 2019. Μπορεί να είναι μια σχετικά απλή φωτογραφία όμως είναι από τις εικόνες που αφήνουν το βλέμμα σου να πλανηθεί προσφέροντας σου ένα αίσθημα ηρεμίας.
Οι άνθρωποι μου αρέσουν κι εμένα πάντα σαν αντικείμενο φωτογράφισης, αλλά δεν τολμώ να φωτογραφίζω ιδιαίτερα ανθρώπους για τους γνωστούς νομικούς λόγους, αλλά και σεβόμενη την ιδιωτικότητα της ζωής τους.
Τι άλλο να πω Δημήτρη.! Ένα ευχαριστώ για όλο αυτό το μοίρασμα!
Υπέροχο ποστ!
Να περάσετε καλά στην Ελλάδα και να επιστρέψετε με το καλό με πολλές όμορφες αναμνήσεις!
Καλησπέρα αγαπητή Scarlett :-)
ΔιαγραφήΣ’ ευχαριστώ! <3
Είναι η περίοδος της Ιστορίας μιας ζωής (μέχρι τώρα) :-) «καλλιτεχνικά» :-)
Το φώτοσοπ της Αντόπι (industry standard) είναι τόσο απαραίτητο όσο ήταν το εμφανιστήριο/σκοτεινός θάλαμος για το φιλμ. Φωτεινότητα/κοντράστ είναι φυσικά τα κατά το μίνιμουμ απαραίτητα, αλλά υπάρχουν τόσα άλλα που επιτρέπουν τόσο περισσότερη λεπτομέρεια.
Οι ψηφιακές σαν και την δικιά σου μπορούν από το μενού να δίνουν αυτόματα δύο αρχεία (files) για κάθε φωτογραφία που παίρνεις. Μια jpg που σαν ποιότητα είναι μόνο για γρήγορο έλεγχο του τι πήρες, χωρίς να έχει τις ψηφιακές πληροφορίες για να το φτιάξεις εκείνο σωστότερα από ότι βγήκε, και ένα αρχείο RAW, που στην Νίκον λέγεται NEF, όπου βρίσκονται όλες οι πληροφορίες για κάθε …πίξελ της έκθεσης. Την RAW (NEF) την ανοίγεις στο Camera Raw του Adobe Photoshop και ΕΚΕΙ την «τελειώνεις». Για αρχή, εκτός από φωτεινότητα/κοντράστ, που σπανιότατα τα χρησιμοποιώ στο RAW, έχεις… Temperature, Tint, Exposure, Contrast, Highlights, Shadows, Whites, Blacks, Texture, Clarity, Dehaze, Vibrance, Saturation, Color Mixer για Hue, Saturation, Luminance για Reds, Oranges, Yellows, Greens, Aquas, Blues, Purples και Magentas… κλπ., κλπ. Μετά την ανοίγεις στο photoshop, συνεχίζεις, με Layers αν χρειάζονται, κλπ., κλπ., και στο τέλος, Save σαν file PSD (για όλη την εργασία που έκανες), επίσης σαν TIF (Μεγάλο αρχείο που το κρατάς σαν το πλήρες αποτέλεσμά σου) και σαν JPG για ευκολία…, επίσης το μικραίνεις στα 1920 pixels και Save σαν Export/Save for Web (legacy), για το ίντερνετ.
Οι πέντε stages of Photography, σύμφωνα με τον Δημήτρη (τις σκέφτηκα έτσι μόλις πριν μπω σε τάξη να διδάξω για πρώτη φορά, 21 ετών): Idea, Exposure, Developing (digital manipulation), Printing (and/or, method of Saving), Presentation, όπου ελέγχεις το αποτέλεσμα σε κάθε ΜΙΑ από τις πέντε stages.
Αυτά για το Photoshop ως εμφανιστήριο. Πέρα από αυτά υπάρχουν πολύ, πολύ περισσότερα με τα οποία μπορείς να χειραγωγήσεις την εικόνα για να φτάσεις σε μερικές που έβαλα παραπάνω.
