Σε κάθε καινούργια τάξη ενήλικων μαθητών μου στην Βοστόνη, 1990-2006, έκανα μια ερώτηση: «Χρησιμοποιώντας μία μόνο λέξη, ποιος μπορεί να προσδιορίσει την διαφορά μεταξύ μιας ζωγραφιάς σε ένα σπήλαιο, που την έφτιαξαν πριν δεκάδες χιλιάδες χρόνια, και της τελευταίας υπερπαραγωγής του Χόλυγουντ;». Η σωστή απάντηση, την οποία σπάνια έλαβα, είναι: «Τεχνολογία». Καμία άλλη διαφορά.
Είμαστε ένα είδος ζωής τόσο πολύπλοκο στην οργάνωση των ατόμων που μας αποτελούν, που πιστεύουμε ότι κάτι το ιδιαίτερο και μοναδικό πρέπει να είμαστε, να δημιουργηθήκαμε για κάποιο σκοπό, από κάποια ανώτερη και νοήμονα δύναμη… --αλλιώς γιατί υπάρχουμε; Η υπόθεση ότι είμαστε ένα ατελές και τυχαίο αποτέλεσμα συνεχών συγκεντρώσεων/ανακατατάξεων ατόμων σε μια ανοργάνωτη εξέλιξη είναι ένα τρομακτικά ταπεινωτικό συμπέρασμα το οποίο η συνείδηση μας της ύπαρξης μας απαγορεύει να το θεωρήσουμε λογικό. Εν τω μεταξύ, δεν μπορούμε καν να προσδιορίσουμε έναν ορισμό του τι είναι «Ζωή» …ή, «ύπαρξη». Δεν κατανοούμε ούτε τι σημαίνει «χρόνος».
Είμαστε όμως και ένα είδος ζωής που επιδεικνύει μια ιδιαίτερα περίεργη συμπεριφορά, όπου η φαντασία μας έχει ανάγκη να δημιουργεί και να καταναλώνει αναπαραστάσεις αφηγήσεων χωρίς βάση σε γεγονότα. Σε μια στιγμή έξαρσης αυτοσημαντικότητας το ονομάσαμε αυτό «λογοτεχνία». Τέχνη. Ζωγραφική. Γλυπτική. Φωτογραφία. Κινηματογράφο. Κοιμόμαστε και ο οργανικός μας εγκέφαλος δημιουργεί ιστορίες τις οποίες λέμε όνειρα. Είμαστε ξύπνιοι και αφιερώνουμε ώρες της ημέρας καταναλώνοντας, διαβάζοντας, βλέποντας ή παρακολουθώντας φαντασιακές ιστορίες. Άλλοι ελάχιστα, ή λίγο, άλλοι πολύ, και άλλοι υπέρμετρα. Χωρίς βέβαια κανείς να μπορεί να προσδιορίσει ένα μέτρο για την υγιή επιτέλεση αυτής της ανάγκης –εφ’ όσον δεν μπορούμε καν να προσδιορίσουμε τι σημαίνει «υγιές» στο πλαίσιο αυτό. Υποθέτω ότι «υγιές» σε αυτό το πλαίσιο πιθανώς να σημαίνει οτιδήποτε κρατά τον κάθε εγκέφαλο από το να σταματήσει να λειτουργεί αποτελεσματικά με στόχο την επιβίωση.
Είμαστε άραγε το μόνο είδος που έχει αυτή την ανάγκη φαντασίωσης; Δεν το γνωρίζουμε, εφ’ όσον δεν έχουμε καταφέρει να επικοινωνήσουμε ή καν να κατανοήσουμε ούτε ένα από τα περισσότερα από έξι εκατομμύρια άλλα είδη ζωής που υπάρχουν στον μικρούλη πλανήτη μας και μόνο. Ίσως η ανάγκη για φαντασιακές αφηγήσεις να είναι γνώριμο όλων των ειδών ζωής, ίσως να είμαστε το μοναδικό είδος που έχει αυτή την ανάγκη. Ίσως η φαντασιακή αφήγηση να είναι η κινητήρια δύναμη της εξέλιξης. Ίσως να είναι το εμπόδιο του να επιζήσουμε σε βάθος χρόνου. Απλά, δεν γνωρίζουμε την απάντηση σε αυτό –και ίσως και τα δύο να είναι γιν-γιαν μέρη της μιας απάντησης.
