Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2023

Μήλο

 



Έζησα σε τέσσερεις μεγαλουπόλεις. Στην Βοστόνη 17 χρόνια όπου μεγάλωσα τον γιό μου και έχτισα δυό corporations που τις ξεκίνησα από το υπόγειο του σπιτιού μας… 8 χρόνια στο Λονδίνο όπου, πριν περάσω τον ωκεανό και πετάξω το τσάι μου στο λιμάνι της Βοστώνης πίστευα ότι θα ζούσα πάντα στην Αγγλία… κάπου δυό χρόνια στην Νέα Υόρκη, συνολικά και 17 χρόνια σαν παιδί στην Αθήνα και άλλα έξι σαν ενήλικας. Και ξέρω και δύο αγαπημένες πόλεις χωρίς να χρειάζομαι χάρτη: το Παρίσι και την Στοκχόλμη.

Ενώ η εστία μου, εκεί που ζει πάντα η ψυχή μου, χωρίς καν να είμαι πια εκεί, η πόλη όπου ανήκω είναι  η Βοστόνη και τα νότια της Μασαχουσέτης δεν με εκπλήσσει ότι οι δρόμοι, τα κτήρια και οι άνθρωποι που μου δίνουν δύναμη και περηφάνεια ανήκουν στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, και το Μπρούκλιν. Το Μανχάταν είναι η πόλη μου, η πόλη που κατέκτησα. Τόσες αναμνήσεις, από τον Φεβρουάριο του 1983 όταν πρωτοπήγα και πρωτοπάτησα το ιερό μπετό του Μανχάταν, μέχρι τον Αύγουστο του 2022, την τελευταία φορά που ήμουνα εκεί. Το 2024 πάλι, ή το 2025.

Σκέφθηκα να βάλω εδώ φωτογραφίες από το Μανχάταν, όπου τέτοιες φωτογραφίες της πόλης ίσως να μην έχετε δει –ίσως να δείτε σε αυτές τις παρακάτω το Μανχάταν, την Νέα Υόρκη όπως δεν την έχετε δει μέχρι τώρα. Κάντε κλικ να μεγαλώσουν. Αυτές είναι video από drone που χρησιμοποιήθηκε στην τηλεοπτική σειρά Billions (2016-2023).


The big Apple
Από το σπίτι μου στη Μασαχουσέτη, 4 ώρες με το αυτοκίνητο.
Με αεροπλάνο είναι 50 λεπτά αλλά άλλες τρεις-τέσσερεις ώρες προς και από αεροδρόμια.
Αυτοκίνητο είναι καλύτερο:
Καμιά φορά ίδια μέρα για μήτινγκ, καμιά φορά μια βδομάδα, δύο... μερικές μέρες.
Και πάντα στο Μετ (μουσείο), και στο εστιατόριο Ηλαίηνς που δεν υπάρχει πια.

Το 1993 μου πρόσφεραν ένα γραφείο με παράθυρο και θέα στον ποταμό Hudson, στον 38 όροφο, ογδόη και 49... ψάξαμε μέρες να βρούμε που να νοικιάσουμε να μείνουμε και τελικά αποφασίσαμε μαζί ότι δεν μπορούμε να πάρουμε τον Κώστα από το σπίτι του, τον κήπο και το δάσος του στην Μασαχουσέτη, και τους είπα ευχαριστώ, αλλά όχι, ευχαριστώ. Με είπαν τρελό, αλλά ήξερα ότι το να τρελαίνεσαι με αγάπη για τον γιό σου είναι η μεγαλύτερη επιτυχία. Ούτως ή άλλως, 35 χρόνια αφού γεννήθηκα σε ΄να ημιυπόγειο του τότε τρίτου κόσμου, έφτασα στον τριακοστό όγδοο όροφο με θέα τον Χάντσον, 5-10 λεπτά περπάτημα στο Σέντραλ Παρκ. Και πάντα χαμογελώ γι' αυτό. Τρία χρόνια αργότερα άλλωστε, δεν ήμουνα υπάλληλος στο Μανχάταν αλλά η εταιρία μου στην Μασαχουσέτη είχε πελάτες στο Μανχάταν. Ένας από αυτούς έγινε σιγά-σιγά προσωπικός φίλος και μετά κουμπάρος μας το 2008 με την σύζυγό του, ανταλλάσουμε επισκέψεις τώρα, εδώ στο χωριό και δυό ώρες βόρεια του Μανχάταν στο εξοχικό τους που έγινε πια μόνιμη κατοικία. Τώρα ξαφνικά εργαζομαστε πάλι μαζί, εγώ πλέον σαν συνταξιούχος φτιάχνοντάς του ένα ηλεκτρονικό σύστημα χωρίς αμοιβή. Η καλύτερη εργασία είναι όταν μπορείς να κάνεις αυτό που αγαπάς, για αυτούς που αγαπάς, χωρίς να χρειάζεσαι πλέον χρήματα. Πόσο χαίρομαι που τον Ιανουάριο του 2009 φάγαμε με την Μαργαρίτα και τον κουμπάρο μας στο Elaine's μια τελευταία φορά πριν κλείσει στις 26 Μαΐου του 2011... Η Elaine το είχε ανοίξει το 1963. Εκεί είχα συναντήσει τον Woody Allen και την Mia Farrow στο διπλανό τραπέζι... με την Diana Ross είχαμε πέσει ο ένας πάνω στην άλλη στον συνωστισμό στο μπαρ και είχαμε γελάσει... Στα 26 χρονια που πήγαινα εκεί είχαμε συνφάγει με πολύ κόσμο. Το καρέ, από την αρχή της ταινίας του Woody Allen, Manhattan (1979):