Το Λονδίνο, πχ., όλες οι πληροφορίες της πόλης υπήρχαν στο υποεκτεθημένο (μαύρο) του αρχικού, και τις προώθησα και επεξεργάστηκα για εφέ εγώ, αλλά ο ουρανός είναι stock εικόνα της Adobe και τον ήλιο τον έβαλα εγώ εκεί πάνω στην εικόνα, δημιουργημένο από το μηδέν στο χέρι.
Συμμετοχή στην άδεια του Adobe Photoshop κοστίζει γύρω στα 100 δολάρια τον χρόνο αλλά αξίζει 100 φορές καλύτερα να έχεις Adobe Photoshop παρά οποιοδήποτε από τα άλλα προγράμματα που υπάρχουν.
Κι’ εμένα μου αρέσει η φωτογραφία με τα στάχυα πολύ, για τους ίδιους λόγους :-)
Όσο για ανθρώπους, αν η φωτογραφία λογικά είναι ενός συγκεκριμένου ανθρώπου, χρειάζεσαι, πριν ή αφού την τραβήξεις, υπογεγραμμένη Model Release Form με πληρωμή στο «μοντέλο» τουλάχιστον ένα δολάριο (κουβαλάς φόρμες στην τσέπη σου). Συνήθως ετοιμάζω την μηχανή προς την κατεύθυνσή του, κοιτάω τον άνθρωπο με χαμόγελο, περιμένω να με δει, και αν δεν πει, με κάποιο τρόπο, «όχι», τραβάω την φωτογραφία. Μετά από δεκαετίες δεν έχει πια σημασία αν έχεις άδεια ή όχι. Αν όμως η φωτογραφία μπορεί λογικά να παρουσιαστεί ως φωτογραφία δημόσιου χώρου, μέσα στον οποίο χώρο τυχαίνει να βρίσκεται ένας άνθρωπος, δεν χρειάζεσαι άδεια από τον άνθρωπο.
Καλές Γιορτές, Scarlett!
:-)
ΔιαγραφήΜάλιστα, ο ήλιος που έβαλα στο Λονδίνο είναι σε λάθος θέση. Εκτός του ότι πήρα την φωτογραφία 2 μμ και όχι στο ηλιοβασίλεμα, στις 14 Απριλίου 2008 όταν πήρα την φωτογραφία από την μεγάλη ρόδα (London Eye) από εκείνο το σημείο ο ήλιος έδυσε 7:53 μμ σε κατεύθυνση 287 μοίρες στην πυξίδα, ενώ εγώ έβαλα τον ήλιο στις 248 μοίρες στην πυξίδα σαν να ήταν 10 Φεβρουαρίου! (Ποιητική αδεία, γαρ).
Προχτές πάντως, όταν πήρα την παραπάνω φωτογραφία στην ανατολή του φεγγαριού στο Σαν Μπενεντέτο ιν Άλπε, προετοιμάστηκα περιμένοντας ότι το φεγγάρι θα ανατείλει στις 126 μοίρες στην πυξίδα, θα χρειαστεί καμιά ώρα να ανέβει από τον ορίζοντα το ύψος της ράχης απέναντι, και θα πάει και καμιά δεκαριά μοίρες νότια, κοντά στις 135 μοίρες, πήγα μέσ’το αρκτικό κρύο ο δύστυχος, μαύρ’ ήταν η νύχτα στα βουνά, έστησα το τρίποδο και το φακό 800 mm προς την κατεύθυνση που είχα υπολογίσει, και περίμενα. Το φεγγάρι εμφανίστηκε ακριβώς εκεί που το περίμενα :-) Δεν κούνησα καν το τρίποδο από όπως το είχα στήσει. (The "Idea" stage was correct!)
Η επόμενη φορά που η πανσέληνος θα ανατείλει στις απέναντι ράχες με φως ουρανού ηλιοβασιλέματος/σούρουπου, θα είναι 28 Οκτωβρίου 2023, 5:30 μμ, 72 μοίρες (Ο ήλιος θα δύσει 6:09 μμ 252 μοίρες πίσω μου) Θα χρειαστώ και λίγα συνεφάκια πίσω από την ράχη.
ΔιαγραφήΣτην Canon σου, η extension του RAW είναι ".CRW" (αντί, ας πούμε ".JPG"). Οι επιλογές του ψομπιούτερ σου πρέπει να είναι καθορισμένες να φαίνεται η extension του κάθε αρχείου. Το Adobe Photoshop 2023 έχει ξεχωριστό συνδεδεμένο πρόγραμμα Camera Raw στο οποίο ανοίγει αυτόματα το αρχείο ".CRW" όταν κάνεις κλικ στο αρχείο.
ΔιαγραφήΣ'ευχαριστώ Δημήτρη για όλες τις πολύτιμες πληροφορίες σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην φωτογραφία του Λονδίνου μου έκανε πράγματι εντύπωση τόσο η ύπαρξη του ήλιου που στην αυθεντική φωτογραφία δεν υπήρχε όσο και του διαφορετικού ουρανού :-) Πάντως το αποτέλεσμα είναι φαντασμαγορικό!
Όσο για την ταλαιπωρία σου για την πανσέληνο, το έχω καταλάβει δυστυχώς κι εγώ...θέλει πολλή υπομονή και αντοχές η καλή φωτογραφία. Κι αν είσαι και αρχάριος... τρως την μία απογοήτευση μετά την άλλη :-)
Έ, μετά από 47 χρόνια φωτογραφία, και επαγγελματική, τον Ιανουάριο στην πρώτη μου πανσέληνο με την καινούργια Ζ9 και τον καινούργιο 100-400 με το x2 για 800… έφαγα κάτι απογοητευσάρες… και έκανα ένα μήνα να μάθω να τα χρησιμοποιώ, να κάνω τον υπερμοντέρνο φακό να νετάρει (focus) και ακόμα μαθαίνω πως να φωτογραφίζω. Οι καιροί αλλάζουν αλλά στην προχωρημένη μου νιότη δεν μπορώ να τους επιτρέψω να με ξεπεράσουν :-)
ΔιαγραφήΕίναι πολύ ωραίο που τώρα με το φώτοσοπ μπορούμε να κάνουμε τόσο διαφορετικά πράγματα. Επιστρέφοντας όμως στους …«ορισμούς» μου την δίνει κατακούτελα όταν βλέπει ο κόσμος εικόνες φτιαγμένες στο φώτοσοπ και τις λέει φωτογραφίες. Εσύ αμέσως είχες προσέξει τον ουρανό και τον ήλιο. Πόσοι δεν βλέπουν τίποτα… Άλλο φωτογραφία (Photograph), άλλο Εικόνα (στο φώτοσοπ) (Digitally manipulated image)… και τις λένε όλες φωτογραφίες. Θα έπρεπε να έχω μια μόνιμη κοκκινωπή αποτύπωση της παλάμης μου στο μέτωπό μου :-)
Τώρα που πήρα φόρα, και κάτι άλλο: Ρωτούσα, πόσες φωτογραφίες σε ένα ρολό φιλμ; και απαντούσανε, 36! Έλεγα τότε, το φιλμ έχει 36 εκθέσεις... αλλά πόσες φωτογραφίες; Για μια φωτογραφιά πρέπει να δοκιμάζεις διαφορετικές ταχύτητες/διάφραγμα, φωτισμούς, γωνίες... φακούς... Μπορείς να κάνεις τουλάχιστον 3, 4 ή και 36 και 72 εκθέσεις για να επιλέξεις μετά την μια φωτογραφία που ήθελες να πάρεις :-)
ΔιαγραφήΓειά σου Δημήτρη, καταπληκτικές οι φωτογραφίες (παίρνοντας τον ορισμό "φωτογραφία" από το τελευταίο σου σχόλιο) και πολύ ωραία τα κείμενα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια κάποιον λόγο που δεν ξέρω (χαζομάρα; ) δεν θεώρησα ποτέ την φωτογραφία σαν κάτι όμορφο / απαραίτητο. Παλιά ήταν και οι μηχανές πιο δύσχρηστες και δεν χώραγαν στον ναυτικό μου σάκο :-)
Αλλά αυτό είναι μάλλον ψευτοδικαιολογία.
