Τετάρτη 10 Μαΐου 2023

Υποκειμενικά

 




Ενώ είναι υπέροχο το να μπορεί κανείς να ξεχωρίζει γεγονότα από γνώμες, είναι πολύ δύσκολο να προσδιορίσει το αν ένα γεγονός μπορεί να αποδοθεί με δυο ή περισσότερες διαφορετικές γνώμες.

Παραδείγματος χάριν, μπορούμε να πούμε ότι 2 + 2 = 22, επειδή παίρνουμε δύο δυάρια και τα βάζουμε το ένα δίπλα στο άλλο. Όμως, πάντα θα βρεθεί κάποιος να πει ότι όοοχι: δύο πράματα και άλλα δύο πράματα μαζί γίνονται συνολικά τέσσερα και όχι είκοσι δύο.

Υπάρχει και η οπτική που προσέφεραν οι Μπητλς, με το τραγούδι τους Ο Ανόητος Πάνω στον Λόφο (The Fool on the Hill).
But the fool on the hill sees the sun going down
And the eyes in his head see the world spinning 'round







Πάντα μου άρεσε η μουσική, την αγαπώ, την έχω ανάγκη –όχι μόνο άκουγα και τραγουδούσα αλλά και έπαιζα. Από το 1977 ως το 2003 αγόρασα τρεις κιθάρες, αρκετές φυσαρμόνικες φολκ, μέχρι κι’ ένα μεταχειρισμένο πιάνο με ουρά που αργότερα το πούλησα και ένα ηλεκτρικό πιάνο που τώρα το έχω στην Αθήνα, αλλά και της γιαγιάς που δεν μπορεί ούτε να κουρδιστεί πια... Πάντα μόνο για μένα, μια που δεν έμαθα πως να παίζω καλά, πάντα αυτοδίδακτος σε όλα, πράμα ίσως καλό ίσως και όχι. Μια φορά μόνο, για ένα χρόνο περίπου, πριν πέντε χρόνια, εδώ στο χωριό, έπαιξα σε ένα συγκρότημα νεαρών χωριανών, όπου ο νεότερος ήταν μεγαλύτερος από εμένα, εκτός ίσως από τον ντράμερ, στον οποίον είχα δώσει το παρατσούκλι άνιμαλ, από τον ντράμερ του Μάπετ Σόου, και τα τραγούδια μας ήταν ηλικίας από 40 ετών και πάνω…

 




Εκτός από την κιθάρα μου, που η συγκεκριμένη είναι Ventura του 1972, Γιαπωνέζικη αντιγραφή μιας Martin, και την αγόρασα μεταχειρισμένη στην Κονεκτικούτη το 1983, τραγουδούσα κιόλας γιατί ήμουνα ο μόνος από τα παιδιά που ήξερε τα λόγια των τραγουδιών και μίλαγε και Αγγλικά. Φυσικά, με το πουκαμισάκι μου του μπέησμπωλ από το Bluebird Cafè, το γνωστό στέκι στην Nashville του Τενεσή. 

Αυτά είναι Beatles, Baez, Bob Dylan, The Eagles... Arlo Guthrie... Stairway to Heaven...

Και έπαιξα και σε μια ροκ μπαντ δύο μελών το 2005…




Χωρίς ιδιαίτερο σκεπτικό ή απόφαση, συνειδητοποιώ ότι δεν έχω τραγουδήσει από το 2020
και ίσως είναι καιρός να συνεχίσω, μαθαίνοντας κάτι καινούργιο για μένα,
το
Tears in Heaven (1992) του Έρικ Κλάπτον,
το οποίο για τον Έρικ έχει ιδιαίτερη ιστορία.
 


Ξέροντας λίγο από μουσική και αρκετά από επαγγελματισμό και μάρκετινγκ αναρωτιέμαι γιατί άραγε τα τελευταία 20-25 χρόνια όλο και περισσότερο τα τραγούδια, οι τραγουδιστές και η εμπειρία της μουσικής πεθαίνουν στο σκοτάδι της βιομηχανικής παραγωγής με ανικανότητα, στημένη υποκρισία ότι είναι δήθεν σημαντικοί, και τον θλιβερό μηδενισμό δια μέσου της αλυσίδας προκατασκευασμένης ηλεκτρονικής φόρμουλας χωρίς την παραμικρή σταγόνα ταλέντου και ψυχής. Ή, αισιοδοξίας. I can still remember, the day the music died... But, didn't we have fun, then.