 





























































~~~





5 Απριλιου, 2016, Liberty Island.
Το 2020 και το 2022, δύο έφυγαν, τρεις παραμένουμε.



~~~



Από το 2007 η μόνη φορά που πήγα στο Μανχάταν μόνος μου ήταν τον Νοέμβριο του 2015,
όταν πήγα στα λημέρια μου να είμαι διαθέσιμος για ότι μπορεί να χρειαζόταν ένας ξάδελφος από την Αθήνα,
που πήγε για επέμβαση όγκου στον εγκέφαλο.
Οι παρακάτω είναι φωτογραφίες που πήρα εδώ κι' εκεί με μια μικρούλα ψηφιακή τσέπης.



Η υπηρεσία της Μαργαρίτας, το Corpo Forestale, τους είχε δώσει σακίδια του Αμερικανικού Στρατού,
Και η Μαργαρίτα μου το έδωσε για το ταξίδι μου στον Σταύρο μας.
Όταν έφτασα στο Μανχάταν και περπατούσα να πάω στο κατάλυμά μου, οι περαστικοί αναγνώριζαν το σακίδιο και
με σεβασμό μου έλεγαν "Ευχαριστούμε για την υπηρεσία σας", μια ευχαριστία που δίνουμε όλοι στα
Ενωμένα Κράτη της Αμερικής σε όσους υπηρέτησαν, όποτε το αναγνωρίζουμε σε οποιονδήποτε μπροστά μας.
Εγώ ανταποδίδοντας τον σεβασμό τους, απαντούσα "Είναι της συζύγου μου".































~~~


Manhattan (1979), Intro.





~~~




6 σχόλια:

  1. Ωραιες φωτογραφιες ζηλευω τα πουλια που μπορουν και απολαμβανουν αυτο το καταπληκτικο θεαμα. Μετα την Ευρωπη αγαπω αυτη την τεραστια χωρα. Με τις διαστημικες πολεις, την πολυχρωμια της, την αγρια φυση, την μουσικη της, την ελευθερια της. Εκτος την κοκα-κολα και τα χαμπουργκερ που δεν μου αρεσουν. Θα ηθελα καποτε να πηγαινα οχι μονο να την επισκεφτω αλλα και να ζησω εκει. Εισαι τυχερος που εζησες εκει.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ όμορφη σκέψη, αγαπητέ Velvet, ότι έτσι βλέπουν τον κόσμο τα πουλιά. Πράγματι, έτσι. Και αυτή η τεράστια χώρα, με όλα όσα ανέφερες και περισσότερα, χτίστηκε από όλους εμάς από όλη την Γη. Το τελευταίο σύνορο. Και την χτίσαμε πάνω στις πλάτες εκείνων που ήδη ζούσαν εκεί για 15.000 χρόνια. Πρέπει να παραδεχτώ ότι για μένα, τα χάμπουργκερ και η Κόκα Κόλα λένε στους αισθητήρες μου της γεύσης «Αμερική» με την ίδια αγάπη και ένταση που σουβλάκια και ρετσίνα λένε «Ελλάδα», ή πίτα με κρέας και νεφρά λένε «Αγγλία»… :-)