Γι αυτό έχω ελάχιστες φωτογραφίες (ούτε καν "εκθέσεις") από εμένα ή από τα μέρη που έχω πάει.
Τώρα που έχω αλλάξει γνώμη σχετικά με την φωτογραφία, είναι μάλλον αργά.
Μια και ξεκίνησα με μέρη: Aspen - Silverton - Durango - Shiprock - Canyon de Chelly - Valley of the gods - White Mesa - Cortez.
Για την διαδρομή αυτή χρειάστηκα 2,5 μήνες (καλοκαιρινούς).
Πάνω σε ένα πανέμορφο quarter horse :-)
Συντροφιά μου στο ταξίδι - εκτός από το άλογο - ο Tony Hillerman, ο John Denver και ο Willie Nelson.
Δεν θα μπορούσα να κλείσω το σχόλιο χωρίς τεχνικές ερωτήσεις από τον αδαή προς τον επαγγελματία (τι μηχανικός θα ήμουν; )
1. Στην πανσέληνο έχεις 800mm φακό και δίπλα γράφεις "scale 150". Εννοείς ότι η εικόνα είναι σε μεγέθυνση 150% ή κάτι άλλο;
2. Τι χρειάζομαι - εκτός από τις γνώσεις σου - για να βγάλω φωτογραφία όπως στην Βοστώνη από το Prudential;
Είναι HDR; Η φωτοσοπ; Έχω παίξει τόσες και τόσες φορές με ταχύτητες / διαφράγματα και ποτέ δεν βγαίνει αυτό το αποτέλεσμα.
Ευχαριστώ, νάσαι πάντα καλά
Καλησπέρα σου αγαπητέ Captain! Nice to see you :-)
ΔιαγραφήΗ Φωτογραφία, βέβαια, δεν είναι κάτι το «απαραίτητο», αλλά πολλά πράγματα μπορούμε λογικά να πούμε ότι δεν είναι απαραίτητα. Κάποιος μπορεί να δημιουργήσει κάτι που άλλοι να το πουν «Art» ή «Fine Art», και κάτι τέτοιο μπορεί να προσθέσει «ομορφιά» σε κάποια στιγμή. Μπορεί κάποιος να δημιουργεί ντοκουμέντα/φωτορεπορταζ, ή απλά «αναμνήσεις». Όλη την δεκαετία των ’90 οι μόνες φωτογραφίες που πήρα ήταν ο Κώστας που μεγάλωνε… Μετά από μια δεκαετία συνεχούς επαγγελματικής φωτογραφίας… Ο καθένας μας εκφράζει το τι τον/την συνδέει με το περιβάλλον και την ύπαρξη χρησιμοποιώντας διαφορετικές μεθόδους επικοινωνίας. Η Φωτογραφία είναι μια από τις δωδεκάδες, εκατοντάδες διαφορετικές μεθόδους. Ένας άνθρωπος μπορεί να μην έχει κανένα ενδιαφέρον για, πχ., την φωτογραφία αλλά να εκφράζεται δημιουργώντας οτιδήποτε, κάτι άλλο. Είναι φορές που ένας άνθρωπος δεν έχει συνειδητοποιήσει καν, μια ζωή, τι είναι αυτό με το οποίο εκφράζει την επικοινωνία των εντυπώσεών του από την ύπαρξη, επιστρέφοντας την εμπειρία πίσω στην ύπαρξη :-) Όλοι κάτι δημιουργούμε και να μην το συνειδητοποιούμε καν.
Για το 150 scale, η σύντομη απάντηση είναι “Ναι”. Η μακρήγορη απάντηση είναι ότι το πρόγραμμα Camera Raw του Adobe Photoshop αναλύει κάθε πίξελ, κάθε πληροφορία και μπορεί να μεγεθύνει την φωτογραφία έως και 150% όχι μόνο διατηρώντας αλλά και ανάλογα με την περίπτωση ενισχύοντας την ποιότητα της εικόνας. Η στάνταρντ έκθεση για πανσέληνο είναι ISO 100, 1/125, f8-f11 (ξεκινάμε από αυτό).
Για την Βοστόνη το σούρουπο, σου έβαλα επάνω από την φωτογραφία δυό φωτογραφίες, την αρχική και μια ενδιάμεση με επεξηγήσεις. Το HDR δεν το πάω καθόλου. Ποτέ δεν το χρησιμοποιώ. To HDR πιθανόν να εντυπωσιάσει αλλά πάντα απομακρύνεται από οποιαδήποτε πραγματικότητα. Η Βοστόνη που είδες, Φώτοσοπ, ναι, αλλά μόνο με μέθοδο δυνατή και σε φωτογράφηση με φιλμ και σε εμφανιστήριο για φιλμ, και υπό την υπόθεση ότι το Φώτοσοπ ΕΙΝΑΙ το «εμφανιστήριο», και πρέπει να χρησιμοποιείται έτσι κατά το ελάχιστο. Μια φωτογραφία ΧΩΡΙΣ να έχει περάσει από Φώτοσοπ είναι ελλιπής, όσο ΟΚ και να φαίνεται :-) Νομίζω οι εξηγήσεις παραπάνω θα είναι …very clear.
Είχες ΚΑΙ τον John Denver ΚΑΙ τον Willie Nelson;! Τώρα πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα meme όπου ο Willie Nelson λέει: «Youngsters today must think what kind of a world they are going to leave to me and Keith Richards!»
Ωραία διαδρομή! Δυόμισι μήνες σε quarter horse; Όχι Harley; Θα ήθελα μια μέρα να κάνω όλον τον Route 66, αλλά τώρα στο Σαν Μπενεντέτο ιν Άλπε είμαστε πάνω στον Ιταλικό 67, οπότε… one-up!
Να ‘σαι πάντα καλά, αγαπητέ μου Jolly Roger!
PS. Για το φεγγάρι, 800 mm είναι φακός Nikon Z 100-400 mm "S", στα 400 mm, με φακό-μεγενθυτή 2x, που το εκανε 800 mm. Δηλαδή, η ανάλυση που βλέπεις είναι 200% μεγέθυνση στο φακό συν, μετά, 150% μεγέθυνση στο Camera Raw του Adobe Photoshop.
Διαγραφή...και, το Half Horse πρέπει να είναι υπέροχη εμπειρία. Ο Κώστας κι' εγώ, όχι δυόμιση μήνες αλλά τρεισίμισι ώρες κάναμε... δυό ιμιτασίον cowboys μ' έναν αληθινό cowboy οδηγό...
PS2. Τα παραπάνω, ξεκινάνε από φωτογραφία 8256 πίξελς στα 400 mm, μετά από μεγέθυνση 200% + 150% η φωτογραφία μας παραμένει 8256 πίξελς. Και την συνολική φωτογραφία την μικραίνω στα 1920 πίξελς για τις οθόνες στο Ίντερνετ. Αν όμως πάρουμε την φωτογραφία στα 400 mm με τον φακό ατόφιο χωρίς το 2x, χωρίς το 150 scale και μετά την κόψουμε (αντί να την μικρύνουμε) στα 1920 πίξελς, τότε, μόνο για το ίντερνετ θα έχουμε την πιο καλή δυνατή ανάλυση σε ένα κάδρο στο οποίο το φεγγάρι θα φαίνεται πολύ μεγαλύτερο στην φωτογραφία. 4,3 φορές μεγαλύτερο από των 400 mm. Σαν να είχαμε φακό κάπου 1600 mm. Αλλά αυτό θα ήταν καλό μόνο στο ίντερνετ. Δεν θα είχε ποιότητα για εκτύπωση.
