Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2023

Αριστεροδεξιά

 



Είμαι της γνώμης ότι σε κάθε δύσκολο και πολύπλοκο συλλογισμό βοηθά το να τον αναλύουμε στα εκ των οποίων συνετέθη.

Όσον αφορά τις περιβόητες «Αριστερά» και «Δεξιά» στην πολιτική, θα βοηθούσε να θυμηθούμε από που έρχονται οι όροι: Μετά τη Γαλλική επανάσταση του 1789, στην αίθουσα της συνέλευσης, νυν Κοινοβούλιο, η κυβέρνηση καθόταν στα Δεξιά και η Αντιπολίτευση στα Αριστερά. Τον καιρό εκείνον, δηλαδή, «Αριστερά» σήμαινε ότι είσαι αντιπολίτευση και όταν η αντιπολίτευση κέρδιζε εκλογές καθόσουνα στα… «Δεξιά».

Πέρασαν οι δεκαετίες, ήρθε και έφυγε ο Καρλ Μαρξ, ο Λένιν του πήδηξε τις θεωρίες περί της κατάστασης των εργατών στην Βρετανική Βιομηχανική Επανάσταση, και τις πήγε, τις θεωρίες που πήδηξε, στις στέπες της Ρωσίας… 

Ήρθαν διανοούμενοι στο Παρίσι, και ιδιαίτερα στην Μονμάρτρ, γεννήθηκε, γενικά στην Ευρώπη ο λεγόμενος «Σοσιαλισμός» με μουσάκι στο πιγούνι και μάλλινο κασκόλ, και ένα βιβλίο ποίησης στο αριστερό χέρι. Η «Αριστερά» και η «Δεξιά» μετατοπίστηκαν σαν έννοιες να σημαίνουν Σοσιαλισμό και Καπιταλισμό.

Αυτό που οι «Αριστεροί» μαχητές κατά του Καπιταλισμού ξέχασαν εντελώς, ή το περνάνε στο ντούκου, είναι πως όταν γίνουν εκείνοι Σοσιαλιστική κυβέρνηση, για να υπάρχει και να κινείται η οικονομία του Σοσιαλιστικού τους Κράτους χρειάζεται …Κεφάλαιο. Με ρευστό χρήμα και κρατικά περιουσιακά στοιχεία. Εισόδημα και Έξοδα. Κόσμος να δουλεύει για να παράγει και κόσμος να έχει γρόσι να αγοράζει τα προϊόντα, με την εποπτία και κατεύθυνση όμως του Σοσιαλιστικού κράτους.

Κοντολογίς, όταν μιλάμε για Σοσιαλισμό και Καπιταλισμό, η μοναδική πραγματική διαφορά εντοπίζεται στο ποιοι κρατάνε το Κεφάλαιο και με τι προτεραιότητες το διοργανώνουν και το χρησιμοποιούν.

Η ουσία όσον αφορά προτεραιότητες, μεταξύ Σοσιαλισμού και Καπιταλισμού, «Αριστεράς» και «Δεξιάς», είναι ότι ο Σοσιαλισμός πιστεύει σε μια μεγαλύτερου εύρους και επιρροής κυβέρνηση που κατευθύνει το πως θα οργανωθεί και θα ξοδευτεί το κεφάλαιο εις όφελος των αδύναμων και φτωχότερων, ενώ ο Καπιταλισμός πιστεύει σε μια «μικρότερη» κυβέρνηση που αφήνει τις δυνάμεις της αγοράς, την ζήτηση και την προσφορά, να οργανώσουν «φυσικά» και εξελικτικά το πως χρησιμοποιείται το Κεφάλαιο ελεύθερα από την κοινωνία για να υπάρχουν δουλειές, προϊόντα, και κατανάλωση.

Ξοδεύει κανείς όσα έχει και δεν έχει εδώ και τώρα, ή αποθηκεύει για το κρύο του χειμώνα, σαν τον τζίτζικα και το μερμήγκι του Αισώπου; Όσα περισσότερα τζιτζίκια, τόσο περισσότερο απαιτούν Σοσιαλισμό, ότι έχετε ευχαρίστηση για όταν τα ξοδέψουν όλα. Εκτός βέβαια αν, όπως γίνεται συνήθως, τα τζιτζίκια είναι σκορπιοί και τα μερμήγκια βάτραχοι, πάλι του Αισώπου.