      Βέβαια η κάθε πόλη, το κάθε μέρος, το κάθε Κράτος της Αμερικής, διαφέρουν μεταξύ τους τόσο όσο η Ελλάδα με την Νορβηγία… Τώρα που λόγω περιστάσεων αναγκάστηκα να μεταπολιτευτώ από την Μασαχουσέτη στην Φλόριδα το φυσάω και δεν κρυώνει… Σ’ ευχαριστώ που πρόσφερες αυτή την παρατήρηση γιατί πράγματι αισθάνομαι τυχερός. Η ζωή μου φέρθηκε και σ’ εμένα και στον Κώστα μας όταν ήταν μαζί μας πολύ καλά και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό, και επίσης για το ότι με έστειλε από το χωριό μας όπου γνώρισα την Μαργαρίτα και δεν ξανάφυγα. Βέβαια η Αμερική είναι μια ιδέα που είναι πάντα μέσα μας και έτσι δεν αισθάνομαι ότι έφυγα ποτέ :-)

      Και οι άνθρωποι εκεί έχουν κάτι που δεν το βρίσκεις εύκολα αλλού, όσον αφορά «κανόνες» και αντιμετώπιση της ζωής. Την πρώτη φορά που πήγα με την Μαργαρίτα να της δείξω την Νέα Υόρκη και την Βοστόνη, περνώντας διαβατήρια στην Νέα Υόρκη, ο ένστολος που κατηύθυνε τα πλήθη προς τα διαβατήρια έμοιαζε μάλλον σαν δίδυμος αδελφός του Λούις Άρμστρονγκ συμπεριλαμβανομένης της γεμάτης ζωή έκφρασης. Εκείνη την ώρα μάλιστα ορκιζόταν Πρόεδρος ο Μπαράκ Ομπάμα και όλη η χώρα είχε γιορτή (εντάξει, τουλάχιστον η μισή). Άρχισα να του λέω, συγγνώμη, η σύζυγός μου έχει Ιταλικό διαβατήριο, αλλά, θα ήταν άραγε δυνατόν να… Με διέκοψε με ένα χαμόγελο και μια βαθιά υπόκλιση προς την Μαργαρίτα δείχνοντάς της με απλωμένο το δεξί του χέρι να περάσει μαζί μου από τα Αμερικανικά διαβατήρια.

      Διαγραφή
  2. Αχ, και ότι ετοιμαζόμουν να σε συμπαθήσω, τώρα μου το χάλασες (εδώ μπαίνουν 30 smileys).
    Εγώ είμαι παρολίγον (κάτι χιλιόμετρα δηλαδή) καλιφορνέζο - τεξανός, τρέφοντας την κλασσική αντιπάθεια προς τους νευρωτικούς νεοϋρκέζους.

    Για να το σοβαρέψω: Ποτέ μου δεν κατάλαβα αυτούς τους μικρο-τοπικισμούς (κρητικοί - μακεδόνες, βαυαροί - πρώσσοι, μιλανέζοι - σιτσιλιάνοι). Μόνο στην Αμερική τους δικαιολογούσα κάπως, γιατί όταν έχεις 3 ώρες διαφορά από τον γείτονα σου, είναι λογικό ότι δεν τον γνωρίζεις καλά.

    Γεννήθηκα - μεγάλωσα στην Αθήνα. Αυτή η πόλη με πλήγωσε τόσο πολύ, που σε όποια χώρα και αν έζησα/δούλεψα μετά (πάνω από 10) πάντα διάλεγα τα κατσικοχώρια για να μείνω. Ποτέ πια πόλη με πάνω από 30 - 40.000 κάτοικους.

    Η Αμερική μου αρέσει, γιατί εκεί γνώρισα και αγάπησα αυτό που ονομάζω "στεριανή Απεραντοσύνη". Αυτές τις απέραντες άδειες εκτάσεις στην Αριζόνα, στο Big Bend, στα καλιφορνέζικα "πάρκα", στα Rockies, στα βουνά ανάμεσα στην Nashville και τον Ατλαντικό. Να μη βλέπεις τίποτα ανθρώπινο ανάμεσα σε σένα και τον Θεό Ήλιο στον ορίζοντα. Την θαλασσινή Απεραντοσύνη την ξέρω και την αγαπάω από τα γεννοφάσκια μου. Και την Απεραντοσύνη του διαστήματος ίσως την γνωρίσω αφού εγκαταλείψω τον γραμμικό χρόνο.

    Επιβεβαιώνω αυτό που γράφεις με τις ευχαριστίες προς τους αστυνομικούς/στρατιωτικούς τους. Το είδα κι εγώ πολλές φορές όταν ήμουν εκεί. Εντελώς ασυνήθιστο για εμάς τους Ευρωπαίους. Ίσως γιατί στην Ευρώπη είχαμε πολύ περισσότερους πολέμους και δικτατορίες από τις ΗΠΑ και έχουμε ζήσει στο πετσί μας το πόσο φριχτό ρόλο παίζει ένας αστυνομικός ή φαντάρος όταν βρίσκεται υπό τις διαταγές ενός παράφρονα δικτάτορα.

    Καλό σου ΣΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάρα πολύ όμορφη και ακριβής εικονογράφηση της στεριανής Απεραντοσύνης! (καρδιά-emoji) η οποία γεμίζει και την δική μου την ψυχή στην Δύση και τα Rockies… Τους μικροτοπικισμούς, ιδίως στην Ευρώπη τους οφείλουμε σε αιώνες και χιλιετηρίδες αποσκευών ενώ στο Τελευταίο Σύνορο που χτίσαμε οφείλονται περισσότερο στα εκατοντάδες μίλια απόστασης από ένα σημείο στο επόμενο. Τραγούδι για σπουδή επί του θέματος: Eagles, “The Last Resort”.

      Ο Woody στερεοτυποποίησε την εικόνα του «νευρωτικού Νεοϋρκέζου», αλλά η Νέα Υόρκη και τα πέντε boroughs, Manhattan, Bronx, Queens, Brooklyn, Staten Island, είναι πολύ πιο πολύπλοκη στην μοναδική της φύση. Το «αν τα καταφέρεις εκεί, θα τα καταφέρεις οπουδήποτε» δεν είναι απλά ένας στοίχος σε ένα τραγούδι. Η NYC είναι/ήταν η είσοδος από τον υπόλοιπο πλανήτη, στην Αμερική. Δεν είναι τόσο «νευρωτικοί» όσο, ανεξάρτητοι και ιδιοσυγκρασιακοί :-) Οι διαφορές μεταξύ του αν είσαι από το Flatbush ή West Village, Upper East Side ή Staten Island, Midtown-West ή The Bronx, παρουσιάζει θεμελειώδεις και υπέροχες διαφορές ανάμεσα σε ταυτότητες το «πλανήτη» New York City. Παραδόξως και εν τω μεταξύ, ενώ οι Yankees είναι ομάδα της Νέας Υόρκης, το βαθύτερο νόημα του ποιοι Αμερικανοί λέγονται Yankees ειδικεύεται στην Νέα Αγγλία, τα πέντε Κράτη Connecticut, Rhode Island, Massachusetts, New Hampshire, Maine, Vermont. Η πόλη της Νέας Υόρκης και το κράτος της Νέας Υόρκης δεν είναι Νέα Αγγλία: την συνορεύουν. Οι Νεουρκέζοι ούτε είναι ούτε δέχονται να τους λένε Yankees :-) Αλλά, εκτός αν υποστηρίζουν την ομάδα Mets, ζουν και πεθαίνουν με την ομάδα Yankees και το παλιό και καινούργιο Yankee Stadium στο Bronx :-)

      Και ενώ είναι κρίμα που έτσι είναι και συμβαίνει, χαίρομαι να ανήκουμε και οι δύο στην Λέσχη εκείνων τους οποίους η Αθήνα πλήγωσε πολύ αλλά κατάφεραν να ξεκουμπιστούν και να βρουν αληθινή ζωή εκεί που ταίριαζε η ψυχή τους :-) Από μεγαλούπολη πάντως έφυγα οριστικά το 1992, στο Norton, MA, 35 μίλια νότια της Βοστόνης, μετά στην παραλία του Ατλαντικού το 2001, και από το 2008 στο χωριουδάκι μας 190 κατοίκων -το οποίο το λέω χωριουδάκι στα βουνά γιατί αν το ταυτοποιήσω σαν «Ιταλία», θα έχω …πρόβλημα: δεν δραπετεύεις από την Σκύλα να καταλήξεις στην Χάρυβδη…

      Σίγουρα προσδιόρισες μέρος του λόγου για το οποίον λέμε «Thank you for your service» παντού στα πενήντα κράτη της Αμερικής, σε εκείνους που υπηρέτησαν, και θα πρόσθετα ότι είναι και λόγω μιας μοναδικά Αμερικανικής αντιμετώπισης της θέσης μας σαν πολίτες μιας Ένωσης όπου η επιβίωσή της εξαρτάται από εμάς και όχι από κάποια κυβέρνηση-διαστημόπλοιο με αποσκευές από τον Μεσαίωνα. Αισθανόμαστε πραγματικά προσωπικά υπεύθυνοι για την χώρα. Η οποία την περασμένη δεκαετία έχει μπει σε μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση ψυχρού εμφυλίου λόγω του ότι αγράμματοι (άσχετα μόρφωσης) θεοποίησαν έναν κοινονιοπαθή ηλίθιο.

      Καλό σου Σαββατοκύριακο αγαπητέ μου Jolly Roger!

      Διαγραφή
  3. Σου ταιριάζει η Αμερική, Δημήτρη μου. Και πώς να μην αγαπήσεις μια ήπειρο που σου πρόσφερε τόσες ευκαιρίες για ανάπτυξη και δημιουργία. Και πώς να μην την αισθανθείς σαν τη χώρα σου. Υπέροχο συναίσθημα, υπέροχες εμπειρίες όλα όσα έζησες εκεί.

    Βαθιά συγκινητική η αναφορά στον Κώστα, δάκρυσα διαβάζοντας το ποστ. Έφυγε από αυτόν τον κόσμο, γεμάτος αγάπη και αυτό είναι το σημαντικό. Είχε ακόμη πολλά να δώσει, ζήσει κ προσφέρει. Εσύ είσαι ένας άνθρωπος με τόση αγάπη μέσα του, τόσες γνώσεις, τόσα καλά που ήταν πολύ τυχερός που σε είχε πατέρα. Είστε και οι δυο υπέροχοι. Είσαι τόσο ξεχωριστός άνθρωπος. Ήσουν τυχερός που έζησες και σε μια άλλη Αμερική, σε άλλες εποχές.

    Φιλιά πολλά, καλό σαββατόβραδο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι αλήθεια ότι ταιριάζουμε :-) η Lady Liberty και εγώ, αγαπητή μου Roadartist. Είναι βέβαια λογικό να σκεφτείς «Πώς να μην την αισθανθείς σαν τη χώρα σου μια ήπειρο που σου πρόσφερε τόσες ευκαιρίες για ανάπτυξη και δημιουργία» Όμως… στην περίπτωσή μου πιστεύω ότι έγινε το αντίθετο. Πρώτα αισθάνθηκα ότι είχα βρει πλέον την χώρα μου, χωρίς «σαν», και μετά και λόγω αυτού άνοιξα την αγκαλιά μου και δέχτηκα ό’τι μπορούσα να φτάσω, να αγκαλιάσω.

      Σ’ ευχαριστώ για τα γλυκά σου λόγια που πάντα αγγίζουν την ψυχή.

      Και ναι, μπορεί να είναι σήμερα μια διαφορετική χώρα, όπως όλες οι χώρες αλλάζουν και εξελίσσονται, αλλά ακόμη περισσότερος λόγος να είναι κανείς μπροστά, πράττοντας ότι μπορεί για την χώρα του και την κοινωνία του έστω και αν αυτό είναι απλά μια ψήφος. Στην περίπτωσή μου η ψήφος μου έχει περισσότερη σημασία τώρα στην ταλαιπωρημένη Φλόριδα, παρά στην μόνιμα Δημοκρατική Μασαχουσέτη :-)

      Καλή σου Κυριακή και να ‘σαι πάντα καλά!

      Διαγραφή

Σημειώσεις σχετικά με τα σχόλια:

Η Αποθήκη Σκέψης δεν δέχεται "Ανώνυμα" σχόλια, γιατί μερικοί ανώνυμοι διάλεγαν να μην υπογράφουν καν με κάποιο όνομα κάτω από το σχόλιό τους. Ενώ ούτε η μπλογκική ταυτότητα ούτε ένα όνομα γραμμένο κάτω από ένα σχόλιο σημαίνουν τίποτα, η προδίδουν κανένα πραγματικό στοιχείο, η πλήρης ανωνυμία δείχνει απλά έλλειψη οποιουδήποτε σεβασμού προς τους άλλους σχολιαστές. Ζητώ συγγνώμη για αυτήν την αλλαγή από τους φίλους που υπέγραφαν τα ανώνυμα σχόλιά τους και ελπίζω να βρείτε έναν τρόπο να συνεχίσετε να σχολιάζετε όποτε θέλετε.


Για να απαντήσετε σε μεμονωμένα σχόλια, κάντε κλικ στο λινκ "Reply" κάτω από το κάθε σχόλιο. Για να συνεχιστεί η σειρά σχετικών σχολίων κάτω από ένα συγκεκριμένο σχόλιο πρέπει να πατάτε το λινκ "Reply" κάτω από το αρχικό σχόλιο της σειράς.

Για να γράφετε ανεξάρτητο σχόλιο πρέπει να χρησιμοποιείτε το κουτί σχολίων κάτω-κάτω χωρίς να πατάτε "Reply" προηγουμένως.