Στα Ελληνικά τους λένε «Σκηνοθέτες» αλλά αυτό είναι λάθος. Δεν θέτουν τις σκηνές. Στην γλώσσα στην οποία εφευρέθηκε η θέση τους λέγονται Director, αλλά θα ήταν επίσης λάθος να το μεταφράσουμε ως Διευθυντής, όσο και να εντυπωσιαζόμαστε στην Μεσόγειο από διευθυντές.
Ο Director δίνει direction: κατεύθυνση. Ο πραγματικός Director, δεν λέει σε κανέναν τι να κάνει. Δίνει την κατεύθυνση σε επαγγελματίες και καλλιτέχνες και τους αφήνει να πάνε προς τα ‘κει με τον δικό τους τρόπο, με τον δικό τους επαγγελματισμό ή τέχνη, ή όραση. Ένας Director, directs. Δείχνει την κατεύθυνση σε συγγραφείς, κινηματογραφιστές, ηθοποιούς, μοντέρ, συνθέτες, μουσικούς… χτίστες, μοδίστρες, μπογιατζήδες, ηλεκτρολόγους… εκατοντάδες επαγγελματίες των οποίων η συλλογική εργασία μας ψυχαγωγεί για δυό ωρίτσες της ζωής μας, αρκετά ώστε να τους δώσουμε από μερικά νομίσματα ο καθένας.
Οι πραγματικοί Directors δίνουν την κατεύθυνση στους εκατοντάδες συνεργάτες τους και τους αφήνουν να εργαστούν (Γι' αυτό έχουμε τόσους ελάχιστους πραγματικούς directors στην Μεσόγειο). Ο έπαινος του πραγματικού Director είναι ότι συνέστησε μια ομάδα ικανών συνεργατών, όχι ότι τους επέβαλε τι να κάνουν. Και ο Director που καταφέρνει να γίνει αυτό που στα Γαλλικά τον ονομάζει auteur, και είναι διεθνής πλέον ορισμός, αφορά Directors που καταφέρνουν να υλοποιήσουν το όραμά τους μέσω της πρωτοβουλίας των δεκάδων συνεργατών τους οποίους επέλεξαν.
La nuit américaine (1973) (Day for Night)
δίνει κατεύθυνση στους ηθοποιούς Jacqueline Bisset και Jean-Pierre Léaud.
ειναι η ερωτική επιστολή του Truffaut προς τον Κινηματογράφο.
Ο Κινηματογράφος 1910-2010 (περίπου) είναι νεκρός.
Και, εντάξει, επειδή δεν είμαι κακός, η λίστα των ονομάτων:
(των παραπάνω φωτογραφιών, που τοποθετήθηκαν χωρίς καμία ιδιαίτερη σειρά ή προτεραιότητα σημαντικότητας)
1. Billy Wilder
2. Francois Truffaut
3. Steven Spielberg
4. Ridley Scott
5. Martin Scorsese
6. Sydney Pollack
7. Claude Lelouch
8. Sir David Lean CBE
9. Akira Kurosawa
10. Nora Ephron
11. Stanley Kubrick
12. Sir Alfred Hitchcock KBE
13. John Ford
14. Federico Fellini
15. D. W. Griffith*
16. Jane Campion
17. Sir Charles Spencer Chaplin KBE
18. Frank Capra
19. Robert Altman
20. Woody Allen
21. Orson Welles
22. Igmar Bergman
23. Kathryn Bigelow
24. Jean-Luc Godard
25. Roman Polanski
26. Jean Renoir
27. John Huston
28. Milos Forman
29. Buster Keaton
30. Barbra Streisand
* Ο πατέρας του Χόλυγουντ είναι η φωτογραφία #15
Τελευταίες εικόνες:
- Η Τελευταία σκηνή από την Έβδομη Σφραγίδα του Μπέργκμαν, και η τελευταία σκηνή από το Love and Death του Woody Allen, ομάζ στον Μπέργκμαν.
- Ο Σπήλμπεργκ ήθελε, και κατάφερε, να δώσει στον Φρανσουά Τρυφώ τον ρόλο του Λακόμπ στις Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου. Ήταν ο ρόλος του «Επικοινωνητή», και, για τον Σπήλμπεργκ, αυτός ήταν ο Τρυφώ.
- Απόσπασμα από το τέλος του Nuovo Cinema Paradiso του Τορνατόρε: τα φιλιά, από τα κομμάτια ταινιών που του είχε φυλάξει ο Αλφρέντο, όπως του είχε υποσχεθεί όταν ο Τοτό ήταν παιδί, και του τα άφησε αφού πέθανε.
- Το πρώτο και το τελευταίο καρέ του ζουμ του τέλους των 400 Χτυπημάτων του Τρυφώ. Εδώ, ο Τρυφώ δεν χρησιμοποίησε το ζουμ του φακού της μηχανής, αλλά όταν είδε στο μοντάζ ότι ήθελε να πλησιάσουμε το πρόσωπο και τα μάτια του Αντουάν Ντουανέλ, που τον υποδυόταν ο Ζαν-Πιέρ Λεώ, ζουμάρισε μέσα στα καρέ του φιλμ, γι' αυτό στο τέλος του ζουμ ο κόκκος του μαυρόασπρου φιλμ είναι πολύ μεγαλύτερος από την αρχή του ζουμ. Ο λόγος για τον οποίον δεν ζουμάρισε με τον φακό όταν το γύριζε ήταν γιατί ο Τρυφώ ήθελε η εικόνα να είναι παγωμένη σαν φωτογραφία και αυτό δεν θα ήταν δυνατό αν το έκανε στο γύρισμα.
~~~
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου