Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024

Ήθη

 




Φαίνεται πως το κυρίως μπάχαλο αυτές τις μέρες στην Ελλάδα είναι το νομοσχέδιο για τον γάμο ομοφύλων.
Με επέκταση στο θέμα του αν δικαιούται ένας άνθρωπος να αισθάνεται το φύλο του και τους πόθους του στην ψυχή του αντί να του λένε οι άλλοι πως πρέπει να αισθάνεται, πως να φέρεται και τι να ποθεί.
Και, παρά πέρα επέκταση στο αν έχουν δίκιο όλες οι μελέτες ανά τον κόσμο (κλικ για παράδειγμα) που λένε ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε ετερόφυλες οικογένειες δεν έχουν στους χαρακτήρες και μετέπειτα ζωή την παραμικρή διαφορά με εκείνα που μεγαλώνουν σε ομόφυλες οικογένειες. 

Η Ελλάδα, βέβαια, ήρθε στο θέμα με πολύ μεγάλη καθυστέρηση. 
Ήδη, με πρώτη την Ολλανδία το 2001, εδώ και 22 χρόνια και μέχρι σήμερα, ο γάμος μεταξύ δύο ατόμων ιδίου φύλου έχει νομιμοποιηθεί σε πάνω από 35 χώρες συν τον περισσότερο Καναδά και πολλά από τα Κράτη των Ενωμένων Κρατών της Αμερικής. 

Για να πάω κατ’ ευθείαν στο ψητό της ανάρτησης, το πραγματικό θέμα είναι το κατά πόσο επιτρέπεται η θρησκεία να εισέρχεται στην νομοθεσία ενός κράτους και στο αν και πως το κράτος πρέπει να αναγνωρίζει τα δικαιώματα όλων των πολιτών. Η ερώτηση όμως, πολύ συχνά, δεν θα έπρεπε να είναι το αν πρέπει να γίνεται κάτι, αλλά ποιος ο λόγος του να μην γίνεται. 


Πέντε αποφθέγματα του Βολταίρου (1694-1778)

Η θρησκεία ξεκίνησε όταν ο πρώτος απατεώνας συνάντησε τον πρώτο ανόητο.

Για να μάθετε ποιος σας κυβερνά, απλώς βρείτε ποιους δεν επιτρέπεται να επικρίνετε.

Ο Θεός δημιούργησε το σεξ. Οι ιερείς δημιούργησαν τον γάμο.

Αυτοί που μπορούν να σας κάνουν να πιστέψετε παραλογισμούς,
μπορούν να σας κάνουν να διαπράξετε φρικαλεότητες.

Κρίνετε έναν άνθρωπο από τις ερωτήσεις του και όχι από τις απαντήσεις του.


Είναι άραγε σωστό, τον εικοστό πρώτο αιώνα, η νομοθεσία ενός κράτους να επηρεάζεται από την προσωπική πίστη μέρους των πολιτών, είτε αυτή η πίστη βασίζεται στην θρησκεία τους είτε απλά στη γνώμη τους; Είναι βέβαια ευκολότερο να πούμε ότι η προσωπική γνώμη δεν πρέπει να επιβάλλεται σε άλλους που δεν την ασπάζονται παρά να πούμε ότι η θρησκεία δεν μπορεί να επηρεάζει το κράτος. Η Θρησκεία αιτιολογεί και θεμελειώνει την προσωπική γνώμη.

Ο διαχωρισμός μεταξύ Θρησκείας και Κράτους είναι ένα θέμα κεντρικό στην πολιτική, πολιτιστική και κοινωνιολογική εξέλιξη μετά την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό. Παντού και ιδιαίτερα στον Δυτικό κόσμο, αλλά όχι τόσο στην Ελλάδα όπου η Θρησκεία και το Κράτος είναι ακόμα ασφυκτικά συνυφασμένα. Στην Ελλάδα όπου η προσωπική γνώμη παρουσιάζεται σαν απόδειξη του σωστού και του λάθους.

Το κατά πόσο και πως η Θρησκεία αναμιγνύεται με το Κράτος στην Ελλάδα είναι εμφανέστατο σε κραυγαλέα παραδείγματα όπως αυτό: όταν ορκίζονται υπουργοί του κράτους, μαζεύονται όλοι μπουλούκι, ακουμπάει ένας (ή μία) το βαγγέλιο στο τραπέζι μπροστά από τον παπά και οι υπόλοιποι ακουμπάνε τους ώμους των μπροστινών τους. Ίδιο σκεπτικό με το όπως όταν παντρευτήκαμε με την Μαργαρίτα, και ο Αμερικανός Κουμπάρος μας δεν ήταν Ορθόδοξος, έπρεπε να βρούμε μια Ελληνίδα να ακουμπήσει με το μικρό της δάκτυλο το δεξί χέρι του κουμπάρου καθώς εκείνος άλλαζε τα στέφανα. Κάτι σαν καλωδίωση, να δεις, για να διοχετευτεί ο θεός, γιατί χωρίς καλωδίωση ο θεός δεν διοχετεύεται κατά πως φαίνεται να λέει η Εκκλησία... Όσο για το μπουλούκι των ορκιζόμενων υπουργών, την στιγμή εκείνη της ορκωμοσίας, όχι μόνο διαχωρισμός Θρησκείας και Κράτους δεν υπάρχει, αλλά το Κράτος γίνεται Θρησκευτικό.

Σε άλλες Δυτικές χώρες, η τελετή ορκωμοσίας υπουργών στην Ελλάδα έχει θέση όχι τόσο στις ειδήσεις αλλά σε κωμωδίες.

Τι έχουμε λοιπόν να πούμε όσον αφορά τον διαχωρισμό Κράτους και Θρησκείας;
Πριν αρχίσουμε ο καθένας το μακρύ μας και το κοντό μας, ως προς το κατά πόσο τα θρησκευτικά ήθη και οι προσωπικές γνώμες των μεν επιτρέπεται να καθορίζουν τα δικαιώματα όλων των πολιτών συμπεριλαμβανημένων των δε είτε τους αρέσει είτε όχι, και την μεταχείρισή τους από το κράτος, ηθικά, πρακτικά και οικονομικά, ας δούμε ποιος στην Ιστορία της συγκεκριμένης θρησκείας είναι ο πρώτος που είπε ότι το κράτος και η θρησκεία δεν πρέπει να μπερδεύονται και πρέπει να είναι εντελώς ξεχωριστά. 