Αυτό το είχε πλαισιώσει πολύ όμορφα ο Τζων Κέννεντυ όταν είχε πει: «Μη ρωτάτε τι μπορεί να κάνει η χώρα σας για εσάς (Σοσιαλισμός) αλλά σκεφτείτε τι μπορείτε να κάνετε εσείς για την χώρα σας (Καπιταλισμός)». Με άλλα λόγια, όσοι μπορούν να κάνουν, κάνουν, και οι υπόλοιποι περιμένουν το Κράτος να κάνει γι’ αυτούς, κι’ έχει ο Θεός, βοήθειά μας. Αν βέβαια το κράτος που χτίσανε και ψηφίσανε είναι ένα καλαμπούρι, όπως μερικά-μερικά μη λέμε ονόματα και θίγουμε εθνικές περφάνιες, άλλο ανέκδοτο αυτά.

Δηλαδή, η διαφορά είναι στο αν το «Δίχτυ Ασφαλείας» μιας κοινωνίας ελέγχεται έως και δικτατορικά από τον Σοσιαλισμό, ή αφήνεται στην φυσική εξέλιξη της οικονομίας και εθελοντισμό, στην (ζωώδη) φυσική εξέλιξη της υπερίσχυσης του πιο δυνατού, από τον Καπιταλισμό.

Βέβαια ούτε το ένα ούτε το άλλο σύστημα έχουν την πλήρη απάντηση, ούτε το ένα ούτε το άλλο μπορεί να λειτουργήσει μόνο του, εφ’ όσον η διαχείριση εξαρτάται από τις κατά εποχές πραγματικότητες και ανάγκες της κοινωνικής και κρατικής οικονομίας, και των πολιτών. Ανάλογα με την εποχή και τις τάσεις και συγκυρίες, εγχώριες και παγκόσμιες, η ίδια χώρα, η ίδια οικονομία μπορεί να ωφελείται περισσότερο από την μια θεωρία, και την άλλη εποχή να ωφελείται περισσότερο από την άλλη θεωρία, σε διαφορετικά επίπεδα και βαθμούς. Ισορροπημένη συνεργασία. Τι λέω τώρα... Ισορροπημένη... Τι να ισορροπήσεις όταν μισούν οι μεν του δε και οι δε τους μεν...

Όπως, παραδείγματος χάρη, όταν βάλανε την Ελλάδα στην Ευρωζώνη το 2002, με κόστος ζωής Ευρωζώνης αλλά μισθούς το εν-τέταρτο των μισθών της Ευρωζώνης, και το 2009 η Ελλάδα χρεοκόπησε, η Ευρώπη, και ο Γιωργάκης από το Καστελόριζο, αντί να χρεοκοπήσουν το Ελληνικό κράτος, χρεωκόπησαν τον κάθε Έλληνα, προσωπικά. Και δέκα χρόνια αργότερα είπε η Ευρώπη, καλά αντέξανε, καλά υπακούσανε, πες τους τώρα ότι δεν είναι πλέον χρεοκοπημένοι. Τους τό ‘πανε, και το χάψανε.

Το πρόβλημα είναι ότι ο κόσμος δεν έχει την παραμικρή ιδέα για όλα τα παραπάνω, αλλά αποφασίζει βασισμένος σε αντιθέσεις, παρανοήσεις, πλήρη άγνοια, μίση, οικογενειακές παραδόσεις θέσης στον εμφύλιο, και στο ποιοι του υπόσχονται λεφτά. Λεφτά υπάρχουνε, 2009 και 2015 και να οι ψήφοι. Για ότι διαβάσατε παραπάνω ιδέα δεν έχει κανείς, με την σύσταση και έννοιες με τις οποίες παρουσιάστηκαν αυτά στις παραπάνω παραγράφους.

Και κανείς, φυσικά, δεν έχει ιδέα ότι ο Μάρξ είπε, και έπραξε καθημερινά με δικά του χρήματα, όλη του την ζωή, παρά την δυσφορία της κυρίας Μαρξ, ότι οι αδύναμοι, οι φτωχοί, οι εργάτες πρέπει ένα και μόνο ένα πράγμα να κάνουν πριν κάνουν οτιδήποτε άλλο. Να μορφωθούνε. Μόνοι τους με δική τους πρωτοβουλία, αν δεν τους μορφώνει το κράτος. Αφού μορφωθούνε, είπε, δεύτερον: να ενωθούν, πέρα από σύνορα κρατών. Και, αφού αποκτήσουν το ακριβότερο αγαθό, την μόρφωση, και αποκτήσουν την δύναμη της ένωσης για να απολαύσουν τα φρούτα της γνώσης, τότε, αν ακόμα δεν έχουν βρει κάποιο μέτρο οικονομικής δικαιοσύνης στην κοινωνία, τότε, να επαναστατήσουν. Τα ίδια πράματα είπανε κοι οι δύο, σε διαφορετικές εποχές, αλλά τον Ιησού τον καρφώσανε οι Ρωμαίοι πάνω σ' ένα ξύλινο σταυρό (οι Ρωμαίοι, όχι οι Εβραίοι όπως οι Έλληνες και άλλοι αρέσκονται να λένε) και τον Μαρξ τον βίδωσε ο Λένιν πάνω σ' ένα σιδερένιο σφυροδρέπανο. Ο Λένιν πήδηξε πάνω από τα πρώτα δύο, την μόρφωση και την ένωση, και πήγε κατ' ευθείαν στην επανάσταση και μετά κατ' ευθείαν στην δικτατορία, όχι του προλεταριάτου αλλά της κεντρικής επιτροπής. Η κεντρική επιτροπή των έντεκα αποστόλων αναθεμάτισε μάλιστα τον Ιούδα και αργότερα έφερε τον Παύλο, ενώ η κεντρικη επιτροπή στην Μόσχα αναθεμάτισε τον Τρότσκι και μετά έφερε τον Στάλιν. Μεγάλο πράμα η κεντρική επιτροπή, να δεις.

Αναρωτιέμαι ποιος κατανοεί ότι Μαρξιστκή κοινωνία σημαίνει εκείνη που έχει την λιγότερη κάθετη απόσταση από τους πλουσιότερους στους φτωχότερους. Και αναρωτιέμαι ποιος γνωρίζει ποια κοινωνία, και πότε, είχε κατά τον εικοστό αιώνα την μικρότερη κάθετη απόσταση από τους πλουσιότερους στους φτωχότερους; Τα Ενωμένα Κράτη της Αμερικής, την δεκαετία των ’50.

Αλλά, τελικά, εκείνοι που έχουν το Κεφάλαιο γίνονται όλο και πλουσιότεροι και εκείνοι που δεν έχουν το Κεφάλαιο το θέλουνε, να γίνουν πλουσιότεροι εκείνοι και να τα πάρουνε από ‘κείνους που το είχανε (με φιλοσοφικά τσιτάτα που βγάζει η κεντρική επιτροπή). Μόρφωση και ένωση όχι τόσο πολύ. Τι να την κάνεις την μόρφωση αν το μόνο που θα σε μάθει είναι ότι η κεντρική επιτροπή σου πουλάει φούμαρα.

Στο τέλος για κυβέρνηση-και-αντιπολίτευση μιλάμε. Ποιοι έχουν τι και ποιοι μπορούν να το πάρουν από ποιούς. Κάτι ξέρανε οι Γάλλοι με τα δικαστήρια-κουκλοθέατρα και τα λουτρά αίματος που άχνιζαν γύρω από τις γκιλοτίνες στο κρύο του Παρισιού... που ρίξανε τον βασιλιά για να αναδείξουν αυτοκράτορα. Μέχρι που αφίχθηκε ο Δούκας του Γουέλινγκτον στο Βατερλώ και με ένα συγκρατημένο αλλά αξιαγάπητο χαμόγελο παρακάλεσε για ένα τσάι με πολύ λίγο γάλα και μερικά βουτήματα.


...τι άλλο να πω; Είναι δύσκολο να σχολιάσει κανείς το τι τρέχει σήμερα με την πολιτική ταυτότητα των χαριτωμένων, λεγόμενων «Αριστερών» ψηφοφόρων με τα καμιά εικοσαριά κόμματα «Αριστεράς» στην Ελλάδα χωρίς να σχολιάσει, αυτόματα, και το πως ένα κόμμα του 4% έγινε κυβέρνηση και μετά έκανε τσουλήθρα στην παιδική χαρά πριν σκάσει τους τελευταίους μήνες σε ένα πυροτέχνημα γελοιότητας. 







~~~



Εν τω μεταξύ, στο κοιμητήριο του Highgate στο Λονδίνο...




















2 σχόλια:

  1. Ψηφίζουμε για δήμαρχο αυτόν που θα βάλει τις περισσότερες ξαπλώστρες στην παραλία. Ψηφίζουμε για πρωθυπουργό αυτόν που θα μας δώσει τα περισσότερα φράγκα. Χωρίς να δουλέψουμε. Και το παιδί μας σημαιοφόρο στην παρέλαση (όχι όμως στον στρατό) και με πτυχίο ΑΕΙ. Χωρίς να δουλέψει και χωρίς να διαβάσει.

    Μερικοί ψηφίζουν ανάλογα με την παράταξη που βρίσκονταν ο παππούς τους το 1944-1949.
    Μερικοί άλλοι ψηφίζουν επειδή ο τάδε είναι "καλός και σοβαρός οικογενειάρχης" (γι' αυτό οι μαυρογυαλούροι μας έχουν πρήξει με τα παιδάκια τους)

    Πάρα πολλοί ψηφίζουν αποχή, επειδή "όλοι ίδιοι είναι, αλλά ΧΧΧΧΧΧ", όπου ΧΧΧΧΧΧ = ότι ψεκασμένη (υπερσυντηρητική) μαλακία μπορείς να φανταστείς.

    Αυτά και τίποτα άλλο. Τα υπόλοιπα είναι θεωρίες.

    Αυτοί που έφτιαχναν τους δημοκρατικούς θεσμούς ξεκινούσαν από την παραδοχή μορφωμένων ανθρώπων που ψηφίζουν με γνώμονα το γενικό καλό. Δεν είχαν προβλέψει ούτε την μαζική, πηχτή αμορφωσιά, ούτε την βλακεία, ούτε το ατομικό μικροσυμφέρον ούτε τις κατίνες των σόσιαλ.

    Εδώ και 2.500 χρόνια τα ίδια. Τόσους και τόσους εξοστράκιζαν στην Σικελία.

    Ψηφίζω μεν (όχι στην Ελλάδα), αλλά δεν έχω εμπιστοσύνη στον θεσμό.

    ΥΓ: Ακόμα απορώ γιατί καταδέχεσαι να ασχολείσαι ειδικά με ένα κόμμα που ο ίδιος - σωστά - χαρακτηρίζεις σαν "πυροτέχνημα γελοιότητας".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Jolly Roger μου!

      Θα αρχίσω από το τέλος :-)
      …ως προς το τι κάθομαι και ασχολούμαι με αυτό το γελοίο κατασκεύασμα. Καλή ερώτηση! Η επικίνδυνη γελοιότητα στην Αμερική είναι οι Τραμπάκηδες και στην Ελλάδα οι Συριζαίοι. Παράδοξο πως ενώ οι μεν είναι «δεξιοί» και οι δε «αριστεροί», είναι και οι δύο πάρε τους μεν και φτύσε τους δε, ολόιδιοι! Στην Ελλάδα βέβαια αυτό ξεκίνησε γύρω στα 2004, και από τότε φώναζα ότι ο λεγάμενος που τους έβαλε στο γύψο είναι ένας τυχοδιώκτης-καθίκι που τους μεταπωλεί τις αυταπάτες τους. Και χειροτέρεψε το πράμα το 2015. Και καλά, αλλά… και Τραμπάκηδες μεν και γελοίοι δε, τυχαίνουν και στον άμεσα κοντινό κύκλο του καθενός, καμιά φορά. Και στην δική μου περίπτωση, υπερ-αγαπητό πρόσωπο επί πενήντα χρόνια, μας πλήγωσε άσκημα με τον Ελληνικό καραγκιοζοφασισμό από τον οποίο δεν δραπετεύει κανείς όσο μένει μέσα στο Ελλαδιστάν, και μάλιστα στην τρίτη επέτειο του Κώστα μας, μετά από το μνημόσυνο, φέρνοντάς μας σε σημείο που είναι πλέον προφανές ότι η οποιαδήποτε προσπάθεια επικοινωνίας είναι ανώφελη όσο και να προσπαθώ και να παραβλέπω δεκαετίες. Άλλα λέω, άλλα καταλαβαίνει, και τσακώνεται και λέει πράματα απαράδεκτα, κρίμα, ντροπή. Και το ‘κανε αυτό και πέρσι στην επέτειό μας, και φέτος στα τρία χρόνια του παιδιού μας. Έτσι, τον τελευταίο μήνα-και, γράφω και εδώ γύρω-γύρω σ’ αυτό, σαν προσωπική επεξεργασία-διαδικασία να το περάσω και να προχωρήσω πέρα από αυτό...

      Άλλωστε και αυτά εδώ δεν πρόκειται να τα διαβάσει ποτέ γιατί ήδη με πλήγωσε από χρόνια όταν ανακοίνωσε ότι δεν διαβάζει το μπλογκ μου επειδή είμαι …ανθέλληνας. Την σήμερον ημέρα, φαίνεται, ή ανθέλλληνας είναι κανείς, ή καραγκιοζοφασίστας.

      Ειλικρινής απάντηση σε μια πολύ καλή ερώτηση :-)

      Ότι έγραψες αγαπητέ είναι και κατ’ εμέ απόλυτα σωστές παρατηρήσεις, για την Ελληνική πραγματικότητα, και μάλιστα τα παίρνω αυτά και με την σκέψη μου τα αναγάγω σε διεθνείς πραγματικότητες, και πως εκφράζεται το κάθε τι που έγραψες στις διάφορες κοινωνίες και χώρες. Ίσως διαφορετικά σε επιφανειακή ακρόαση, αλλά όμοια στην ουσία. Και φυσικά τα ψεκασμένη μαλακία που ακολουθεί τα αρχικά αμόρφωτα τσιτάτα και αυταπάτες.

      Νομίζω ότι στ’ αλήθεια το πράμα χειροτερεύει σταθερά επί τουλάχιστον δυό δεκαετίες τώρα και βάλε, διεθνώς. Η Μαργαρίτα κι’ εγώ δεν ξέρουμε που θα φτάσει, αλλά έχουμε αρχίσει να φοβόμαστε. Άνθρωποι που τους γνωρίζουμε χρόνια και στην Ελλάδα, και Αμερική και Ιταλία αλλάζουν και μπαίνουν στην δίνη της εξωπραγματικότητας προφανώς θεμελιωμένης στην αμορφωσιά, ή, για να το πούμε καλύτερα, στην επιλεκτική διαχείριση μιας πραγματικότητας σε σάντουιτς αλήθειας και ψεμάτων, ή και ουρανοκατέβατης μαλακίας που ταιριάζει στην αφήγηση που υφαίνουν γιατί έτσι την προτιμάνε...

      Μορφωμένοι, υποτίθεται, άνθρωποι, αλλάζουν λιγάκι, εδώ κι’ εκεί, μια αφήγηση Ιστορική, για να ταιριάξει καλύτερα το ζουμί στην σούπα τους. Τι τρέχει με την μόρφωση τώρα την εποχή του σμαρτφων και των σόσιαλ;

      Ναι, καλά λες ότι δυόμισι χιλιάδες χρόνια τα ίδια γίνονται, αλλά υπάρχει και το εκκρεμές, που όταν πηγαίνει από την καλύτερη μεριά στην χειρότερη είναι σαν να είδες τον ήλιο μέσα από τα σύννεφα της καταιγίδας, αλλά, μετά, τα σύννεφα κλείνουνε πάλι.

      Καλή ερώτηση του αν έχουμε εμπιστοσύνη στον θεσμό κι’ ας μην ψηφίζουμε στην Ελλάδα. Στην Μασαχουσέτη είχα εμπιστοσύνη. Τώρα που θα ψηφίζω στην Φλόριδα, ειλικρινά, μόλις διάβασα τι έγραψες αμέσως συνειδητοποίησα ότι ήδη το ήξερα ότι στην Φλόριδα δεν έχω εμπιστοσύνη και με ενοχλεί αυτό.

      Να ‘σαι καλά!

      Διαγραφή

Σημειώσεις σχετικά με τα σχόλια:

Η Αποθήκη Σκέψης δεν δέχεται "Ανώνυμα" σχόλια, γιατί μερικοί ανώνυμοι διάλεγαν να μην υπογράφουν καν με κάποιο όνομα κάτω από το σχόλιό τους. Ενώ ούτε η μπλογκική ταυτότητα ούτε ένα όνομα γραμμένο κάτω από ένα σχόλιο σημαίνουν τίποτα, η προδίδουν κανένα πραγματικό στοιχείο, η πλήρης ανωνυμία δείχνει απλά έλλειψη οποιουδήποτε σεβασμού προς τους άλλους σχολιαστές. Ζητώ συγγνώμη για αυτήν την αλλαγή από τους φίλους που υπέγραφαν τα ανώνυμα σχόλιά τους και ελπίζω να βρείτε έναν τρόπο να συνεχίσετε να σχολιάζετε όποτε θέλετε.


Για να απαντήσετε σε μεμονωμένα σχόλια, κάντε κλικ στο λινκ "Reply" κάτω από το κάθε σχόλιο. Για να συνεχιστεί η σειρά σχετικών σχολίων κάτω από ένα συγκεκριμένο σχόλιο πρέπει να πατάτε το λινκ "Reply" κάτω από το αρχικό σχόλιο της σειράς.

Για να γράφετε ανεξάρτητο σχόλιο πρέπει να χρησιμοποιείτε το κουτί σχολίων κάτω-κάτω χωρίς να πατάτε "Reply" προηγουμένως.