Όσο περισσότερο παίρνουμε την επιβίωσή μας σαν δεδομένο, βρίσκοντας τροφή στα σούπερμάρκετ και στέγη με τα λεφτά που μας δανείζουν τράπεζες ή που μας κληρονομούν οι γονείς μας, ή που αγοράζουμε με τα λεφτά που βγάλαμε πουλώντας την εργασία μας σε αγοραστές και εργοδότες, και μπορούμε να κάνουμε βόλτες με τα πόδια, ή με αεροπλάνα, αυτοκίνητα, καράβια και τρένα, χωρίς να φοβόμαστε ότι κάτι θα μας κατασπαράξει, ζούμε στην φαντασιακή σιγουριά εκείνων που παίρνουμε σαν δεδομένα της πολιτιστικής σαπουνόφουσκας μέσα στην οποία υπάρχουμε καθημερινά. Καθώς ξυπνάμε κάθε πρωί στην φαντασιακή σιγουριά των δεδομένων μας, ψάχνουμε βιβλία, ταινίες, έργα, για να αφεθούμε στην αυτοϊκανοποίηση της θεώρησης φαντασιακών αφηγήσεων. Μέχρι να ξαναπάμε για ύπνο το βράδυ.
Οργανώνουμε τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούμε την φαντασίωση σε κανόνες που ονομάζουμε «ηθική». Ένα συνεχές και εξελισσόμενο σώμα αφορισμών μεταξύ του τι θεωρούμε «καλό» και τι θεωρούμε «κακό». Πάντα με γνώμονα το τι πιστεύουμε ότι ευχαριστεί ή ότι δυσαρεστεί την φαντασιακή νοήμονα οντότητα που ονομάζουμε «δημιουργό» μας, ή «θεό».
Η λογοτεχνία, η όποια έκφραση «τέχνης», ο κινηματογράφος, ή η ζωγραφιά απεικόνισης της ζωής μας στον τοίχο του σπηλαίου γύρω από την φωτιά, είναι τόσο απαραίτητα στην καθημερινή επιβίωσή μας δεκαέξι ώρες του εικοσιτετράωρου, όσο είναι απαραίτητα τα όνειρα όταν κοιμόμαστε οκτώ ώρες το εικοσιτετράωρο όπου ο ύπνος εξομαλύνει και ανακατατάσσει την λειτουργία του εγκεφάλου μας πριν ξυπνήσουμε και πιάσουμε ένα βιβλίο ή ανοίξουμε την τηλεόραση.
Υπάρχουν τόσες συνειδητοποιημένες απόψεις για τα παραπάνω όσες και άνθρωποι ζωντανοί στην Γη.
Πέρα από την ατομική και προσωπική ανάγκη και επιλογή του να αφεθεί ο καθένας μας σε ώρες φαντασιακής περιπλάνησης σε εφευρεμένες αφηγήσεις, υπάρχει και η συλλογική συμπεριφορά κατανάλωσης και αντίδρασης σε «γεγονότα» για τα οποία μας πληροφορεί η «ειδησιογραφία». Τις περασμένες μέρες, οι άνθρωποι στον πλανήτη ήρθαν αντιμέτωποι με δύο γεγονότα:
- Πέντε δισεκατομμυριούχοι επέλεξαν να μπουν σε ένα αμφισβητήσιμης ποιότητας σχεδιασμού και κατασκευής βαθυσκάφος για να επισκεφτούν σαν τουρίστες το ναυάγιο του Τιτανικού. Χάσαμε επαφή και δεν γνωρίζαμε την τύχη τους επί 90 περίπου ώρες, και ξοδέψαμε εκατομμύρια δολλάρια ψάχνοντάς τους. Μετά μάθαμε ότι το βαθυσκάφος είχε διαλυθεί και είχαν σκοτωθεί ακαριαία και οι πέντε στην αρχή της κατάδυσης.
- Μεταξύ 400 και 800 (δεν γνωρίζουμε πόσοι) μετανάστες ναυάγησαν στο πέλαγος καθώς τους έβλεπαν παραπλέοντα πλοία και σώθηκαν μόνο γύρω στους 100. Οι υπόλοιποι πνίγηκαν μπροστά μας. Ειχαν αρνηθεί την βοήθεια της Ελληνικής ακτοφυλακης και τις προμήθειες που τους δώσανε τις πέταξαν στην θάλασσα, φωνάζοντας ότι θέλουν να πάνε στην Ιταλία. Η αφήγηση ανάμεσα στους μετανάστες είναι ότι οι Έλληνες τους σκοτώνουν ή τους βάζουν σε στρατόπεδα συγκεντρώσεως ενώ οι Ιταλοί τους βάζουν να ζουν σε χωριά ανάμεσά τους (αλλά αυτή η λεπτομέρια δεν έτυχε δημοσίευσης). Δεν είχαν ιδέα ότι βρικόντουσαν κάπου 75 χιλιόμετρα (48 ναυτικά μίλια) από την Ελλάδα αλλά 450 χιλιόμετρα από την Ιταλία. Πνίγηκαν 300-700 άνθρωποι, οι περισσότεροι γυναικόπαιδα.