Το εξήγησε πεντακάθαρα ο Ιησούς από την Ναζαρέτ όταν είπε «ἀπόδοτε οὖν τα Καίσαρος Καίσαρι καί τα τοῦ θεοῦ τῷ θεῷ». 
Ελεύθερη απόδοση στα νέα Ελληνικά: «Φερθείτε προς το κράτος ως πολίτες του κράτους και προς τον θεό ως πιστοί του θεού, αλλά μην μπερδεύετε, να σας χαρώ, το ένα με το άλλο, γιατί αυτά όλα που λέω περί αγάπης και βασιλείας του ουρανού θα τα ανακατώσουνε με την αυτοκρατορία της Ρώμης και θα πούνε ότι ξεσηκώνω επανάσταση, θα με σταυρώσουνε οι Ρωμαίοι τον κακομοίρη εμένα τον Εβραίο, και άντε μετά εσείς να βγάλτε άκρη.»

Έτσι είπε ο άνθρωπος! Δεν φταίω ούτε εγώ, ούτε οι άνθρωποι που επιλέγουν με ποιόν ή ποιά να μοιραστούν την ζωή τους –όπως και ο Γιεσουά είχε κολλητή την μορφωμένη και από καλή και εύπορη οικογένεια Μαρία από τα Μάγδαλα την οποία η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία τον μεσαίωνα την έβγαλε πουτάνα μη και την πάρουμε στα σοβαρά την γυναίκα για Μαθήτρια του περιβόητου περιπλανώμενου Ραβίνου αντί για αμαρτούσα γυνή. Τον οποίο Ραβίνο τον δόλιο (Ραβίνος, όπως αποκαλούν τον Ιησού στην Καινή Διαθήκη, σημαίνει Δάσκαλος) 1.698 χρόνια τώρα από τον Constantine και την Νίκαια τον αντιπροσωπεύει επί Γης η κυβερνητικά δομημένη οργάνωση του Χριστιανισμού που τον έφερε στους μη-Εβραίους ο Σαούλ από την Ταρσό, που τον λέμε Παύλο στην Ελλάδα και Πάολο στην Ρώμη, και Πωλ αλλού. Ο «Χριστιανισμός» είναι Παυλισμός και έχει να κάνει με τον Γεσουά όσο έχει ο Λενινισμός να κάνει με τον Μαρξ.

Κι’ αν της Ελληνικής Αυτοκέφαλης και Ανεγκέφαλης Εκκλησίας και των προβάτων της δεν τους αρέσει αυτό που δίδαξε ο Χριστούλης περί θεού και κράτους… αυτό δεν θα το λύσει ένα δημοψήφισμα (άλλωστε η ψήφος του λαού εξέλεξε και τον Μουσολίνι και τον Χίτλερ) αλλά το απαντά η λογική: Εκείνη η Λογική που μας την έφερε ο Διαφωτισμός μετά την Αναγέννηση, παντού εκτός από την Ελλάδα η οποία Ελλάδα ούτε Αναγέννηση πέρασε ούτε Διαφωτισμό αλλά πήγε κατ' ευθείαν στην ξερολίαση. που μας χρωστάνε πολιτισμό, ρε! και για τους οποίους Ρωμιούς τον γαλανομάτη, ξανθό Χριστούλη τον σκοτώσανε οι κακοί Εβραίοι, όχι οι Ρωμαίοι. Και αυτοί οι τα πάντα γιγνώσκοντες Ρωμιοί τώρα πιστεύουν ότι είναι σωστό να επιβάλλουν τα δικά τους πιστεύω σε όλους.

Αμέτι τους χαμέτι τό 'χουν μερικοί να μπάζουν την θρησκεία τους στις κρεβατοκάμαρες των άλλων...
Και μόνο το να ρωτάμε αν τα ήθη και επιταγές μιας οργανωμένης θρησκείας πρέπει να εισέρχονται στην νομοθεσία του κράτους και να προσδιορίζουν τι δικαιώματα έχουν ή δεν έχουν όλοι οι πολίτες, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί θλιβερό και μεσαιωνικό. Στην Αρχαία Ελλάδα άραγε τι πιστεύανε και τι έπρατταν με το θέμα της ομοφυλοφιλίας και της αγάπης μεταξύ ανδρών; στην Αθήνα; στην Σπάρτη;
Κατά την Ερευνητική Εγκυκλοπαίδεια Πολιτικής, του πανεπιστημίου της Οξφόρδης:
Κλικ εδώ για την σελίδα, σχετικά με ομοφυλοφιλία στην Αρχαία Ελλάδα.
Και στα Ελληνικά, στην σελίδα Ψυχολογία Τώρα, κλικ εδώ για Ελληνική άποψη βασισμένη σε εργασία γιατρών.


Εν τω μεταξύ, στους κόλπους της τέχνης:


Σκηνή από την ταινία Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται (Celui qui doit mourir / Εκείνος που πρέπει να πεθάνει‎‎),
γαλλοϊταλική ταινία του 1957 σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασέν.
Ο Πιέρ Βανέκ (Χριστός), η Μελίνα (Μαγδαληνή) και ένα πρόβατο.
Η ταινία βασίζεται στο μυθιστόρημα Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται του Νίκου Καζαντζάκη.