ΔιαγραφήΕυχαριστώ για τις πλούσιες εξηγήσεις. Οπως ξέρεις, το μεγαλύτερο που έχω σε φακό είναι 300mm πάνω σε full frame αισθητήρα. ΟΚ, με αυτόν τον φακό, δεν μπορώ να περιμένω την πανσέληνο να είναι "μεγάλη", αλλά τουλάχιστον θέλω να βγει σωστά το χρώμα. Αν φωτίσω "σωστά", θα βγει μεν άσπρη αλλά σαν flash, ένα έντονο άσπρο φως χωρίς λεπτομέρειες. Αν υποφωτίσω, θα γίνουν ορατές όλες οι λεπτομέρειες της επιφάνειας (όσες τουλάχιστον βλέπουν τα 300mm), αλλά θα πάρει ένα κιτρινοσταχτί χρώμα. Αυτό μάλλον πρέπει να το περάσω από το φωτοσοπ για να γίνει άσπρο, αλλιώς δεν γίνεται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τον Nelson και την σημερινή γενιά, το έχω γράψει μερικές φορές και το έχω πει περισσότερες:
Όλοι ρωτάνε "Σε τι κόσμο θα φέρουμε τα παιδιά μας;"
Κανένας δεν ρωτάει "Σε τι παιδιά θα αφήσουμε τον κόσμο μας; "
Η πρώτη ερώτηση είναι ευκολάκι. Μετάθεση ευθυνών. Άλλοι είναι υπεύθυνοι για τον "κακό" κόσμο.
Τα παιδιά μας (κυρίως εμείς που τα αναθρέψαμε) είναι εντελώς αμέτοχα στην ευθύνη.
Η δεύτερη ερώτηση είναι ζόρικη, γι αυτό δεν την κάνουν. Εσύ είσαι υπεύθυνος να κάνεις το παιδί σου καλό και ικανό γι αυτόν τον κόσμο - που είναι αυτός που είναι.
Εσύ Δημήτρη απέδειξες πέρα από κάθε αμφιβολία ότι μπορείς να κάνεις το παιδί σου πανάξιο και ικανό για τον κόσμο. Και είναι γι αυτό 1000x πιο λυπηρό που χάθηκε τόσο πρόωρα.
Χάθηκε ο Κώστας και έμειναν εδώ τα κ*παιδα να χαλάσουν τον κόσμο μας :-( Και τον κόσμο του Nelson και του Keith.
ΥΓ Μικροδιόρθωση: Είναι Quarter Horse, όχι half :-)
Τα πιο γρήγορα άλογα στην απόσταση quarter mile. Ευτύχησα να ζήσω με ένα paint horse.
Τα paints είναι quarter, αλλά με χρώματα ;-) Το παρατσούκλι τους είναι flying colors.
Καλησπέρα! Αύριο ερχόμαστε :-) Θα είμαι στο κατάστρωμα με την Νίκον!
ΔιαγραφήΤο σημαντικό με το φεγγάρι είναι να μην χρησιμοποιείς ποτέ, ή τουλάχιστον να μην επαφίεσαι παρά μόνο σε δευτερεύον επίπεδο, στις μετρήσεις φωτός της μηχανής. Πάντα manual, ξεκινάς με ISO 100, ταχύτητα 125, διάφραγμα 11, και δεύτερη έκθεση 8 και τρίτη 16. Η έκθεση για να δείξει λεπτομέρεια το φεγγάρι είναι η ίδια όπως στην Γη μεσημέρι με λιακάδα. Επειδή και οι δύο επιφάνειες φωτίζονται από την ίδια πηγή :-) Έτσι το φεγγάρι θα βγει σωστό. Αν παίρνεις με βουνά, σύνεφα, ανατολή, κλπ μέσα στην σύνθεση, η στάνταρντ έκθεση της Σελήνης καθορίζει το τι φωτεινότητα και χρώματα θα έχει η σύνθεση, ουρανό κλπ., αν δεν είναι μέσα στο «μαύρο» διάστημα όπως η δικιά μου παραπάνω. Και μετά, Camera Raw.