Στα διεθνή συνεχή νέα ανά την υφήλιο επί πέντε μέρες, η κατανάλωση «ειδήσεων» για το πρώτο, θύμιζε «φρενίτιδα σίτισης» καρχαριών ενώ για το δεύτερο κανείς (συγκριτικά) δεν ενδιαφέρθηκε.
Οι πλούσιοι-τεχνολογία-περιπέτεια-Τιτανικός ήταν φαίνεται πιο θρεπτική τροφή για τις απορρέουσες φαντασιακές υποθέσεις και αφηγήσεις (και, φυσικά, «γνώμες») από όσο ήταν οι φτωχοί-δυστυχισμένοι-παράνομοι μετανάστες, άλλης από την δική μας ράτσα που ερχόντουσαν να μας πάρουν τις δουλειές.
Καθώς οι μέρες περνάνε, η διεθνής γνώμη ανά την υφήλιο έχει αρχίζει να κατασταλάζει σε ρήσεις όπως «πάμπλουτοι ήταν και το επέλεξαν, καλά να πάθουν», και «παράνομοι Πακιστανοί ήταν, καλά να πάθουν». Όσο ο καθένας τα βλέπει στην τηλεόραση ή στο ίντερνετ ασφαλής ως παρατηρητής, καλά να πάθουν οι άλλοι. Το να βλέπουμε εκ του ασφαλούς και να έχουμε γνώμες καθώς τρώμε πίτσα είναι καθησυχαστικό, φαίνεται.
Η ειδησιογραφία έχει εξελιχτεί σε άλλο ένα μέσο φαντασιακής αφήγησης για κατανάλωση εκ του ασφαλούς, μέσα από την σιγουριά που παίρνουμε σαν δεδομένο. Μια φαντασιακή πραγματικότητα ύπαρξης καθώς άλλο ένα τυχαίο πείραμα εξέλιξης της φύσης αρχίζει να σβήνει σε αυτόν τον πλανήτη.
γράφετε πάρα πολλά και εγώ προσωπικά αδυνατώ να διαβάσω πάρα πολλά λόγω ιδιοσυγκρασίας...διάβασα όμως λίγο την αρχή και θα συμφωνήσω κι εγώ οτι η τεχνολογία είναι το παν αλλά υπάρχει και κόσμος που δεν τους αρέσει..ίσως γιατί δεν την έχουν δοκιμάσει? ίσως...αυτά είχα να πω, καλησπέρα σας!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα σας και ευχαριστώ.
ΔιαγραφήΚαλημέρα Δημήτρη,
ΑπάντησηΔιαγραφήεγώ τα διαβάζω όλα.... λόγω ιδιοσυγκρασίας μάλλον :-) αλλά τι να πεις; Είναι η εποχή της εικόνας , των γρήγορων εναλλαγών σ'αυτά που μας τραβούν το ενδιαφέρον. Είναι η generation Z ή και η millenials.
Τέσπα θα ξαναδιαβάσω το κείμενό σου κάποια στιγμή που θα έχω περισσότερο χρόνο και θα αφήσω κανονικό σχόλιο. Να έχετε μια όμορφη Κυριακή !
Καλημέρα σου, Scarlett μου :-)
ΔιαγραφήΥπάρχει και η εκδοχή των «Μικρών Βημάτων», δηλαδή, μια φράση τώρα και άλλη μια αργότερα, αντί ολόκληρη παράγραφος μονορούφι, ή ολόκληρο κείμενο. Αλλά έστω και λίγο-λίγο, η συνολική εικόνα του βουνού μπορεί να θεωρηθεί απαγορευτική
:-)
Επανέρχομαι τελικά συντομότερα απ'ότι υπολογιζα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά μιλώντας, Δημήτρη, την μεν λογοτεχνία ή και τον κινηματογράφο τα επιλέγω από μια προσωπική μου ανάγκη διαφυγής από την πραγματικότητα, την δε ειδησεογραφία μου την επιβάλλω μέχρι έναν βαθμό, ακριβώς επειδή δεν μπορώ να διαφύγω της (δυσάρεστης) πραγματικότητας και πρέπει ως έναν βαθμό να γνωρίζω τι συμβαίνει γύρω μου.
Δυστυχώς βέβαια στις μέρες μας υπερπροβάλλονται θέματα που "πουλάνε" ή με τρόπο που θέλουν να στρέψουν την προσοχή του κόσμου προς μια ορισμένη κατεύθυνση και είναι αυτοί οι λόγοι που στον βαθμό που μπορώ, προσπαθώ να αποφεύγω αυτού του είδους την "ενημέρωση"
Υπερβολικά πολλές πηγές ενημέρωσης, αλλά η κατεύθυνση συνήθως κοινή (όσον αφορά τον σκοπό που εξυπηρετεί, την δική μας αποβλάκωση)
Για το θέμα των μεταναστών θα ήθελα μόνο να συμπληρώσω, δίχως να γνωρίξω βέβαια την ευθύνη της ελληνικής πλευράς για την σωστή ή μη σωστή διαχείριση του όλου θέματος, ότι είναι πολύ υποκριτικό από χώρες πολύ πιο πλούσιες, που δε δέχονται ούτε κουνούπι να περάσει τα σύνορά τους, να κουνάνε στην Ελλάδα το δάχτυλο (υπηρετώντας συνήθως με την προπαγάνδα τους ίδια συμφέροντα και άλλου είδους σκοπιμότητες).
Γιατί τελικά στην παγκόσμια σκακιέρα όλα είναι ένα στημένο παιχνίδι και οι φτωχοί θα παραμένουν παράπλευρες (και ασήμαντες) απώλειες που προσπαθούν να διαφύγουν της άτυχης μοίρας τους.
Τέλος....όπως ακριβώς δεν υπάρχει αντικειμενική εξιστόρηση της ιστορίας, παρά μονάχα η αφήγηση κάποιων (επιλεγμένων) ιστορικών γεγονότων, παρουσιασμένων από ένα ορισμένο πρίσμα, έτσι και με τη σύγχρονη ειδησεογραφία πρέπει να κοπιάσεις, να ψάξεις, να ξεδιαλάξεις τα στίγματα της αλήθειας εκείνης που είναι πιο συμβατή με τη δική σου λογική.
Και πάλι εύχομαι να έχετε μια όμορφη Κυριακή, Δημήτρη και Μαργαρίτα :-)
Βεβαίως, εκ πρώτης, η λογοτεχνία ή ο κινηματογράφος φαίνονται σαν «διαφυγή από την πραγματικότητα». Όμως, ιδιαίτερα όταν συγκρίνουμε τους διαφορετικούς βαθμούς προσέγγισης της λογοτεχνίας προς την πραγματικότητα, ή τους βαθμούς απόστασης της κάθε ειδησεογραφίας από την πραγματικότητα, αρχίζει να διαφαίνεται η ερώτηση του «τι είναι πραγματικότητα». Και αυτό είναι μια …πολύ καλή ερώτηση.
ΔιαγραφήΦυσικά όλοι «πουλάνε» το ότι είναι αυτό που σερβίρουν, και το ενδιαφέρον είναι από ποια κίνητρα και προς ποιους σκοπούς πουλιέται το κάθε τι. Το αποτέλεσμα είναι βέβαια αποβλάκωση, αλλά η κατεύθυνση (οργάνωση) διαφέρει ανά περίπτωση, από διαχείριση κοινής γνώμης έως προσωπική δημιουργικότητα και όλα τα ενδιάμεσα σημεία και αναλογίες. Παραδείγματος χάριν, ένα από τα ελάχιστα κινηματογραφικά αριστουργήματα όλων των εποχών, ο Λώρενς της Αραβίας του Ντέηβιντ Λην, ήταν αφ’ ενός ανακριβής και φαντασιακή, ωραιοποιημένη και απλουστευμένη παρουσίαση των γεγονότων, όμως το 1962 ήταν ακριβέστερο σαν ειδησεογραφία από την δημοσιευμένη ειδησεογραφία του 1918. Τι μας πούλησε ο κύριος Λην; Φαντασία ή Γεγονότα; Δεν είναι άραγε τα πάντα που μας σερβίρουν κάποιος συνδυασμός και των δύο, ευθέως ή εμμέσως; Ακριβή ή μεταφορικά; Που τραβάμε την γραμμή μεταξύ των δύο;
Συμφωνώ βέβαια με ότι λες για το μεταναστευτικό, αλλά αυτό που έγραψα στο κείμενο σχετικά με το τι πιστεύουν οι μετανάστες (για την Ελλάδα και την Ιταλία) είναι από ιδία πείρα, έχοντας συνομιλήσει και ζήσει καθημερινά επί πάνω από ένα χρόνο, με δεκάδες πρόσφυγες που σώθηκαν από την Μεσόγειο, όταν είχα την θέση στον δήμο μας, εκλεγμένος στο εκτελεστικό του Δήμου σε δημοτικές εκλογές, για την διαχείριση του προσφυγικού, συνεργαζόμενος και με το υπουργείο στην Ρώμη. Για κάποιους λόγους (τους οποίους καλύτερα να μην συζητήσω εδώ), επί πάνω από δεκαετία αυτά πιστεύουν οι ίδιοι οι πρόσφυγες όταν επιλέγουν ποιους να πληρώσουνε και που να πάνε, και ποιους να φοβούνται.
Και, απολύτως έτσι: «με τη σύγχρονη ειδησεογραφία πρέπει να κοπιάσεις, να ψάξεις, να ξεδιαλάξεις»
Καλή σου Κυριακή, αγαπητή Scarlett, και Καλή ‘βδομάδα!
Μελέτησα ενδελεχώς το κείμενο σου αγαπητέ Δημήτρη και με σκανδάλισε (triggered) να συλλογιστώ τα κάτωθι σημεία:
ΑπάντησηΔιαγραφή- Δεν γνωρίζουμε ακόμα μετά βεβαιότητος, αλλά η φαντασία και τα όνειρα μάλλον είναι ίδιον όλων των θηλαστικών - τουλάχιστον. Όσοι ευτύχησαν να ζήσουν με σκύλο ή γάτα ξέρουν το ότι αυτά τα ζώα ονειρεύονται όπως εμείς. Μερικά εγκεφαλογραφήματα θηλαστικών (δελφίνια μεταξύ άλλων) δείχνουν τα ίδια ηλεκτρομαγνητικά κύματα με εκείνα του δικού μας είδους. Ακόμα και το REM (rapid eye movement, δήλα δη εκείνη η φάση του ενύπνιου κατά την οποία ονειρευόμαστε) έχει παρατηρηθεί σε πολλά θηλαστικά.
Δεν έχει ακόμα υποπέσει στην αντίληψη μου σχετική έρευνα γύρω από πτηνά ή ερπετά. Θα είχε όμως ενδιαφέρον θαρρώ να μάθουμε κάποτε αν και αυτά έχουν φαντασία ή ονειρεύονται.
Πρόκειται για ατέλεια του εγκεφάλου μας; Γιατί αποτελούν τα όνειρα και ο ύπνος ζωτικές λειτουργίες του είδους μας;
- Διαφωνώ μαζί σου στην συσχέτιση φαντασίας και θρησκευτικής πίστης. Φαντασία έχουμε και εμείς οι άθεοι, φαντασία έχουν - και μάλιστα περισσή - τα μικρά παιδιά, μη γνωρίζοντας θρησκεία. Η φαντασία είναι βιολογική νομοτέλεια από την οποία δεν μπορούμε να απαλλαγούμε, ακόμα και αν προσπαθήσουμε. Η θρησκευτικότητα αντίθετα είναι προαιρετική.
- Η αριστοτέλεια ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στην σπηλαιογραφία και την χολυγουντιανή παραγωγή δεν είναι η τεχνολογία, θα έλεγα. Η δεύτερη έχει σαν στόχο το εμπορικό κέρδος μέσω της διασκέδασης των θεατών / πελατών. Αυτός που παράγει και αυτός που βλέπει / καταναλώνει (διττή ιδιότητα) είναι εντελώς ξεχωριστές οντότητες, με διαφορετικούς στόχους. Η σπηλαιογραφία αντίθετα αποτελεί μέθεξη. Το χέρι που ζωγραφίζει τον βράχο ανήκει σε έναν. Αλλά το δημιούργημα είναι της κοινότητας. Ο σκοπός δεν είναι ούτε το κέρδος του ενός ούτε η διασκέδαση των πολλών, αλλά μιας μορφής προσευχή. Ένα δείγμα Αρμονίας ανάμεσα στον απεικονίζοντα και το(ν) απεικονιζόμενο.
Άλλως τε εκείνα τα χρόνια πίστευαν ότι αυτό που τρώνε γίνεται μέρος της ύπαρξης τους.
- Η Ηθική δείχνει να είναι και αυτή αναπόσπαστο και αναπόφευκτο κομμάτι των θηλαστικών. Ίσως να είναι βιολογικά αποτυπωμένη στο DNA μας, ίσως να αποτελεί κοινωνική ανάγκη. Ούτε κι εδώ υπάρχει άμεση σχέση με την θρησκευτική πίστη. Ηθικούς κανόνες έχουν και οι συμμορίες του υπόκοσμου.
Έχω δει βίντεο από άγρια ζώα να σώζουν ένα άλλο ζώο - και μάλιστα άλλου βιολογικού είδους - που βρίσκονταν σε ανάγκη. Καμία βιολογία δεν μπορεί να εξηγήσει το γιατί. Μόνο κάποια ανώτερη Ηθική που μας επιβάλλει να σεβόμαστε την Ζωή - σε όποιο είδος και αν ανήκουμε.
Θα αποτελούσε πλεονασμό να σου υπενθυμίσω εδώ - ευκαιρίας δοθείσης - το πόσο άθλιο θεωρώ το είδος μας εξ αιτίας των όσων δεινών επιφέρει στα άλλα είδη, αλλά και στο δικό του.