.
...και ξανασταυρώνεται, και ξανασταυρώνεται, και άντε πάλι... και η οργανωμένη Εκκλησία, Εκκλησία.


~~~


Όσον αφορά τον διαχωρισμό μεταξύ Κράτους και Θρησκείας στην νεότερη εποχή, ο πρώτος Συνταγματικός διαχωρισμός θεσμοθετήκηκε στο Σύνταγμα των Ενωμένων Κρατών της Αμερικής το 1787. Από τότε και σε άλλα Κράτη, είτε στο Σύνταγμά τους είτε με νόμους όπως στην Γαλλία με τον νόμο περί λαϊκισμού του 1905, και στο Σύνταγμα της Ιταλίας όπου η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία καθορίζεται ως εντελώς ξεχωριστή (!) του κράτους.

Η Ελλάδα είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση όπου το Άρθρο 3 του Συντάγματος συγχέει Κράτος και Θρησκεία χωρίς η φρασεολογία να είναι ακριβής, και συνεπώς δεν είναι δυνατόν να λεχθεί ότι υπάρχει πραγματικός διαχωρισμός μεταξύ Κράτους και Θρησκείας, στην Ελλάδα

Όπως θα δείται στην παρακάτω φρασεολογία, η θεσμοθέτηση του αν υπάρχει καθαρός διαχωρισμός ή όχι μεταξύ Κράτους και Θρησκείας στην Ελλάδα είναι άρες μάρες κουκουνάρες, ή, άλλα λόγια ν' αγαπιώμαστε και πρώτα ο Θεός μεγάλ'η  χάρι του.

Σύνταγμα της Ελλάδας:

Άρθρο 3: (Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας)

1. Eπικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού  τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Eίναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο των εν ενεργεία Aρχιερέων και από τη Διαρκή Iερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Eκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Tόμου της κθ΄ (29) Iουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.

2. Tο εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Kράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.

3. Tο κείμενο της Aγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. H επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Aυτοκέφαλης Eκκλησίας της Eλλάδας και της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας στην Kωνσταντινούπολη.

Άρθρο 5

1. Kαθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Xώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη.

Και διερωτάται κάποιος που διαβάζει το Ελληνικό Σύνταγμα, Άρθρο 5.1., πως άραγε προσδιορίζει κανείς τα «χρηστά ήθη»; ποιος τα προσδιορίζει; Τι είναι «χρηστά ήθη»; Ένας άνδρας που αγαπά άνδρα, ή γυναίκα που αγαπά γυναίκα, δεν είναι χρηστών ηθών; (Σημ.: Χρηστά Ηθη με ήτα αντί για γιώτα δεν εννοούν τα του Χριστού)


Από την άλλη μεριά, το Σύνταγμα των Ενωμένων Κρατών της Αμερικής είναι πιο σαφές. Κατά την Πρώτη Τροποποίηση στην Διακύρηξη των Δικαιωμάτων, στο Σύνταγμα: «Congress shall make no law respecting an establishment of religion» (Το Κογκρέσο δεν θα θεσπίσει νόμο που να σέβεται [να σχετίζεται με/να εγκαθιδρύει] το θεσμό της θρησκείας). Το 1787 το γράψανε αυτό, πριν 236 χρόνια, στο τέλος της Εποχής του Διαφωτισμού.

Η πλειοψηφία των πολιτών στην Ελλάδα τίθεται, κατά τις δημοσκοπήσεις, υπέρ του γάμου μεταξύ ομοφύλων. Η Εκκλησία τίθεται εναντίων. Ούτε όμως το ένα ούτε το άλλο έχει την παραμικρή σημασία σε πολίτευμα και κράτος του εικοστού πρώτου αιώνα, επειδή ούτε από την πλειοψηφία εξαρτάται να πεί ναι, ούτε από την Εκκλησία να πει όχι. Το κράτος έχει την υποχρέωση να διαφυλάσσει τα δικαιώματα όλων, ιδιαίτερα των μειονοτήτων, τελεία και παύλα. Αν η εξάσκηση δικαιωμάτων εξαρτάται από την γνώμη της πλειοψηφίας τότε, παραδόξως, δεν πρόκειται για δημοκρατία αλλά για δικτατορία των πολλών επί των λίγων. Άλλο, σε μια δημοκρατία, να έρχεται ένα κόμμα δεύτερο ή τρίτο, και να υπάρχει σαν αντιπολίτευση, και άλλο όταν ένα δικαίωμα δεν υπάρχει καθόλου, απαγορευμένο από τους πολλούς. Θα ήταν παραδείγματος χάριν σαν το ΚΚΕ να μην έχει δικαίωμα να υπάρχει καν (εντός ή εκτός Βουλής) επειδή το θέλουν μόνο ένα 10% περίπου των πολιτών. Στην περίπτωση του γάμου μεταξύ ομοφύλων, αν κάποιος διαφωνεί με την πρακτική ας μην παντρευτεί ομόφυλο και ας μην σχετίζεται με παντρεμένους ομόφυλους, και ας μην παντρεύει ομόφυλους η Εκκλησία. Δεν μπορεί όμως να αφαιρέσει το δικαίωμα εκείνων που το ποθούν, ούτε το δικαίωμα τους να παντρευτούν εκτός εκκλησίας και να απολαύσουν τα ίδια δικαιώματα, πολιτιστικά και οικονομικά και φορολογικά και κληρονομικά όπως οι ετερόφιλοι. Έτσι τουλάχιστον έφτασαν στα τέλη του εικοστού αιώνα να σκέπτονται οι κοινωνίες που πέρασαν και Αναγέννηση και Διαφωτισμό.


Πότε αποποινικοποιήθηκε η ομοφυλοφιλία στις ευρωπαϊκές χώρες:

  • Ιταλία: 1889
  • Ελβετία: 1942
  • Ελλάδα: 1951
  • Ουγγαρία: 1961
  • Αγγλία: 1967
  • Αυστρία: 1971
  • Ισπανία: 1978
  • Γαλλία: 1982
  • Ρωσία: 1993
  • Γερμανία: 1994

Ενώ στην Ελλάδα η ομοφυλοφιλία αποποινικοποιήθηκε το 1951 και το Σύμφωνο Συμβίωσης (αποκλειστικά για ομοφυλόφιλους) θεσμοθετήθηκε το 2008, η πρόταση του να θεσμοθετηθεί ο γάμος (εκτός Εκκλησίας) για τους ομοφυλόφιλους βρίσκει μεγάλη αντίσταση η οποία είναι βασισμένη ως επί το πλείστο, αμέσως ή εμμέσως, στην Ελληνική Εκκλησία.


Θέση σχετικά με την ομοφυλοφιλία ανάμεσα στις κυρίως Θρησκείες σήμερα:

- Θρησκείες που ως επί το πλείστο τίθενται ευθέως εναντίων της ομοφυλοφιλίας:
Αβρααμικές θρησκείες: Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός, Ισλάμ.
Οι Αβρααμικές θρησκείες είναι μια ομάδα θρησκειών, κυρίως ο Ιουδαϊσμός, ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ, με επίκεντρο τη λατρεία του Θεού του Αβραάμ.

- Θρησκείες που δεν λαβαίνουν άμεση θέση εναντίων της ομοφυλοφιλίας:
Ινδουισμός, Βουδισμός, Παγανισμός.


Νομιμότης γάμου μεταξύ ομόφυλων:

Πηγή του παρακάτω πίνακα, Wikipedia, Same sex marriage

Χώρες της Ευρώπης, από τον παρακάτω πίνακα, όπου ο γάμος μεταξύ ομοφυλόφιλων είναι νόμιμος:
Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ισλανδία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο. 

Χώρες της Ευρώπης, από τον παρακάτω πίνακα, όπου μόνο το σύμφωνο συμβίωσης είναι κατοχυρωμένο:
Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιταλία, Λιχτενστάιν. 

Χώρες της Ευρώπης, από τον παρακάτω πίνακα, όπου μόνο σε ορισμένα μέρη γίνονται γάμοι μεταξύ ομοφυλόφιλων:
Λευκορωσία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη,  Βουλγαρία, Λάτβια, Λιθουανία, Μολδαβία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Σερβία, Σλοβακία, Ουκρανία. 

Χώρες της Ευρώπης όπου η ομοφυλοφιλία απαγορεύεται από τον νόμο:
Καμία.


Opinion polls for same-sex marriage by country
  Same-sex marriage performed nationwide (γάμος)
  Same-sex marriage performed in some parts of the country
  Civil unions or registered partnerships nationwide (κοινωνική ένωση / σύμφωνο συμβίωσης)
  Same-sex sexual activity is illegal

Η κολώνα Year είναι το έτος στο οποίο έγινε η σφυγομέτρηση.
CountryPollsterYearFor[l]Against[l]Neither[m]Margin
of error
Ref.
Andorra AndorraInstitut d'Estudis Andorrans201370%
(79%)
19%
(21%)
11%[130]
Antigua and Barbuda Antigua and BarbudaAmericasBarometer201712%[131]
Argentina ArgentinaIpsos202370%
(81%)
16% [8% support some rights]
(19%)
14% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202367%
(72%)
26%
28%
7%±3.6%[133]
Armenia ArmeniaPew Research Center20153%
(3%)
96%
(97%)
1%±3%[134]
[135]
Aruba Aruba202146%
[136]
Australia AustraliaIpsos202363%
(70%)
27% [16% support some rights]
(30%)
10% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202375%
(77%)
23%2%±3.6%[133]
Austria AustriaEurobarometer201966%
(69%)
30%
(31%)
4%[137]
The Bahamas BahamasAmericasBarometer201511%[138]
Belarus BelarusPew Research Center201516%
(16%)
81%
(84%)
3%±4%[134]
[135]
Belgium BelgiumIpsos202372%
(81%)
17% [9% support some rights]
(19%)
10% not sure±3.5%[132]
Belize BelizeAmericasBarometer20148%[138]
Bolivia BoliviaAmericasBarometer201735%65%±1.0%[131]
Bosnia and Herzegovina Bosnia and HerzegovinaPew Research Center2015–201613%
(14%)
84%
(87%)
4%±4%[134]
[135]
Brazil BrazilIpsos202351%
(64%)
29% [15% support some rights]
(36%)
20% not sure±3.5% [n][132]
Pew Research Center202352%
(57%)
40%
(43%)
8%±3.6%[133]
Bulgaria BulgariaEurobarometer201916%
(18%)
74%
(82%)
10%[137]
Cambodia CambodiaPew Research Center202357%
(58%)
42%1%[133]
Canada CanadaIpsos202369%
(80%)
17% [7% support some rights]
(20%)
15% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202379%
(84%)
15%
(16%)
6%±3.6%[133]
Chile ChileIpsos202365%
(73%)
24% [18% support some rights]
(27%)
12%±3.5%[132]
China ChinaIpsos202143%
(52%)
39% [20% support some rights]
(48%)
18% not sure±3.5% [n][139]
Colombia ColombiaIpsos202349%
(60%)
33% [21% support some rights]
(40%)
18%[132]
Costa Rica Costa RicaCIEP201835%64%1%[140]
Croatia CroatiaEurobarometer201939%
(41%)
55%
(59%)
6%[137]
Cuba CubaApretaste201963%37%[141]
Cyprus CyprusEurobarometer201936%
(38%)
60%
(62%)
4%[137]
Czech Republic Czech RepublicMedian agency201967%[142]
Denmark DenmarkEurobarometer201989%
(92%)
8%
(8%)
3%[137]
Dominica DominicaAmericasBarometer201710%90%±1.1%[131]
Dominican Republic Dominican RepublicCDN 37201845%55%-[143]
Ecuador EcuadorAmericasBarometer201923%
(31%)
51%
(69%)
26%[144]
El Salvador El SalvadorUniversidad Francisco Gavidia202182.5%[145]
Estonia EstoniaHumanrightsEE202353%
(58%)
39%
(42%)
8%[146]
Finland FinlandEurobarometer201976%
(78%)
21%
(22%)
3%[137]
France FranceIpsos202366%
(73%)
25% [15% support some rights]
(27%)
9% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202382%
(85%)
14%
(15%)
4%±3.6%[133]
Georgia (country) GeorgiaWomen's Initiatives Supporting Group202110%
(12%)
75%
(88%)
15%[147]
Germany GermanyIpsos202362%
(71%)
25% [12% support some rights]
(29%)
14% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202380%
(82%)
18%2%±3.6%[133]
Greece GreecePew Research Center202348%
(49%)
49%
(51%)
3%±3.6%[133]
Eurobarometer202357%
40%3%[148]
Grenada GrenadaAmericasBarometer201712%88%±1.4%c[131]
Guatemala GuatemalaAmericasBarometer201723%77%±1.1%[131]
Guyana GuyanaAmericasBarometer201721%79%±1.3%[138]
Haiti HaitiAmericasBarometer20175%95%±0.3%[131]
Honduras HondurasCID Gallup201817%
(18%)
75%
(82%)
8%[149]
Hong Kong Hong KongPew Research Center202358%
(59%)
40%
(41%)
2%[133]
Hungary HungaryIpsos202347%
(57%)
36% [20% support some rights]
(43%)
18% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202331%
(33%)
64%
(67%)
5%±3.6%[133]
Iceland IcelandGallup200689%11%[150]
India IndiaPew Research Center202353%
(55%)
43%
(45%)
4%±3.6%[133]
Indonesia IndonesiaPew Research Center20235%92%
(95%)
3%±3.6%[133]
Republic of Ireland IrelandIpsos202364%
(72%)
25% [13% support some rights]
(28%)
11%[132]
Israel IsraelPew Research Center202336%
(39%)
56%
(61%)
8%±3.6%[133]
Italy ItalyIpsos202361%
(67%)
30% [21% support some rights]
(33%)
9% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202373%
(75%)
25%2%±3.6%[133]
Jamaica JamaicaAmericasBarometer201716%84%±1.0%[131]
Japan JapanKyodo News202364%
(72%)
25%
(28%)
11%[151]
Asahi Shimbun202372%
(80%)
18%
(20%)
10%[152]
Ipsos202338%
(49%)
40% [31% support some rights]
(51%)
22% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202368%
(72%)
26%
(28%)
6%±2.75%[133]
Kazakhstan KazakhstanPew Research Center20167%
(7%)
89%
(93%)
4%[134]
[135]
Kenya KenyaPew Research Center20239%90%
(91%)
1%±3.6%[133]
Latvia LatviaEurobarometer201924%
(26%)
70%
(74%)
6%[137]
Liechtenstein LiechtensteinLiechtenstein Institut202172%28%0%[153]
Lithuania LithuaniaEurobarometer201930%
(32%)
63%
(68%)
7%[137]
Luxembourg LuxembourgEurobarometer201985%
(90%)
9%
(10%)
6%[137]

Malaysia Malaysia

Pew Research Center202317%82%
(83%)
1%[133]
Malta MaltaEurobarometer201967%
(73%)
25%
(27%)
8%[137]
Mexico MexicoIpsos202358%
(67%)
28% [17% support some rights]
(33%)
14% not sure±4.8% [n][132]
Pew Research Center202363%
(66%)
32%
(34%)
5%±3.6%[133]
Moldova MoldovaPew Research Center20155%
(5%)
92%
(95%)
3%±4%[134]
[135]
Mozambique Mozambique (3 cities)Lambda201728%
(32%)
60%
(68%)
12%[154]
Netherlands NetherlandsIpsos202380%
(85%)
14% [6% support some rights]
(15%)
7% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202389%
(90%)
10%1%±3.6%[133]
New Zealand New ZealandIpsos202370%
(78%)
20% [11% support some rights]
(22%)
9%±3.5%[132]
Nicaragua NicaraguaAmericasBarometer201725%75%±1.0%[131]
Nigeria NigeriaPew Research Center20232%97%
(98%)
1%±3.6%[133]
Norway NorwayPew Research Center201772%
(79%)
19%
(21%)
9%[134]
[135]
Panama PanamaAmericasBarometer201722%78%±1.1%[131]
Paraguay ParaguayAmericasBarometer201726%74%±0.9%[131]
Peru PeruIpsos202341%
(51%)
40% [24% support some rights]
(49%)
19%±3.5% [n][132]
Philippines PhilippinesSWS201822%
(26%)
61%
(73%)
16%[155]
Poland PolandIpsos202332%
(36%)
57% [35% support some rights]
(64%)
11%±3.5%[132]
Pew Research Center202341%
(43%)
54%
(57%)
5%±3.6%[133]
Portugal PortugalIpsos202380%
(84%)
15% [11% support some rights]
(16%)
5%[132]
Romania RomaniaIpsos202325%
(30%)
59% [26% support some rights]
(70%)
17%±3.5%[132]
Russia RussiaIpsos202117%
(21%)
64% [12% support some rights]
(79%)
20% not sure±4.8% [n][139]
FOM20197%
(8%)
85%
(92%)
8%±3.6%[156]
Saint Kitts and Nevis Saint Kitts and NevisAmericasBarometer20179%91%±1.0%[131]
Saint Lucia Saint LuciaAmericasBarometer201711%89%±0.9%[131]
Saint Vincent and the Grenadines Saint Vincent and the GrenadinesAmericasBarometer20174%96%±0.6%[131]
Serbia SerbiaCivil Rights Defender202026%±3.33%[157]
Singapore SingaporeIpsos202332%
(39%)
50% [23% support some rights]
(61%)
19%±3.5%[132]
Pew Research Center202345%
(47%)
51%
(53%)
4%[133]
Slovakia SlovakiaIpsos202232%
(36%)
56%
(64%)
13%[158]
Slovenia SloveniaEurobarometer201962%
(64%)
35%
(36%)
3%[137]
South Africa South AfricaIpsos202357%
(66%)
29% [10% support some rights]
(34%)
14%±3.5% [n][132]
Pew Research Center202338%
(39%)
59%
(61%)
3%±3.6%[133]
South Korea South KoreaIpsos202335%
(45%)
42% [18% support some rights]
(55%)
23% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202341%
(42%)
56%
(58%)
3%[133]
Spain SpainIpsos202378%
(82%)
17% [12% support some rights]
(18%)
5% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202387%
(90%)
10%3%±3.6%[133]
Sri Lanka Sri LankaPew Research Center202323%
(25%)
69%
(75%)
8%[133]
Suriname SurinameAmericasBarometer201418%[138]
Sweden SwedenIpsos202375%
(82%)
16% [7% support some rights]
(18%)
9% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202392%
(94%)
6%2%±3.6%[133]
Switzerland SwitzerlandIpsos202354%
(61%)
34% [16% support some rights]
(39%)
13% not sure±3.5%[132]
Taiwan TaiwanCNA202363%37%[159]
Pew Research Center202345%
(51%)
43%
(49%)
12%[133]
Thailand ThailandIpsos202355%
(65%)
29% [18% support some rights]
(35%)
16% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202360%
(65%)
32%
(35%)
8%[133]
Trinidad and Tobago Trinidad and TobagoAmericasBarometer201416%[138]
Turkey TurkeyIpsos202320%
(28%)
52% [22% support some rights]
(72%)
28% not sure±3.5% [n][132]
Ukraine UkraineRating202337%
(47%)
42%
(53%)
22%±1.5%[160]
United Kingdom United KingdomYouGov202377%
(84%)
15%
(16%)
8%[161]
Ipsos202364%
(70%)
27% [14% support some rights]
(30%)
9% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202374%
(77%)
22%
(23%)
4%±3.6%[133]
United States United StatesIpsos202354%
(64%)
31% [14% support some rights]
(36%)
15% not sure±3.5%[132]
Pew Research Center202363%
(65%)
34%
(35%)
3%±3.6%[133]
Uruguay UruguayEquipos Consultores201959%
(68%)
28%
(32%)
13%[162]
Venezuela VenezuelaEquilibrium Cende202355%
(63%)
32%
(37%)
13%[163]
Vietnam VietnamPew Research Center202365%
(68%)
30%
(32%)
5%[133]



~~~



4 σχόλια:

  1. Εσύ καλά τα λες. Το πρόβλημα κτγμ δεν είναι η εκκλησία, ούτε το κράτος, αλλά οι πολίτες.
    Θυμάσαι που κάποτε η Ελλάδα είχε οικονομική κρίση; Κάπου στο μακρινό (αιώνες) 2011; Τότε είχε διαδοθεί μια ιστορία ότι ένας τύπος "ρεζιλεύτηκε" επειδή δεν είχε 20.000 ευρω για να κάνει τον γάμο της κορούλας του. Δεν έχει σημασία το αν η ιστορία είναι αληθινή ή όχι. Σημασία έχει ότι όλοι το θεώρησαν φυσιολογικό.
    Ο γάμος είναι τζέρτζελο και επίδειξη (μαύρου) χρήματος. Μια κοινωνία από απολίτιστους τσιφτετέλληνες τζομπαναραίους γουστάρει - θρησκευτικό παρακαλώ - γάμο. Ο πολιτικός γάμος είχε γίνει λίιιιιιιιγο πιο δημοφιλής όσο οι τσέπες ήταν άδειες. Τώρα που ο κούλης μοιράζει επιδόματα, τώρα που όλοι έχουν γίνει υπερφραγκάτοι με (κατα)μαυρα, ο πολιτικός γάμος ξανασβήνει.

    Ξέρεις καλέ μου φίλε γιατί η εκκλησία έχει τόση εξουσία ειδικά στην Ελλάδα; Επειδή μπορεί!
    Κι εγώ αν είχα 20.000 λυσσαμένους τζομπαναραίους _κάθε_ χρόνο να στέκονται ουρά στην πόρτα μου για να τους επιτρέψω να ξασαλώσουν, θα ήμουν Εξουσία, θα ανεβοκατέβαζα κυβερνήσεις.

    Ξέρεις γιατί σε άλλες χώρες η εκκλησία δεν έχει (τόση) εξουσία; Επειδή στις άλλες χώρες οι τσιφτετέλογερμανοί, τσιφτετελοσουηδοί, τσιφτετελοεγγλέζοι κ.ο.κ. είναι _πολύ_ λιγότεροι.

    Το σύμφωνο συμβίωσης προσφέρει νομικά σχεδόν τα ίδια πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα με έναν γάμο. Το σύμφωνο συμβίωσης επιτρέπει - εδώ και κάμποσα χρόνια - ομόφυλα ζευγάρια. Στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2020 υπογράφτηκαν 7.900 σύμφωνα συμβίωσης, από τα οποία 200 ήταν από ομόφυλα ζευγάρια.

    Κυριολεκτικά, ο κόσμος καίγεται (Ουκρανία, Κίνα, Περσικός, Ισραήλ) και το **μπιιιπ** χτενίζεται. Πρόκειται για ένα μη-θέμα. Οποιος θέλει να πάρει τον/την εκλεκτό/ή της καρδιάς του, μπορεί ανετότατα να κάνει ένα σύμφωνο συμβίωσης, ότι σεξουαλικό προσανατολισμό και να έχει. Ισχύει εδώ και χρόνια, στην Ελλάδα.

    Για χατήρι των 200 ζευγαριών που θεωρητικά γουστάρουν κάτι παραπάνω από το σύμφωνο συμβίωσης, έχουμε κάψει φλάτζα. Δεν αξίζουν ούτε τα bytes που καίει η google για το θέμα.

    Εσύ γράφεις ότι φταίει η σκοταδιστική εκκλησία. Πιστεύω πως δεν φταίει. Κι εμένα αν τα ανεγκέφαλα χάπατα ήθελαν να μου χαρίσουν 30 μύρια/χρόνο, δεν θα έλεγα όχι. Ιδίως όταν έχουν _ήδη_ την εναλλακτική του σύμφωνου συμβίωσης και δεν την χρησιμοποιούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπερούδια αγαπητέ μου Jolly Roger!
      Φυσικά μπορώ να συμφωνήσω ότι «το πρόβλημα είναι οι πολίτες και όχι η Εκκλησία ή το Κράτος», με την έννοια και στο πλαίσιο του ότι και η Εκκλησία και το Κράτος διαμορφώνονται διαχρονικά από τους πολίτες σαν κότα και αυγό. Το ότι η Εκκλησία «μπορεί» είναι επειδή της το επιτρέπουν, και το Κράτος λειτουργεί από εκείνους που γέννησαν, ανέθρεψαν και ψήφισαν οι πολίτες.