 

~~~





2 σχόλια:

  1. Καλημέρα Δημήτρη,
    αργοπορημένο σχόλιο (σήμερα έχουμε αργία, τις προηγούμενες μέρες ήμουν στο αμπάρι δουλεύοντας :-) ).

    1. Οι νέοι έχουν περισσότερο ανάγκη την μουσική, γιατί οι νέοι έχουν πιο τρικυμιώδη αισθήματα (ορμόνες γαρ) που η Τέχνη μπορεί να αποδώσει. Στους μεγαλύτερους τα αισθήματα είναι πιο "σιδερωμένα", λείπουν οι πολλές ζάρες ( = εξάρσεις). Γι αυτό οι μεγαλύτεροι επαναλαμβάνουν συνήθως αυτά που άκουγαν/έβλεπαν πριν 20-30-40 χρόνια. Η γλυκιά ανάμνηση της νιότης.
    Οι νέοι όμως είναι το καταναλωτικό κοινό, αυτοί θα αγοράσουν ότι καινούργιο βγει.

    Υπάρχει και κάτι κυνικό εδώ: Όταν κάποιος τραγουδάει στην αγαπημένη του "θα σε αγαπάω μέχρι το τέλος της ζωής μου", παίζει ρόλο αν είναι 20ρης ή 60ρης. Στην πρώτη περίπτωση εννοεί τα επόμενα 50 χρόνια, στην δεύτερη μόνο 10 ;-)

    Μιας και ανέφερες τους Beatles στο ποστ:
    Will you still need me, will you still feed me, when i'm sixty four?
    Πόσο αστείο είναι αυτό όταν είσαι 65 και καβαλάς τα βουνά με την μηχανή σου ή κολυμπάς δίπλα στα δελφίνια; ;-)

    2. Βιομηχανία θεάματος υπήρχε πάντα. Και πάντα προσπαθούσαν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους.
    Το Hollywood είναι πολύ πιο παλιό από όλους μας. Ο Μότσαρτ και ο Μπετόβεν τον 18ο αιώνα ήταν το ίδιο με τους σημερινούς "σουπερσταρ" (ούτε ξέρω πως τους λένε).

    Δεν φταίει λοιπόν η σημερινή μουσική βιομηχανία για το ότι τα σημερινά τραγούδια είναι τόσο σκάρτα.
    Φταίει η αντιστροφή αίτιου / αιτιατού που μας έχει επιβληθεί - και όχι μόνο στην μουσική - από την "ελεύθερη" αγορά.

    Ο H. Bogart, ο Marlon Brando, ο Mozart, _πρώτα_ απόδειξαν την μεγαλοφυία τους και _μετά_ τους εκμεταλλεύτηκε η βιομηχανία του θεάματος για να βγάλει λεφτά.

    Σήμερα, πρώτα τους διαλέγει η βιομηχανία (με κριτήριο την σέξυ εμφάνιση και φερσίματα λουμπεναριού) και μετά προσπαθούν να αποδείξουν ότι κάτι αξίζουν, ώστε να πουλήσουν.

    Νάσαι καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σου αγαπητέ μου Jolly Roger :-)
      Καθυστέρησα γιατί το ηλεκτρικό και το ίντερνετ είναι σποραδικά, με την βροχή και κατολισθήσεις. Είμαστε αποκλεισμένοι από παντού. Οι δρόμοι έχουν κλείσει και σπάσει από κατολισθήσεις. Είμαστε εντάξει –μάλλον θα κάνω μια ανάρτηση όταν τελειώσουν οι βροχές και μείνουμε με τις βιβλικές καταστροφές σε 3-4 μέρες.

      Έχεις δίκιο, και το ξέρω… Το ότι από την δεκαετία των ’50 ως τις αρχές των ’90 πραγματικές μεγαλοφυίες έχτισαν το τοπίο της μουσικής, ώθησε την υπάρχουσα βιομηχανία να μην χάνει χρόνο περιμένοντας τις επόμενες μεγαλοφυίες αλλά να παράγει προ-κατ λουκάνικα να πουλήσουν…

      Και ενώ συμφωνώ θεωρητικά με το ότι το «μέχρι το τέλος της ζωής» ενός 20χρονου είναι διαφορετικής διάρκειας με το ενός 6οάρη, επίσης ο 20χρονος αισθάνεται την έκφραση περισσότερο ως «ποίηση» μη-συγκεκριμένη ενώ ο 60χρονος αισθάνεται τον χρόνο ως περισσότερο πραγματικό, με υφή. Με το σκεπτικό αυτό, ίσως του 60χρονου η ρήση να έχει περισσότερη αλήθεια :-)

      Το When I’m Sixty Four το τραγουδάω από τα 16 μου, και μάλιστα όλα μου τα χρόνια, από τα 20, γνώριζα και αισθανόμουνα και έβλεπα ακριβώς την ζωή που περιέγραφε το τραγούδι… όπως Sunday morning, go for a drive. Και θυμάμαι την νότια Αγγλία και το Isle of Wight από όταν πήγαινα εγώ for a drive εκεί, Sunday mornings… Και τώρα πού ‘με 65 η Μαργαρίτα still needs me (and I need her) και still feeds me (but I’m the chef). :-)

      Νά ‘σαι καλά, Jolly Roger μου!

      Διαγραφή

Σημειώσεις σχετικά με τα σχόλια:

Η Αποθήκη Σκέψης δεν δέχεται "Ανώνυμα" σχόλια, γιατί μερικοί ανώνυμοι διάλεγαν να μην υπογράφουν καν με κάποιο όνομα κάτω από το σχόλιό τους. Ενώ ούτε η μπλογκική ταυτότητα ούτε ένα όνομα γραμμένο κάτω από ένα σχόλιο σημαίνουν τίποτα, η προδίδουν κανένα πραγματικό στοιχείο, η πλήρης ανωνυμία δείχνει απλά έλλειψη οποιουδήποτε σεβασμού προς τους άλλους σχολιαστές. Ζητώ συγγνώμη για αυτήν την αλλαγή από τους φίλους που υπέγραφαν τα ανώνυμα σχόλιά τους και ελπίζω να βρείτε έναν τρόπο να συνεχίσετε να σχολιάζετε όποτε θέλετε.


Για να απαντήσετε σε μεμονωμένα σχόλια, κάντε κλικ στο λινκ "Reply" κάτω από το κάθε σχόλιο. Για να συνεχιστεί η σειρά σχετικών σχολίων κάτω από ένα συγκεκριμένο σχόλιο πρέπει να πατάτε το λινκ "Reply" κάτω από το αρχικό σχόλιο της σειράς.

Για να γράφετε ανεξάρτητο σχόλιο πρέπει να χρησιμοποιείτε το κουτί σχολίων κάτω-κάτω χωρίς να πατάτε "Reply" προηγουμένως.