(έπεται συνέχεια)
Καλησπέρα αγαπητέ μου Jolly Roger, και σ’ ευχαριστώ! Ξέρεις πόσο με ενθουσιάζει εμπεριστατωμένη συζήτηση που χρειάζεται πάνω από ένα ποστ για να «χωρέσει» :-)
Διαγραφή- Και εγώ πιστεύω ότι και άλλα είδη ζωής έχουν και φαντασία και όνειρα όπως εμείς. Μάλιστα, υποθέτω, προσωπικά, ότι αυτό που ονομάζουμε «φαντασία» και «όνειρα» είναι λειτιυργία του κάθε κεντρικού νευρικού συστήματος εκ της φύσης του. Προσωπικά, την υπο-ομάδα των θηλαστικών την βλέπω σαν πλησιέστερη σε εμάς, άρα και ευκολότερο να ταυτιστούμε μαζί της, αλλά χωρίς καμία ιδιαίτερη σημασία ως προς την λειτουργία «φαντασίας» και «ονείρων».
- Τα είδη που επιβιώνουν για εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια χρόνια είναι εκείνα των οποίων η τυχαία εξέλιξη «έχτισε» κάτι που πέτυχε να επιβιώσει για περισσότερο χρόνο από το πόσο επέζησαν οι εκδοχές εξέλιξης που εξαλείφθηκαν γρηγορότερα. Ο χαμαιλέοντας δεν αλλάζει χρώμα για να επιζήσει αλλά επιζεί επειδή αλλάζει χρώμα. Με αυτό το σκεπτικό, ίσως δεν πρόκειται για «ατέλεια» αλλά για συμπτωματικά επιτυχή δομή/λειτουργικότητα. Άλλωστε, τα όνειρα (στον ύπνο) και η φαντασία (στο ξύπνιο) είναι η πηγή και κινητήρια δύναμη για εξέλιξη μέσω εφεύρεσης. Είναι αυτό που μας επέτρεψε να φτιάξαμε τεχνολογικό πολιτισμό, ξεκινώντας από το πως να χτίσουμε φωλιά, και μετά εστία, και μετά όλα τα άλλα –τα οποία και άλλα είδη ζωής, σχεδόν όλα, τα επιτυγχάνουν, όσο υπάρχουν.
- Δηλαδή, όπως στην αγαπητή Scarlett παραπάνω πρότεινα ότι αρχίζει να διαφαίνεται η ερώτηση του «τι είναι πραγματικότητα» και εδώ προτείνω το ίδιο –αλλά από άλλο σημείο εκκίνησης.
- Άθεοι και θρήσκοι. Είτε πει κανείς «Σύμπαν-Ζωή-Νόμοι φυσικής και εξέλιξης», είτε πει «Πατήρ-Υιός-Άγιο Πνεύμα», λέει το ίδιο πράγμα ακριβώς, με την μόνη διαφορά του αν μπορεί να δεχτεί την τυχαία ύπαρξη ή αν χρειάζεται έναν γονέα-δημιουργό. Το αξιοσημείωτο δεν είναι η διαφορά φρασεολογίας, κατά την γνώμη μου, αλλά το γεγονός ότι το κεντρικό νευρικό σύστημα του ανθρώπου μπορεί να εικονογραφήσει μόνο προς αυτή την κατεύθυνση, με όποια εικονογράφηση και ανάγκες να την εκφράσει. Παραδείγματος χάριν, εγώ προσωπικά πιστεύω ότι είμαστε το τι συμβαίνει σε άτομα υδρογόνου μετά από 13,6 δισεκατομμύρια χρόνια τυχαίας εξέλιξης, γαλαξίες τρισεκατομμυρίων ατόμων που «συλλογίζονται» την φύση του ατόμου. Αυτό δεν μπορεί άραγε να προσδιοριστεί ως η δική μου «πίστη»; Γιατί η λέξη «πίστη» να αποδίδεται μόνο σε εκείνους που έχουν την ανάγκη ενός γέρου στον ουρανό ντυμένου με μόδα ρουχισμού της Ιουδαίας προ 2.000 ετών;
- Η ουσιαστική ερώτηση κατά την γνώμη μου είναι γιατί το κεντρικό νευρικό μας σύστημα δεν δύναται να εικονογραφήσει μια πραγματικότητα περισσότερο σύνθετη από «Σύμπαν-Ζωή-Νόμοι φυσικής και εξέλιξης, με τρεις διαστάσεις χώρου και γραμμικό χρόνο»;
(…και, έπεται συνέχεια)
- Το να με αφήνουν στην σπηλιά οι φίλοι μου καθώς εκείνοι πάνε να κυνηγήσουν φαγητό, ώστε εγώ να κάτσω στην σπηλιά και να απεικονίσω στον τοίχο αυτό το οποίο εκείνοι κάνουν, και να δέχομαι την μερίδα μου από το κυνήγι τους και τον θαυμασμό και σεβασμό τους καθώς εξιστορώ στα παιδιά γύρω από την φωτιά τα κατορθώματα των γονέων τους… αυτό, δεν μπορεί άραγε να ονομαστεί «εμπορικό κέρδος μέσω της διασκέδασης των θεατών/πελατών»; Τι είναι «εμπόριο» και τι «κέρδος»; Και, αν το κυνήγι είναι το θεμέλιο της επιβίωσης, οι εικόνες που ζωγραφίζω δεν είναι άραγε απεικόνιση της θεμελιώδους πρακτικής της πίστης που μας επιτρέπει να υπάρχουμε και να επιβιώνουμε; Τι ζωγράφισα στον τοίχο της σπηλιάς; Φαντασία, Ειδησεογραφία, ή Θρησκεία; («αυτό που τρώνε γίνεται μέρος της ύπαρξης τους»; ) Ή και τα τρία; Ποια η διαφορά μεταξύ του «15000 ΠΚΕ, Η Περιπέτεια του Κυνηγιού» και του «2001, Η Οδύσσεια του Διαστήματος»;
Διαγραφή- Η ηθική (αρχές που αφορούν τη διάκριση μεταξύ σωστού και λάθος ή καλής και κακής συμπεριφοράς) στην τελική, είναι η συμπεριφορά που οδηγεί σε επιβίωση αντί σε εξάλειψη. Γιατί να υφίσταται, υπό οποιαδήποτε φύση της, μόνο για τα θηλαστικά; Ίσως, για τον άνθρωπο, αποδίδεται σε θρησκευτική «πίστη» μάλλον επειδή ο άνθρωπος θα ακολουθήσει νόμο του «θεού» λόγω περισσότερου φόβου από τον οποίον θα απέδιδε σε νόμους των ανθρώπων :-)
- «Θα αποτελούσε πλεονασμό να σου υπενθυμίσω εδώ - ευκαιρίας δοθείσης - το πόσο άθλιο θεωρώ το είδος μας εξ αιτίας των όσων δεινών επιφέρει στα άλλα είδη, αλλά και στο δικό του.» Ναι!
(…και, έπεται συνέχεια)
(ο blogger δεν με αφήνει να δημοσιεύσω "μεγάλα" σχόλια. Αυτό είναι συνέχεια του προηγούμενου)
ΑπάντησηΔιαγραφή- Ο ειδησεογραφικός χρόνος που αφιερώνεται σε κάθε συμβάν ανά τον πλανήτη ποτέ δεν ακολουθούσε κανόνες λογικής ή ισορροπίας. Πάντα κρύβεται κάποιο συμφέρον πίσω από την (μη) κάλυψη κάθε συμβάντος. Το ατύχημα με το βαθυσκάφος ήταν spectacular εξ αιτίας του πλούτου, ή αν προτιμάς της εκκεντρικότητας, των επιβαινόντων. Μάλιστα σε μια εποχή ειδησεογραφικά "ισχνών αγελάδων". Αντίθετα, το γεγονός με τους πρόσφυγες είναι σαφώς πολιτικό παιχνίδι. Η Τουρκία - παραδοσιακά - πατάει σε πολλές βάρκες. Του ΝΑΤΟ, της Ρωσίας, του Ισλαμ, των Αράβων, των Ισραηλινών. Αυτήν την εποχή, η Τουρκία εκβιάζει το ΝΑΤΟ (alias ΗΠΑ) με μπαμπούλα την Ρωσία. Ζητάει το μισό Αιγαίο, και μάλλον θα το πάρει πολύ σύντομα.
Τι πιο βολικό για τις ΗΠΑ από το να δημιουργήσουν έναν ειδησεογραφικό "χαμό" γύρω από πρόσφυγες που δήθεν δολοφονεί η Ελλάδα, ώστε να δοθεί στην Τουρκία η "συνδιαχείριση" του Αιγαίου; Ο δηλωμένος, φανερός σκοπός θα είναι ο καλύτερος - ανθρωπιστικότερος αν προτιμάς - έλεγχος των προσφυγικών ροών. Ποιος θα πει όχι στον ουμανισμό και την προστασία των προσφύγων; Ο αδήλωτος στόχος είναι να πάρει η Τουρκία το μισό (τουλάχιστον) Αιγαίο, με αντάλλαγμα το να μην τα κάνει πλακάκια με τους ρώσους.
Υπάρχουν και οι βολικότατοι εγχώριοι (παν)ηλίθιοι που μυρίστηκαν καρέκλα και είναι προθυμότατοι να κάνουν τα χατήρια των ΗΠΑ και να πουλήσουν την χώρα τους. Για λίγη εξουσία. Για να μπορούν να διορίσουν το σόϊ και τις ερωμένες/ους τους.