      Αν υπάρχει ένα θέμα σε όλη την ανάρτηση που θα επέλεγα σαν αντιπροσωπευτικό της ανάρτησης είναι το Άρθρο 3 και το Άρθρο 5.1 του Συντάγματος. Αυτό είναι ντροπή, κωμωδία για δυτική χώρα που καυχάται ότι είναι και μανούλα του πολιτισμού. Δεν «φταίει» η Εκκλησία, ούτε είναι σκοταδιστική περισσότερο από όσο είναι μια θρησκεία εκ του ορισμού της, όταν σερβίρει αυτά που σερβίρει σε εκείνους που ζητάνε την χνουδωτή ζεστασιά και ασφάλεια του σκοταδιού. Η έλλειψη διαχωρισμού Κράτους και Θρησκείας φταίει… :-)

      Το ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ Κράτους και Θρησκείας είναι το μεγαλύτερο θέμα, που σήμερα κάνει θόρυβο λόγο της κοινωνικής αντιμετώπισης των ομοφυλόφιλων. Με αυτή την έννοια δεν φταίει τόσο η Εκκλησία, που βρίσκει και τα κάνει, όσο το Κράτος που είναι παραδομένο στην Εκκλησία χειροπόδαρα. Όταν δω υπουργούς να ορκίζονται σηκώνοντας το δεξί χέρι μπροστά σε έναν δικαστή αντί να καλωδιώνουν τον θεό στο βαγγέλιο του παπά, θα αισθανθώ καλύτερα :-) Μετά την ορκωμοσία μπορούν να πάνε ιδιωτικά σε μια εκκλησία ν’ ανάψουνε κεράκι.

      Βέβαια για κάθε 200 άτομα που «φαίνονται» (σε οποιοδήποτε θέμα) μπορεί να υπάρχουν 2.000 με 20.000 από πίσω που δεν φαίνονται, αλλά όσοι και να είναι, αυτό που θεωρητικά έχει νομίζω σημασία είναι το κατά πόσο το Κράτος αποδίδει τα δικαιώματά τους, ιδιαίτερα στην περίπτωση μειοψηφίας (παρεμπιπτόντως, 2% έως 7% οποιουδήποτε πληθυσμού ταυτίζονται ως LGBT. Στην Ελλάδα, πχ., μπορεί να μιλάμε για πολύ πάνω από μισό εκατομμύριο).

      Και φυσικά το συγκεκριμένο θέμα μπορεί να είναι τραγικά ασήμαντο, αυτό καθ’ αυτό, μπροστά στα παγκόσμια προβλήματα και άλλα εγχώρια προβλήματα, αλλά δεν παύει να είναι έστω και συμβολικά ενδεικτικό του βαθύτερου λόγου για πολλά των προβλημάτων. Καταλαβαίνω ότι πρακτικά μπορούν να κάνουν σύμφωνο συμβίωσης, αλλά και μόνο το ότι υπάρχει κάτι που δεν μπορούν να κάνουν τους θέτει ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Γιατί να υπάρχει αυτός ο διαχωρισμός. Για το «γάμος» μπορούμε να ρωτήσουμε «γιατί όχι» αντί να πούμε «ας κάνουν αυτό που μπορούν».

      Πάντως, μόλις τελείωσα την επόμενη ανάρτηση που είναι η πολύ πιο ειδικευμένη συνέχεια της παρούσης. Θα περιμένω κάμποσα κλικ ακόμα εδώ, και θα την δημοσιεύσω :-)

      Διαγραφή
  2. Fun fact: Αν εσύ κι εγώ και μερικοί ακόμα ιδρύσουμε ένα κόμμα με σκοπό τον διαχωρισμό κράτους/εκκλησίας, θα μας μπαγλαρώσουν εν ριπή οφθαλμού. Σύμφωνα με το Σύνταγμα της Ελλάδας δεν είναι δυνατόν να θέλεις να καταργήσεις το Σύνταγμα της Ελλάδας. ;-)

    Με ένα παρόμοιο νομικίστικο τερτίπι προσπαθούν οι κακομοίρηδες οι γερμανοί αυτές τις μέρες να φρενάρουν τους ακροδεξιούς ηλίθιους που κερδίζουν διαρκώς δημοτικότητα (21% έφτασαν).
    Κάτι παρόμοιο προσπαθούν να κάνουν και στον Τραμπ, που ξέρω ότι τον υπεραγαπάς ;-)
    Προσπαθούν δλδ να τον καταδικάσουν για το ότι παρότρυνε τους (ανεγκέφαλους) οπαδούς του σε πραξικόπημα.

    Πίσω στα ελληνικά δεδομένα: Υπάρχει απόλυτη συμφωνία μεταξύ μας, ότι κανένας δεν πρέπει να βασανίζεται εξ αιτίας της φυλής του ή της σεξουαλικής του προτίμησης. Ανήκω μάλιστα σε αυτούς που πιστεύουν ότι αυτό οφείλουμε να το επεκτείνουμε και στα ζώα (specisism).

    Αλλά είναι εντελώς άλλο πράγμα το "όχι διακρίσεις επειδή είσαι lgbt" και εντελώς άλλο πράγμα "σου επιτρέπω να ξεσαλώσεις σε ένα αναχρονιστικό θρησκευτικό τζέρτζελο".
    Το πρώτο όντως αφορά ένα 7% του πληθυσμού, το δεύτερο αφορά 200-500 χαζοχαρούμενους.
    Ιδίως μάλιστα όταν οι εν λόγω χαζοχαρούμενοι έχουν μια νομικά ισοδύναμη εναλλακτική.

    Το ότι ο διαχωρισμός κράτους / εκκλησίας έπρεπε να είχε γίνει εδώ και 5 γενεές είναι ξεκάθαρο. Αλλά δεν μπορεί να γίνει με αντιδημοκρατικό τρόπο. Πρέπει να το θέλουν οι πολίτες, και με τεράστια πλειοψηφία μάλιστα (75%).
    Πως περιμένεις τέτοιες πλειοψηφίες, όταν οι ΝΕΟΛΑΙΟΙ καραγουστάρουν να παντρολογιούνται στις εκκλησίες; Ξέρεις πόσοι αβάφτιστοι υπάρχουν στην Ελλάδα; Μηδέν. Ακόμα και οι άθεοι βαφτίζουν τα παιδιά τους στην εκκλησία. Να μη μιλήσουμε για κηδείες, που "πρέπει" να τις κάνουν οι παπάδες, αλλιώς δεν θα πάει ο άνθρωπος σου στον παράδεισο... Αυτό ισχύει ακόμα και αν ο άνθρωπος σου έχει αποτεφρωθεί. Ακόμα και την στάχτη σου πρέπει να την ευλογήσει παπάς.