Την πανσέληνο παραπάνω την υποφώτισα για να γράψει σωστά ο λευκότερος κρατήρας προς τα κάτω αριστερά του δίσκου, και μετά τα έφερα όλα σωστά (στο μάτι μου) με τα highlight, shadow, white, dehaze, Camera Raw.
Όσο για το χρώμα, αυτό που έβαλα εδώ είναι φουλ έγχρωμο που βγήκε σωστά. Αν η σελήνη ανατέλλει ή δύει, περιμένεις λίγο κιτρινο-κόκκινο από την ατμόσφαιρα της Γης και γωνίες κλπ, οπότε εξαρτάται από την σύνθεσή σου, και το «φως» του ουρανού (νύχτα, σούρουπο, κλπ) το αν θα επιλέξεις λίγο χρώμα για ρεαλισμό ή ρομαντισμό στο φεγγάρι (εγώ συνήθως επιλέγω τι έβλεπε το γυμνό μάτι) –στην ανατολή του φεγγαριού μου εδώ, η ράχη με τα δέντρα είναι ψηλά, μια ώρα μετά την ανατολή οπότε δεν είχε πια χρωματισμό διάθλασης στην ατμόσφαιρα λόγω χαμηλού ύψους στον ορίζοντα, και το χρώμα στο οποίο αναφέρεσαι εξαρτάται και από το software της Canon, Nikon, κλπ., το πως θα το αποδώσει και πως θα το διορθώσεις. Αυτό που λες «να το περάσω από το φωτοσοπ για να γίνει άσπρο», ενώ μάλλον λέμε το ίδιο πράμα, η φρασεολογία σου επιτρέπει εσφαλμένο σκεπτικό ως ένα σημείο για μένα καθώς εγώ τουλάχιστον προσπαθώ για το τι έβλεπε το γυμνό μάτι.
Με τον 300 mm μπορείς να πάρεις ένα πολύ καλό φεγγάρι όσον αφορά το μέγεθος στην σύνθεση. Μπορείς να πας και στο 150% στο Camera Raw και μετά να κόψεις και πίξελς μέχρι τα 1920, οπότε, λογικά, με την Canon+300mm πρέπει να μπορείς να καταλήξεις στην ίδια σχεδόν φωτογραφία που έχω εδώ.
Το καλαμπούρι του meme είναι ότι ο Willie Nelson και ο Keith Richard είναι «επί σκηνής» τόσες δεκαετίες που φαίνονται ότι θα επιζήσουν της τωρινής γενεάς των νέων :-) Φυσικά, σε αυτό που λες έχεις απόλυτο δίκιο, ως προς το τι κάνουν οι γονείς για τους νέους, και πως προετοιμάζουν οι γονείς τους νέους για την ζωή. Εγώ πάντως ζητώ συγγνώμη από όποιον νέο βρω μπροστά μου για του τι τους παραδίδουμε εμείς.
Σ’ ευχαριστώ από την καρδιά για το τι είπες για τον Κώστα μας… Ότι και να έκανα εγώ, ο ίδιος αποφάσισε τι θα λάβει και τι θα κάνει μ’ αυτό… Βιάστηκε να μεταπηδήσει από Space + Linear Time στο Spacetime… Η δική μου σειρά να ανακαλύψω τα μυστικά του σύμπαντος ήταν πριν την δικιά του αλλά μας πρόλαβε. Τώρα τουλάχιστον μπορώ να κοιτάζω αυτή την υπέροχη σφαίρα ύπαρξής του σε Linear Time και να είμαι ευτυχισμένος και υπερήφανος που ήμουνα εκεί να την δω και να είμαι ένα μέρος της.
Δεν είχα ιδέα τι είναι quarter Horse και το έψαξα όταν το πρωτοδιάβασα. Μετά, στο δεύτερό μου σχόλιο το νιονιό μου το έκανε …Half :-) Τώρα ξέρω και κάτι καινούργιο.
PS. Από μια γενικότερη οπτική, είχα παραθέσει λίγο devil's advocate στις 22/12 στην ανάρτησή σου :-)
Διαγραφή