- Εννοείται ότι λυπάμαι για κάθε πρόσφυγα που πνίγεται. Αλλά η λύση δεν είναι να τους μαζεύουμε μεσοπέλαγα από τα σαπιοκάραβα. Η λύση είναι να εξαλείψουμε τις αιτίες που τον έκαναν πρόσφυγα. Ζόρικο, αν με ρωτάς.
Τις προάλλες διάβαζα ότι όλοι μας (όσοι ζούμε σε δυτικές χώρες) "απασχολούμε" κάπου ανάμεσα 35 - 70 σκλάβους. Το 1/3 από αυτούς ανήλικα. Κανονικότατους σκλάβους, όπως στις αρχαιοελληνικές πόλεις/κράτη. Μόνο που οι δικοί μας σκλάβοι είναι μακρυά και δεν τους βλέπουμε. Μόνο για τις υποδομές που απολαμβάνουμε - δρόμοι, νοσοκομεία, φάρμακα, τρεχούμενο πόσιμο νερό, καθαρές τουαλέτες - δουλεύουν 25 σκλάβοι για κάθε έναν από εμάς. Αν κάνουμε και "'άστατη ζωή" (κατανάλωση κρέατος, πολλά ταξίδια κ.α.) φτάνουμε στους 70 σκλάβους.
Για την αρχαία Αθήνα έλεγαν ότι είχε 500.000 σκλάβους για 10.000 κατοίκους. Δεν έχει αλλάξει πολύ η αναλογία...
Όπως πάντα, νάσαι καλά αγαπητέ Δημήτρη. LLAP.
Υ.Γ. Το σχόλιο μου είναι επίτηδες πολύλεξο, ώστε να διαβαστεί μόνο από ανθρώπους με την αρμόζουσα ιδιοσυγκρασία
- Και βέβαια κρύβεται κάποιο συμφέρον, πίσω και από την ειδησεογραφία και την φαντασιακή αφήγηση. Και πολιτικό (προς διαχείριση μαζών) και οικονομικό (εμπορικό –προμήθεια/ζήτηση). Κι συνδυασμοί αυτών. «Πολιτικά παιγνίδια» θα μπορούσε κανείς να ονομάσει τα πάντα, ανάλογα με την έννοια και φύση της έκφρασης «Πολιτική».
Διαγραφή- Το αν τους πρόσφυγες τους δολοφονεί ή/και τους βάζει σε στρατόπεδα συγκεντρώσεως η Ελλάδα το ανέφερα ως κάτι το οποίο πιστεύουν (σωστά ή λανθασμένα) επί δεκαετία οι ίδιοι οι πρόσφυγες (δες και το σχετικό που έγραψα στην Scarlett). Το από που πηγάζει αυτή η εντύπωση είναι πολύπλοκο πάντως δεν θα απέκλεια την σκέψη του ότι οι τοπικές «μαφίες» στην Ιταλία είναι πολύ καλά οργανωμένες ως προς το πως να τσεπώνουν κάπου 25%-50% από τα δισεκατομμύρια που δίνει η ΕΕ για τους πρόσφυγες.
- Βέβαια, δεν κοιτάμε μόνο το τι πουλάνε οι πολιτικοί κλπ., αλλά και το τι θέλουν να ακούσουν εκείνοι τους οποίους προσπαθούν να διαχειρίζονται. Από την υπεροψία λόγω αρχαίων προγόνων και …πολιτισμού, μέχρι εθνικισμό, ρατσισμό και φασισμό, οι πολιτικοί που θέλουν να διαχειριστούν τις μάζες το βρίσκουν ίσως πολύ εύκολο να το επιτύχουν στις βόρειες ακτές της Μεσογείου. Κότες; Αυγά; Καπνός-Φωτιά;
- Μπορεί τα ΕΚΑ (που στην Ελλάδα τα λένε ΗΠΑ λόγω πετριάς με την Αρχαία Ελλάδα) να θεωρούνται σε πολλά μέρη του πλανήτη ο μεγάλος Σατανάς, κι’ ας χτίστηκαν τους πρόσφατους αιώνες από ανθρώπους που πήγαν εκεί από όλο τον πλανήτη, αλλά μην ξεχνάμε ότι όλος ο πλανήτης αντιγράφει τα ΕΚΑ και τα αντιγράφει ανεπιτυχώς :-)
- Απόλυτα σύμφωνος με όλη σου την τελευταία παράγραφο (εδώ, emoji με δακρυσμένο πρόσωπο)
Να ‘σαι πάντα καλά αγαπητέ μου Jolly Roger!
ΥΓ. Όπου δεν πιάνουν πολλές λέξεις, μπορεί να λειτουργούν καλύτερα οι εικόνες. Στον τοίχο των σπηλαίων ;-)