    Ο διαχωρισμός κράτους / εκκλησίας δεν θα γίνει από κάποιο κόμμα. Θα γίνει πρακτικά, όταν κανένας δεν θα παντρεύεται, κανένας δεν θα βαφτίζεται και κανένας δεν θα θάβεται με την παρουσία παπάδων. Ας ξεμείνουν οι βουλευτές να ορκίζονται στο ευαγγέλιο. Αν οι πολίτες δεν γεμίζουν τις εκκλησίες, αδιαφορώ για τους βουλευτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η πλάκα είναι ότι μεγάλωσα διδασκόμενος ότι το Σύνταγμα της Ελλάδας είναι και το ανώτερο στον κόσμο. Αργότερα το διάβασα και βάζω τα γέλια κάθε φορά.

      Βέβαια δεν λέει κανείς, ούτε εγώ, να «καταργηθεί» ένα Σύνταγμα, αλλά, να εξελίσσεται. Η καρδιά του Συντάγματος που ξεπήδησε από τον Διαφωτισμό το 1787 έχει σαν κέντρο της σημασίας του και των επιταγών του την Διακήρυξη των Δικαιωμάτων, μια λίστα με αριθμημένες τροποποιήσεις που καθορίζουν τα πάντα που αφορούν τα Δικαιώματα των πολιτών. Υπάρχουν μέχρι σήμερα 27 Τροποποιήσεις. Οι πρώτες 10 υπάρχουν από την Επικύρωση του Συντάγματος το 1791. Οι υπόλοιπες 17 προστέθηκαν από το 1795 ως το 1992.

      Κάθε τροποποίηση πρέπει να επικυρωθεί από κάθε ένα από τα Κράτη της Ένωσης. Το τελευταίο κράτος, χρονικά, που επικύρωσε την 13η Τροποποίηση, την κατάργηση της Δουλείας μετά τον Εμφύλιο, ήταν το κράτος του Μισσισσίππι, το 1992, 130 χρόνια αργότερα. Το Μισσισσίππι δεν έστειλε την επικύρωση στην Ουάσιγκτον παρά στις 7 Φεβρουαρίου του 2013, 20 χρόνια μετά την επικύρωση, κατά την δεύτερη θητεία μαύρου προέδρου.

      Στην περίπτωση του Συντάγματος του Ελληνικού Κράτους, θα μπορούσαμε να προσθέσουμε, ειδικεύοντας, αντί ακυρώνοντας, αλλά φυσικά δεν το βλέπω να γίνεται, μια και πολύ σωστά και ρεαλιστικά τα λες…

      Σ’ ευχαριστώ γι’ αυτό το σχόλιο! Το ξαναδιαβάζω και το βρίσκω άψογο και ακριβέστατο ως προς την πραγματικότητα της κοινωνίας αυτής!

      Δεν μπορώ να αποκλείσω την ερμηνεία του σχολίου σου που θα πρότεινε ότι απλά δεν υπάρχει ελπίδα προόδου στον τόπο των Καραγκιοζοφασιστών και την εστία των Ξερόλων. Άλλωστε ούτε ο ένας ούτε ο άλλος μεταξύ των δύο συζητητών στα σχόλια αυτά δεν επέλεξαν να ζουν στην Ελλάδα. Και ίσως αυτή να είναι η μόνη σοβαρή απάντηση 😊

      Αισθάνομαι και μοιράζομαι ριζικά την άποψή σου ισότητας πέρα από τον χόμο-στούπιντους, να περικλείει όλη την Ζωή, όπου οφείλουμε να το επεκτείνουμε και στα ζώα (ζώα είμαστε και εμείς, είτε του αρέσει του Κασιδιάρη είτε όχι). Για μένα αυτό το σκεπτικό ισχύει, βαθιά μέσα μου από μικρός και το ταυτίζω και το ειδικεύω μελετημένα με τα πιστεύω εκείνων που ζουν στην Αμερικανική Ήπειρο 15.000 χρόνια τώρα. Ιδιαίτερα, των Λακότα. Έχω πει στην Μαργαρίτα ότι θέλω Ταφή στον Ουρανό όπως έκαναν οι Λακότα (σε ξύλινη κλίνη υψωμένη από το έδαφος), αλλά με βεβαιώνει ότι είναι παράνομο. Θα προσπαθήσει, λέει, αλλά δεν μπορεί να εγγυηθεί τίποτα.

      Η γνώμη μου είναι ότι η Εκκλησία επιτελεί ένα ανεκτίμητης αξίας έργο επιτελώντας την συνέχεια των παραδόσεων, όπου οι παραδόσεις είναι το μόνο που κρατά ένα λαό συσπειρωμένο στον δρόμο του στον χρόνο. Αλλά εκεί έπρεπε, μετά την Διαφώτιση, να σταματά, έξω από τις πόρτες του Κράτους, μόνο για όσους το χρειάζονται.

      Διαγραφή

Σημειώσεις σχετικά με τα σχόλια:

Η Αποθήκη Σκέψης δεν δέχεται "Ανώνυμα" σχόλια, γιατί μερικοί ανώνυμοι διάλεγαν να μην υπογράφουν καν με κάποιο όνομα κάτω από το σχόλιό τους. Ενώ ούτε η μπλογκική ταυτότητα ούτε ένα όνομα γραμμένο κάτω από ένα σχόλιο σημαίνουν τίποτα, η προδίδουν κανένα πραγματικό στοιχείο, η πλήρης ανωνυμία δείχνει απλά έλλειψη οποιουδήποτε σεβασμού προς τους άλλους σχολιαστές. Ζητώ συγγνώμη για αυτήν την αλλαγή από τους φίλους που υπέγραφαν τα ανώνυμα σχόλιά τους και ελπίζω να βρείτε έναν τρόπο να συνεχίσετε να σχολιάζετε όποτε θέλετε.


Για να απαντήσετε σε μεμονωμένα σχόλια, κάντε κλικ στο λινκ "Reply" κάτω από το κάθε σχόλιο. Για να συνεχιστεί η σειρά σχετικών σχολίων κάτω από ένα συγκεκριμένο σχόλιο πρέπει να πατάτε το λινκ "Reply" κάτω από το αρχικό σχόλιο της σειράς.

Για να γράφετε ανεξάρτητο σχόλιο πρέπει να χρησιμοποιείτε το κουτί σχολίων κάτω-κάτω χωρίς να πατάτε "Reply" προηγουμένως.